Hur spänningsmata en bordsantenn för Boxer.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ristomemo

Hur spänningsmata en bordsantenn för Boxer.

Inlägg av ristomemo »

Har skaffat mig en bordsantenn för marksänd digitaltv. Det visade sig att antennen måste spänningsmatas via antenkabeln. Tyvärr klarar inte den box som används av att mata ut spänning själv. Finns såklart färdiga nätdelar för det, men tänkte bygga en enkel lösning själv då det idag är osäkert om jag får tag på en sådan nätdel inom ett rimligt köravstånd. Att fixa spänningen på 5 volt är inga problem. Det jag funderar på är hur dc/antenn filtret ska konstrueras.

Jag tänker mig en konding mot boxen så inte dc skickas fel samt ett motstånd (har dåligt med induktanser på lager) mot 5v. Är det rätt tänkt? Vad kan det tänkas behövas för värden? Har tyvärr inte tillgång till boxen just nu då den är i stugan, så kan inte labborera och testa mig fram. Så skulle vilja göra en beprövad lösning.
peter555

Re: Hur spänningsmata en bordsantenn för Boxer.

Inlägg av peter555 »

Det är rätt förutom att du måste ha en induktans. Den ska vara fysiskt liten och ha några uH induktans.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Hur spänningsmata en bordsantenn för Boxer.

Inlägg av Marta »

Induktansen brukar vara en spole med sådär 4..5 mm diameter och en centimeter eller lite till i längd. Den bör Du kunna linda själv. Använder Du vanlig tunn EK istället för lacktråd skall Du nog göra den tjockare. Ta med tråd och lödkolv för att experimentera. Frekvensen är 470MHz och uppåt så det är en tämligen liten spole som krävs.
Skriv svar