Mosfet stänger inte? Löst, AVRen hängde sig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Mosfet stänger inte? Löst, AVRen hängde sig

Inlägg av 13th.Marine »

Har suttit och börjat och labba lite med AVR och har nu byggt en ljusstyrning till min projektorduksbelysning.

Det är baserat på en Tiny45 och jag använder PWM, detta är sedan kopplat via ett 10K motstånd till basen på en 547a där sedan kollektorn är kopplad till 12V via ett 10Kmotstånd och gaten på en irf540 är kopplad till kollektorn på 547an. Mosfeten låter jag sedan jorda dioderna.

Allt är byggt runt 12V (547an för att få 12V till gaten på mosfeten).

Mitt problem är dock att när jag bara blinkar en LED så dimmar den sååååå fint, men när jag kopplar in hela ramen (1,2A) så lyser det konstant på starkast, kopplar jag ur den igen återgår den till att följa PWMen.

Någon som vet vad detta kan vara för fel? Jag misstänker att strömmen gör att mosfeten inte lyckas stänga, men det borde den väl klara av ändå?
Senast redigerad av 13th.Marine 22 januari 2009, 19:41:22, redigerad totalt 1 gång.
Eli
EF Sponsor

Re: Mosfet stänger inte?

Inlägg av Eli »

Gaten har ganska stor kapacitans och behöver nog laddas ur med ett motstånd till jord
Norpan

Inlägg av Norpan »

Har du ett oscilloskop så kolla gatespänningen vid omslag, mest troligt drar inte din 547:a ner gaten till jord tillräckligt fort och hårt.
Prova med mindre resistanser 4V över 10k blir ju inte så mycket basström till 547:an, så den drar ju inte så hårt mot jord.
Även gatemotståndet kunde vara mindre, iallafall under 1k.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Oops, my wrong, båda motstånden var 1k.

Såhär:
Bild
Mina paintskillz är bäst =)

Motstånden är alltså 1K och trissorna ovan nämnda.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men varför sätta dit en BC 547, driv gaten direkt från processorn.
Processorn har säkert bättre drivförmåga än 1kohm.

Om IRF inte bottnar med 5 V på gate (praktiskt så ska det räcka) så använd t.ex. RFD14L05 (inte helt säker på beteckningen då jag sitter på ebn biblioteksdator) som är logikstyrbar.

Protte
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Kretsen borde fungera. Möjligt att 1k drar lite mycket ström ur processorn, men det borde inte göra någon skillnad i sammanhanget.

Däremot om layouten är dålig eller matningen inte ordentligt avkopplad så kan nog processorn krascha av switchningen, vilket låter rimligt med tanke på att det blir värre när strömmen ökar.

En riktigt varm (>>150 grader) mosfet leder iofs när Vgs är 0V, men tror inte det är det som är problemet - i så fall skulle du nog märka att det luktar bränt/lödningar släpper...'

Eller har du råkat sätta dit en tyristor/triac kanske? 8)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Prototypen: jag använder 547an då jag behöver mer än 5V på gaten och jag inte kan ha 12V på AVR-pinnen, anledningen till jag använder en 540 är jag har sådana hemma och inte vill pröjsa en massa på bygget.

kimmen: testade att lägga till lite avkoppling till AVRen och nu dimmar den så fint så fint!
Att jag glömde något så enkelt =/
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Mosfet stänger inte? Löst, AVRen hängde sig

Inlägg av prototypen »

Prova med 540 direkt på processorn, brukar leda väldigt mycket med 5 V på gate.

Protte
Skriv svar