Trasiga blåtanshörlurar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Trasiga blåtanshörlurar.

Inlägg av gOry »

Lagade ett par trasiga BF hörlurar, tråden i mellan lurarna hade skavts av, så jag ersatte dom med FKUX 0,08mm² och nu är ljudet väldigt dämpat på ena sidan, kan det ha att göra med kabeln? Eller är det ytligare fel på hörlurarna?

Innan så var det 6st ledare, sånna lackade koppartrådar med nån slags fiber i, 2 för batterispännig 2 för högtalaren och 2 för ett hörlurs uttag i ena luren. Man jag strunta i uttaget och kör 4st trådar.

Har trippel kollat lödningarna och börjar tro att det är nått annat fel, men man vet ju aldrig.
Vad tror ni?
cyr
Kontakt:

Re: Trasiga blåtanshörlurar.

Inlägg av cyr »

Lite svårt att hänga med (ett par hörlurar med högtalare och hörlursuttag?) men...

Är du säker på hur det där uttaget var kopplat? Det fanns inte en brytare som på något sätt stänger av
ljudet i det? Antingen direkt eller indirekt...

Kan inte tänka mig att tråden skulle vara så tunn att den kan märkbart dämpa ljudet i en hörlur.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Re: Trasiga blåtanshörlurar.

Inlägg av gOry »

Större delen av elektroniken befinner sig i högerluren, från den sidan går det nu 4 trådar, 2 trådar till högtalaren i vänstersidan, 2 trådar till batteriet.

Från början gick det 6 trådar så jag antar att det var 2 trådar till ett hörlursuttag/lineout i vänsterluren för att även få högersidans signal till uttaget.

Har också tänk på att det skulle va en brytande funktion i hörlursuttaget, därför dom två extra trådarna. Har provat bygla dom 2 med samma resultat, jag antar att det är nått annat som inte stämmer. Kanske att nån av dom ska dras mot jord.

Just nu låter det som att de bara är diskant i vänstra hörluren.
Skriv svar