Okänd diod ITI från 50-talet

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Okänd diod ITI från 50-talet

Inlägg av Oblivion »

Skulle behöva lite info om en diod jag skulle behöva byta i en apparat ifrån mitten av 50-talet, manualen påpekar att denna dioden är väldigt känslig och kan behöva bytas ibland. vilket oxå verkar vara fallet.

manualen skriver att dioden är av typen ITI men det kan mycket väl vara 1T1 eller IT1 eller liknande kombinationer, det är bara två raka streck i manualen!

Jag hittar ingen info om denna småsignalsdiod som så måste vara fallet, det är helt klart ingen likriktardiod iaf

troligtvis germanium

nån som har en gammal halvledarbok ifrån 50-talet?

sitter inga trissor i apparaten annars utan bara rör, men ett antal sånna här dioder.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Okänd diod ITI från 50-talet

Inlägg av bigmac »

vad är det för apparat?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

En geigerräknare
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Med rör i? Det var nytt för mig, fast det är ju klart det har funnits radioaktivitet långt före rör kom till med. :)

Det går inte att göra ett schema och kanske på så vis komma fram till vad det kan vara eller vad man kan använda istället?
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

det kanske är en uraniumdiod istället för germanium? ;-)
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Manual har jag ju, både användar och service, den har varit uppe innan på forumet men det va ett tag sedan

http://www.orau.org/PTP/collection/surv ... offman.htm

Grejjen är den att ena av de fyra staplarna vill inte räkna ordentligt, den bläddrar snabbt ner till botten och stannar där, vilket gör att jag inte får ett korrekt mätvärde, det är synd tycker jag.

kretsen består av en serie en gång i tiden väl spänningsmatchade neonrör som triggar nästa neonrör som triggar nästa osv, man kan ju prova med en vanlig germaniumdiod självklart men vore kul å se varför de valde ITI

varken ritningen eller manualen ger ju svar på det, det sitter en diod i serie med varje neonrör och ett 100k motstånd, ett neonrör vid varje siffra.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

det verkar som att ITI är någon förkortning av tillverkarens namn, inte vilken typ det är. Iallafall enl. acrynomfinder
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Hittade detta
Datasheet text preview:
1T1 THRU 1T7
1.0 AMP. Silicon Rectifiers
Voltage Range 50 to 1000 Volts Current 1.0 Ampere

Features
a a a Low forward voltage drop High current capability High reliability High surge current capability 3mm miniature body
Detta är nog iofs en ny diod, inte 60 år gammal
I SMen talar man om "rectifier type 1T1" vilket då betyder att det är en likriktardiod.

Edit: Eh, jag menade att du kan nog hiva dit vilken diod som helst, ha koll på max-spänningen bara.
Senast redigerad av TomasL 22 januari 2009, 21:40:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Här har du lite kul info, om neon-logik, dvs oscillatorer minnen och logiska kretsar baserade på neon-lampor.

http://computer-refuge.org/classiccmp/neon_lamp_logic/
och här
http://www.tech-systems-labs.com/books/GE-lamps.pdf
och här
http://www.dos4ever.com/ring/ring_working_version.html
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nja jag tror inte de menar rectifier som likriktardiod, och det är definitivt inte en 1A 1000v vilket skulle varit revolutionerande 1955

Jag tror snarare att det menar diod som likriktar generellt, tänk på att de första transistorerna och dioderna hade namn som T18 och A02 osv, de kunde heta lite allt möjligt helt enkelt. Jag tror inte de menar ett speciellt märke utan det är nog en speciell typ, jag har råkat ut för att det har varit svårt att spåra tidiga halvledare förut, just för att de blev gamla så himla fort i de unga åren på den tideräkningen :)

Jag har alla servicemanualer och liknande, dessutom uppgraderingspacket till batterifacket som möjliggör drivning av ett enstaka 6v batteri istället för en massa olika konstiga typer

lägg märke till att likriktarbryggan i apparaten använder 4st "type d-3273" vilka verkar vara lika lätta att hitta nått om:P

Jag tror inte att vilken diod som helst fungerar, då kisel brukar ha helt andra karaktärer än germanium.

men som sagt jag kan ju alltid prova med en vanlig germaniumdiod
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

I det här fallet, fungerar den just som likriktare inget annat, så det är nog inga problem.
Kolla i de andra länkarna, där använder man vanliga kiseldioder.
I en neonringräknare, handlar det i princip bara att spärra i backriktningen.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jo det verkar ju vara så, men jag är fortfarande intresserad av data på dioden. För skoj skull då

tidigare har man fixat problemen igenom att byta hela modulen, men den möjligheten har man ju inte längre

Denna mätaren har använts flitigt verkar det som, "för gränsindikering" är den märkt och Nr6 i sin skara
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Jag tänkte lägga ut lite bilder på olika geigermätare jag har i min samling om det finns intresse för det? när jag fixat en ny bildserver bara

Har 6st olika
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Det ser vi mycket fram mot. 8)

Du kanske hade bilder på röret då med.
Matchade rör kan ju, som sagt, vara svårt men man kan ju ha tur.
Skriv svar