väldigt simpel avr-programmerare med max-krets?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ivarsson

väldigt simpel avr-programmerare med max-krets?

Inlägg av Ivarsson »

Finns det något schema på en simpel serieprogrammerare till avr som använder sig av en max232-motsvarighet för nivåomvandling och som helst går att köra isp, (samtidigt också som usart används på samma max-krets)?

bollar ut ovanstående fråga utan större förhoppningar för att se om någon vet något..
Användarvisningsbild
speakman

Re: väldigt simpel avr-programmerare med max-krets?

Inlägg av speakman »

AVR programmeras inte via asynkron data (typ rs232) utan via SPI, och därför kräver en programmerare kopplad till serieport en hel del intelligens.

För parallellporten med fem mostånd hittar du däremot här: http://www.bsdhome.com/avrdude/
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Det finns exempel på programmerare som fungerar utan logik. Då använder man en programmeringsmjukvara som ställer delaytiderna lite snällare (det går långsammare, vilket inte spelar någon som helst roll i min applikation). Dock så undrar jag om det kommer fungera ISP... Men jag får väl helt enkelt prova om ingen annan har gjort det.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Ja du har ju rätt i att det likväl borde gå att använda kontrollpinnarna för SPI. Men nån sån lösning kan jag inte dra mig tillminnes att jag sett tyvärr.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag vet att det finns PIC-programmerare som "bitbangar" serieporten och dess kontrollpinnar. Borde finnas till AVR också. Jag har dock inte koll på någon.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Jag kör en enkel serieprogrammerare via RS232 som jag satt ihop själv. Får leta igenom gömmorna och se om jag hittar något schema.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ivarsson skrev:Det finns exempel på programmerare som fungerar utan logik. Då använder man en programmeringsmjukvara som ställer delaytiderna lite snällare (det går långsammare, vilket inte spelar någon som helst roll i min applikation). Dock så undrar jag om det kommer fungera ISP... Men jag får väl helt enkelt prova om ingen annan har gjort det.
Hm, en sladd och 4 motstånd räknas väl knappast som logik? Kristaller och annan skit som nämns kan du skippa, många (de flesta, alla?) avr har väl inbyggd RC-oscillator.

Jag har 4 motstånd (lagda i kåpan till parallellportskontakten) samt en 5polig flatkabel med en stiftlist i änden, bara att trycka ner i experimentplattan och köra. Funkar fint.
pere76

Inlägg av pere76 »

Jag byggde denna seriellportsbaserade programmerare för några dagar sedan.
Anledningen var att jag kör openbsd och är inte säker på att parallellporten funkar i avrdude.
Pinlayouten fanns i avrdude.conf
Bild
Använde en gammal telefonladdare för att få 5 volt till mitt bygge så det mesta går att strippa bort.
Det enda som behövs är motstånd och zener för sck och mosi.
Fick sätta lite lägre värden motståndena R1 och R3 till transistorn Q1 som inte riktigt rätt men man tar vad man har hemma. För att vara på säkra sidan satte jag då en diod på basen på Q1, vet inte om det funkat utan.
Om du inte byggt in 10k mellan reset och Vcc på ditt kretskort behövs en sådan också.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Exakt, men i stället för motstånden-zenerdioderna måste man ju kunna använda en max232-krets.
Men frågan är ju om det fungerar ISP eller om man får göra någon enkel bygel som ansluter trådarna mot programmeringspinnarna när man vill programmera..
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

i stället för motstånden-zenerdioderna måste man ju kunna använda en max232-krets

Inte rakt av med samma koppling i övrigt och samma program. En MAX-krets tar inte bara ner spänningssvinget till 0-5V som zenerkretsen gör, utan inverterar signalen också. Då måste man antingen ha en extra inverter per signal eller ett program som är anpassat med inverterade styrningar.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Chan har lite förslag på enkla AVR programmerare.
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Tack tack..
Jo jag vet att max232 inverterar, men det går ofta att ställa in i programmeringsmjukvaran att det skall inverteras redan därifrån.
Frågan är om det fungerar ISP men som sagt jag får väl helt enkelt prova själv....
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag har några AVR-programerare från JYE-Tech att sälja. Dom skall enligt märkning klara förjande gränssnitt: AVR STK200, Wiggler, C8051 MCU och Altera ByteBlaster MV. Fria mjukvaror finns att hämta på nätet (Här är C8051 mjukvara och AVR-mjukvaran). Här hittar du schema till hårdvaran.

Bild
Större bild

Mer info hittar du på JYE Techs hemsida http://www.jyetech.com under menyn "Programming Adapter (C Version)"
Ivarsson

Inlägg av Ivarsson »

Jag är inte intresserad av att köpa någon programmerare, tack för erbjudandet! :)
Har en stk500, men skall göra en applikation, som dels kommunicerar via serieporten och som dels skall kunna programmeras via samma kontakt. Behöver därför en väldigt enkel och simpel programmerare för att få plats på det redan ganska fulla kretskortet. Då var min tanke att man kunde använda även samma max232 som används till kommunikation....
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> och som dels skall kunna programmeras via samma kontakt.

Bootloader ?
Skriv svar