Värma upp en plåtbit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Michaels

Värma upp en plåtbit

Inlägg av Michaels »

Hej.

Är det någon som har en idé om hur jag kan värma upp en bit plåt 50*50mm.
Tanken är att plåtbiten skall stå ute nu när det är kallt och kunna hålla ca +5 grader celsius.

Så strömsnålt som möjligt och batteridrivet, typ 2 st 9 Volts hade jag tänkt.

Mvh
Michael
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Re: Värma upp en plåtbit

Inlägg av gunne »

Strömsnålt kommer det ju inte bli hur du än gör. Är det kallt ute så går det åt mycket effekt för att hålla den varm.

Edit: Kanthaltråd, peltierelement, induktionsvärme, effektlaser på avstånd...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Pratar vi +5grader i 5 minuter, 5 timmar eller 5 veckor?
Pratar vi utomhustemperaturer på +10, +5 eller -20?
Vindskyddad, isolerad?
Hur länge hade du tänkt att 9V batterierna skulle räcka?
9V batterierna är inte så kända för att ha hög kapacitet, de är mer optimerade för hög spänning.
Jag ger dina batterier ca 10min drifttid...

Vad vill du åstakomma egentligen?
Michaels

Inlägg av Michaels »

Jag hade tänkt mig en tid på 2 timmar kanske och niovoltsbatteri är inget måste, men helst skall det vara så litet som möjligt eftersom jag själv kommer att bära det.
utomhustemp på ca -5 och det kommer inte vara speciellt vindskyddat.

Kantaltråd verkar annars intressant för infästningens skull..
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Fortfarande kryptiskt

Kan du tänka dig någon annan energikälla än elektrisk? Kemisk t.ex...?
Michaels

Inlägg av Michaels »

Tyvärr..
Det måste nog vara ett batteri.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Vad är det för metall? Det påverkar avkylningen rätt så rejält.

Plåtbitens tjocklek spelar också in, liksom huruvida du kan isolera den på baksidan (annars behöver du ju dubbelt så mycket energi i och med att du får avkylning från två håll).

Sen är det nog skitsvårt att räkna på också... Det finns beräkningar för kylflänsar, men de räknar ju bara på hur mycket energi som försvinner i princip. En kylfläns är ju liksom varm på "insidan" och kall(are) på "utsidan" om man säger så, du vill ju ha din plåtbit varm på "utsidan".
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Den stora frågan är ju hur mycket värme en 5x5cm stor plåtbit avger till omgivande luft.
Detta kommer sen bestämma hur mycket värme du behöver tillföra för att hålla plåten vid 5 grader.

Lägger du sen kalla föremål eller fingrar på den kommer det gå åt ännu mer energie, jag tror också mer på jesse kemiska alternativ. Som värmestavar eller dylikt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grundfrågan här är ju varför man vill hålla en plåtbit varm.

Jag menar, att pumpa in värme till en plåtbit som befinner sig utomhus i minusgrader är ju bara en massa energislöseri.

Hur mycket värme plåtbiten avger är inte så svårt att räkna på, lite snabbt googlande gav mig denna länk till ett Excel-ark för beräkning av kylflänsar.
http://sound.westhost.com/heatsink.zip

Som synes beror det VÄLDIGT mycket på vad det är för metall och hur ytan ser ut. Jämför blankpolerad aluminium med svarteloxerad aluminium i tabellen.

Nu ger ju den där beräkningen som sagt var bara ett mått på hur mycket värme den transporterar från den varma "insidan" till den omgivande luften, och jag tror att den även tar hänsyn till självkonvektionen på "stående" kylflänsar, men den ger kanske en vink.

Men som sagt var, grundfrågan är fortfarande varför man vill hålla en plåtbit varm. Bästa sättet att hålla något varmt är ju att isolera det liksom....
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du behöver nog en bunt bilbatterier för detta, rent spontant ett par hundra Ah.

Edit, läste som 50x50 cm inte mm. så det blidde lite fel.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Vad ska du ha det till?
Om det inte är ngt hemligt då...
/ Tompa
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Oavsett vilket, det finns ett par sätt:

Fäst ett lämpligt effektmotstånd på plåtens baksida.
Anslut spänningen (lämplig nivå) på motstående sidor av plåten.
Fäst en halogenlampa på plåtens baksida.
Fäst en lämplig längd isolerad kanthaltråd på plåten.

I samtliga fall, får du nog experimentera med Motståndets/lampans/spänningens/strömmens storlek.
Michaels

Inlägg av Michaels »

Hej..
Jag tackar för svar och engangemang.

Plåtbiten är lite hemlig och jag vill gärna inte säga för mycket, kanske längre fram beroende på hur det fortskrider.
Jag är ju inte så elekriskt kunnig tyvärr, lite vet jag men inte tillräckligt(och då passar det ju att fråga på ett forum som detta).

Först och främst så skall jag pröva med kanthaltråd för att se hur det går.
Kanske kan man använda accar som man har till modellplan.

När jag ändå har kanthaltråden så kan jag ju passa på att sy in den i ett par ullsulor så att man blir varm om fossingarna när man är ute och cyklar eller går.:)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Värma upp plåtbiten har i princip ingenting med elektronik eller elektricitet att göra, det handlar om ren och skär fysik. Och på din beskrivning låter det som om du inte har tänkt till eller har kunskaperna att förstå hur värmetransport fungerar. Värmebehovet kommer att variera kraftigt beroende på vad som görs med plåten. Blåser det eller snöar så plåten blir blöt kommer energibehovet att mångdubblas. Is som smälter och framförallt vatten som dunstar drar enorma mängder energi. Och som sagt var, det är en stor skillnad på luft som står stilla och luft som rör sig (ledtråd: Gissa varför man använder kylfläktar?)

Det kommer troligen att bli som att försöka hålla en fast vattennivå i en tratt samtidigt som man åker berg och dalbana.
Michaels

Inlägg av Michaels »

Allting handlar om varför jag vill värma upp den där plåtbiten och det kommer inte hamna några större mängder vatten på den, men det kommer också att blåsa ibland.

Min fråga var ju att jag ville hålla den på en temperatur runt +5 grader celcius och det kommer jag försöka ordna med motståndstråden.
Kommer att fräsa ett tunt spår för att ha tråden i, sen så får jag se vad som händer. :)
Skriv svar