RF-exciterad CO2-laser 5-10W 200-300 USD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: RF-exciterad CO2-laser 5-10W 200-300 USD

Inlägg av Meduza »

Så då får vi se en CNC-laser från dig i sinom tid då :)

Du har ju iaf en lagom fräs att fräsa ut delarna med!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Låter kul men när man inte har några laserkunskaper är det nog lika bra att låta bli... :cry: Jag misstänker att det inte stoppar med dessa 175USD, man kommer behöva skaffa en gammal 27MHz radio (om man nu hittar en gammal kandidat vad kostar den och fungerar den som tänkt), och man kommer väl också behöva en ljusledaren för att leda laserstrålen till arbetsstycket? Kommer det behövas en fokuseringslins i änden för att få precision? Hur hindrar man laserstrålen att inte bränna sönder bordet under när man "fräser"? När man har skaffat alla delar var hamnar men rent ekonomiskt då (uppskattningsvis med denna laser som bas)?

Det Kunde vara kul att få en riktig "nybörjar genomgång" av en laserskärare, hur bör en CNC lasermaskin byggas för att vara säker, effektiv och ändå vara DIY? VAd kan man praktiskt skära med 5W laser, 10W laser eller till och med 100W? Är det bara frigolit eller går det att skära plåt/stål?

/PeterH
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

En gammal 27mhz amatörradio går hitta begagnat för ett par hundringar utan problem.

Ljusledare kan man inte använda med dessa lasrar på grund av att glas absorberar 99.5% eller något sådant av denna frekvensen,
så det är ett par tre ytreflekterande speglar, helst med guldbeläggning, som gäller för att leda dit ljusstrålen.

En fokuseringslins kommer du behöva, går lös på 5-600kr på eBay, en del mer om man köper nytt från företag.

Var man hamnar rent ekonomiskt kan variera enormt, precis som när man bygger cnc-fräs, det beror på hur mycket man köper begagnat,
hur smart man är i konstruktionen osv...

Att skydda sig från denna laser är däremot rätt enkelt då vanligt polykarbonat absorberar såpass mycket att vanliga arbetsglasögon
från byggmax eller dyl funkar som skyddsglasögon.

Skära plåt kan man glömma, i princip alla metaller leder bort värmen för bra och kräver massiva effekter för att kunna skäras,
däremot gravyr i plåt kräver inte allt för många watt.

Var någon tråd där vi diskuterade detta mer för inte så länge sedan...
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

så skära en plåt går inte, men givet man kan fokusera strålen tillräckligt väl skulle man kunna bygga en kretskortsfräs där man kan både skära ut banorna, och även borra hålen för komponenterna?
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Nej det tror jag inte, koppar är något av det absolut svåraste att skära med laser då det dels är extremt bra värmeledare och dessutom rätt reflektivt för dessa frekvenser...

Vi diskuterade även det i en annan tråd och kom fram till att dessa lasrar är direkt olämpliga för just det, vi snackar typ om en YAG-laser i kilowatt-klassen för att kunna göra det på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Meduza skrev:Så då får vi se en CNC-laser från dig i sinom tid då :)

Du har ju iaf en lagom fräs att fräsa ut delarna med!
Japp! Dock ligger det en bra bit fram i tiden, men jag ville hoppa på tåget när lasrarna gick för ett så bra pris :)

27MHz radio har jag några stycken ligger (måste bara hitta dom, det var 10 år sedan jag såg dom sist), ett par tre stycken på ca 5W och en betydligt starkare (vill jag minnas, men som sagt..10 år sedan).

Sen blir det ju som sagt speglar för att leda upp strålen i portalen och ned mot bordet. Tre stycken speglar ska räcka.
Självklart skall maskinen byggas in, säkerhet är viktigt!

Bordet blir av metall, eftersom lasern inte skär i metall. Jag kommer enbart konstruera min maskin för att skära i Depron. Meningen med det hela är att bygga såna här (samt även betydligt enklare modeller):

Bild

Det där är en liten 2.7 meter lång, 2.7 meter vingspann, Airbus A-340 byggd helt i depron (med balsa- och aluminiumbalkar i vingarna). dar303 har övertalat mig att lägga upp en tråd om "bussen" på kul, så den kommer under kvällen :) Det är inte jag som har byggt kärran på bilden, det är min vän Olle Sköld som har byggt den, dock har ägandeskapet övergått till mig :)

Men som sagt, det projektet ligger en bra bit fram i tiden. Jag skulle inte tro att jag kommer påbörja något bygge förrän tidigast i sommar/tidig höst.
Skriv svar