Det blir mer och mer ytmonterat för min del, sen att det är nästa det ända man kan få tag i nuförtiden. Jag känner att det hade varit trevligt med ett nytt lödverktyg efter att länge ha kämpat med min "grova" Biltema lödstation. Jag började med att kolla lite på olika modeller från kända fabrikat så som JBC, Hakko, Metcal och Weller.
Då insåg jag ganska snabbt att det skulle kosta mig en halv förmögenhet att köpa en sådan fin station.
Det hela pekar nu åt att jag med hjälp av er skall försöka bygga en egen station.
-- Fakta inhämtning --
Tidigt när jag scannade marknaden efter lämpliga modeller så fassnade jag för Wellers modell WMRP, då lödpennan verkar vara liten, smidig och lätt för en privatpersson att få tag i delar till. En stor nackdel är att en komplett lödstation kostar 5584 kr exkl moms och frakt från Elfa (Artnr 82-258-11).
Men det som har gjort att jag fastnade för WMRPen är att dom har värmeelementet och tempsensorn i den utbytbara spetsen och en sådan kostar 330kr exkl moms och frakt från Elfa (Artnr 82-672-24).
Kopierat från Weller WMRP produktblad:
"The heating element and sensor are built into the tip. This provides not only quick heat-up time, but also perfect temperature stability. The sensor is located right at the tip, meaning that it can react with lightning speed while under load and supply the energy required. The recovery time is minimized."
Driftinformationen som jag har lyckats hitta om WMRPen är att den matas med 24V och har en effektförbrukning på 40W. Sen misstänker jag att det som temperatursensor i den sitter en termokopplare typ K. Detta baserar jag på att jag hittade på någon websida att Wellers testutrustning för lödstationernas temp.mätning som heter WCB1 simulerar en termokopplare Type K.
Jag vet inte vad det är för typ av värmeelement i spetsen och med vad den skall matas med!?
Är det någon som vet eller kan mäta om det är 24VAC eller DC som spetsen försörjs med?
Jag hoppas att det är DC så kan man använda PWM till styrningen och inte behöva hålla på med TRIAC/DIAC och nollgenomgångsdetektor om det är AC...
Sen återstår det att komma fram till vad som är vad i 3,5mm teleproppen.
Kontakt (Se bild ovan)
K1 - Värmeelement
K2 - Termokoplare typ K
K3 - GND
C4 - Gissning Chassi ESD skydd
-- Byggidé --
Jag har kneppat ihop ett blockschema på tänkt uppdyggnad av lödstationen.
PSU - Power Supply Unit
Skapar 24V AC eller DC beroende på matning till lödpennan och 5VDC till övrig elektronik
Styr?
Beroende på DC eller AC till lödspetsen...
DC - Transistor eller någon typ av MOSFET för PWM styrning
AC - Opto TRIAC/DIAC med nollgenomgångsdetektor
MAX6675
Cold-Junction-Compensated K-Thermocouple-to-Digital Converter (0°C to +1024°C)
Den har SPI gränssnitt som är lätt att interfaca till en MCU. MAX6675 har flera här på forumet har använt med framgång tidigare.
MCU
PIC18F???
USB
FTDI FT232R USB-Seriell.
För intrimning av styrning och grafiskvisning av temperatur med historia.
Display
20×4 tecken alfanumerisk LCD-display alt. Grafiska LCD.
Har ej bestämt än.
Keypad
Har ej bestämt än.
Jag har inte fixat någon löpspets än då jag hade tänkt beställa allt på en gång från Elfa och beställningen beror lite på vilken typ av styrning jag skall ha (AC eller DC?).
Är det någon som har förslag på elektronikuppbyggnad eller fakta om Wellers WMRP grejor så hör av er i tråden...
/ Jeppsson