Angående PIC16F84A...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
PEO! LULEÅ
Kontakt:

Angående PIC16F84A...

Inlägg av PEO! LULEÅ »

Har försökt programmera en PIC16F84A med ett program som heter Pic Programmer 2006 och programmeringskortet VM134 från Velleman. Varje gång jag försöker föra över en hex-fil till kretsen så säger programmet att kretsen som är i inte är den rätt valda, trots att jag valt just PIC16F84A. Jag vet nu inte vad jag skall göra, har försökt hitta program på nätet som man kan använda för att föra över hex-filer till kretsen men hittade inget.

Är det någon som råkat ut för något liknande eller gör jag något fel? Har testat med flera andra kretsar av samma typ och det kan ju inte vara så att jag har en drös med kretsar som har samma fel allihop? Jag tror på att det inte är programmet som fixar detta, förslag på andra program vore bra.

PEO!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Angående PIC16F84A...

Inlägg av vfr »

Jag antar att programmet du kör är för den läsaren? På ditt inlägg låter det lite som att du tror att man kan köra vilket program som helst till programmeraren. Men jag kanske missförstår dig. Program och programmerare måste iallafall vara gjorda för varandra för att få det att fungera.

Är det första gången du kör det?

Vad jag menar är att det inte är något som har fungerat och nu slutat fungera?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Pic 16F84 är kretsen som man körde för att avkoda tv kanaler innan det blev digitalt.. detta är en mycket bra och stabil krets... stoppar man bara i den en bra hexfil så ska det inte vara nåt problem att använda den..

Saknar lite piratkortstiden.. det var en stor del av en hobby..

I utbildningssyfte såklart.. :)

// Daniel
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> detta är en mycket bra och stabil krets...

Kanske.
Det är också en gammal, väldigt begränsad, dyr och väldigt trist krets att programmera.
Det finns exakt *0* anledningar att använda den till något vettigt i dag.
Användarvisningsbild
PEO! LULEÅ
Kontakt:

Inlägg av PEO! LULEÅ »

Jag har inte programmerat något utan tänkte använda en kod jag hittade till ett bygge, Det är en frekvensräknare som använder just denna krets. Programmet och programmeraren hör ihop vad jag vet men varför den krånglar vet jag inte. Kretsen väljer man i programmeraren och på kortet och det har jag gjort.

Jag må vara amatör men inte novis, undrar om det finns något bättre program för VM134 programmeraren?

Sen betackar jag mig för nedlåtande kommentarer av typen "den är gammal och används till "0" saker". Jag vet att vissa personer har för mycket fritid till övers och kan sitta och kritisera allt man gör, men vad har ni på detta forum att göra alls överhuvudtaget? Gå in på Passagen eller liknande sidor och spy ert svammel över dom som finns där istället. Jag vet också att denna krets har funnits med länge, som jag sa amatör men inte novis, och har en del brister. Dock måste alla börja någonstans när man skall lära sig hur PIC fungerar och vad man kan göra med dom. Att sen det finns mer avancerade kretsar är inget nytt, men varför hoppa på en avancerad krets när man inget kan, istället för att försöka förstå en simpel krets istället???

PEO!
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har inte programmerat något utan tänkte använda en kod jag hittade till ett bygge,

Vilket är den enda rimliga anledningen att använda an F84(A) idag. :-)

> undrar om det finns något bättre program för VM134 programmeraren?

Du menar bättre än de som är avsedda för just den programmeraren ?
Har du kollat de som finns på sidan jag länkade till ?

> ...men vad har ni på detta forum att göra alls överhuvudtaget?

Bra fråga ! Det har jag frågat mig själv många gånger...
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Bra fråga ! Det har jag frågat mig själv många gånger...

;)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En av deras bättre... :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

sodjan skrev:> Jag har inte programmerat något utan tänkte använda en kod jag hittade till ett bygge,

Vilket är den enda rimliga anledningen att använda an F84(A) idag. :-)

Finns en till, jag har en hel drös med sådana liggandes, dels som jag köpte då den var modern,
dels som jag räddat från destruktion på jobbet.

..Fast man springer ju lätt på begränsningarna i den.. det är ju dock bra om man ska bygga en liten enklare pryl som man ska ge bort efterssom picen är gratis ;)
Skriv svar