Okänd diod ITI från 50-talet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Joe

Re: Okänd diod ITI från 50-talet

Inlägg av Joe »

I länken http://www.dos4ever.com/ring/ring_working_version.html
Står det om halveringstid på tritium om 12.3 år.

Kanske för gamla neonrör?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

hade det ens varit tritium i mina rör så hade jag kanske misstänt det, men nu är det inte så nej.

misstanken finns ju alltid att det är ett rör som är kasst ändå, vilket är lite jobbigt då man måste hitta exakt rätt typ med exakt rätt spänningstolleranser dvs NE2 rör
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det är uppenbart att vanliga 1N4148/1N914 funkar alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ja det har vi ju redan konstaterat, Jag skrev fel förut det är inte NE2 utan NE 96 och den innehåller faktiskt lite radioaktivt material, så visst det kan ju faktiskt vara så att rören börjar bli gamla, Men databladet påstår att det radioaktiva materialet endast är där för att effektivisera rörens funktion i mörker, så frågan är om det har någon funktion i fult dagsljus där det finns gott om Uv-strålning ?

För databladet anger en livstid på 3000h vilket inte är så himla mycket egentligen

frågan är var man hittar nya! NE96

Jag spekulerar bara i felen för tillfället då jag ligger med influensa och inte alls orkar skruva upp mätaren och löda för tillfället, men det är alltid kul att veta var man kan hitta grejjer osv
Norpan

Inlägg av Norpan »

Just delen:
"Special stabilized and voltage-rated bulbs, individually selected as to ionizing potential"
krånglar väl till glimlampsletandet lite. :humm:
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Ja helst skulle man ju vilja ha en massa så man kunde matcha ihop en fin räkneslinga, men var hittar man typ 50st NE96 ? och för vilket pris:)

jag har 400st neonlampor av okänd sort i en påse, men de verkar alla tända runt 90v tyvärr
Skriv svar