HDMI - inget för amatörer och hemmmapulare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

HDMI - inget för amatörer och hemmmapulare?

Inlägg av Illuwatar »

I mitt livsprojekt som går ut på att förbättra min MiniMig in i det sista så har jag tittat på möjligheten att förse konstruktionen med en HDMI-utgång (nu när man har en ny 40" LCD i TV-rummet). Efter lite konsultation med Mr. Google så hittade jag några lämpliga kretsar som skulle fungera (de tar 24 bit RGB in och gör om detta till HDMI). So far so good...

Men då läser man det finstilta (som förklarar varför databladet är så knapphändigt) - man måste skriva på tre olika papper för att få tillgång till den fullständiga dokumentationen. Det verkar som det är en massa licens-tjafs inblandat i detta. Är det möjligt för en privatperson att få tag på denna information för hobbybruk eller måste man vara ett företag som tillverkar konsumentelektronik? Kan man ens köpa kretsarna? Finns det alternativ (någon här som har byggt något med DVI/HDMI, antigen med dedikerade kretsar eller med FPGA-implementering)?

http://www.analog.com/en/audiovideo-pro ... oduct.html
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: HDMI - inget för amatörer och hemmmapulare?

Inlägg av Micke_s »

Borde gå att slå av HDCP krypteringen.
Tror det är svårt att fixa RGB till HDMI chip utan dokumentation, testa att kontakta dom bara.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vill du bara ha ut bild eller även skicka ljudet över HDMI?

För bara bild så duger det ju med en DVI-krets, och det är inga problem att hitta docs till tror jag.

Kompletta HDMI-chip är betydligt hemligare, men med den dokumentation som finns + lite reverse engineering är det nog
genomförbart. Har en pryl med AD9889B i som jag tänkt koppla I2C-analysatorn till snart :wink:

Har också funderat på möjligheten att implementera HDMI själv, hela specen finns ju tillgänglig. Den enda information man
inte kan få är HDCP-nycklar, men det behöver man inte bry sig om så länge man inte ska ta emot / koda av något
skyddat. Man skulle kunna fixa det i en FPGA + en extern TMDS SERDES (fast jag är osäker på om såna finns ö.h.t).
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om du kör med DVI så finns det t.ex. referenskontruktioner (t.ex. ML501) på Xilinx hemsida som använder Chrontel CH7301C med DVI-A och DVI-D stöd. Finns lite appnotes och även komplett schema över ML501.

EDIT: stavfel
Senast redigerad av Andax 20 januari 2009, 14:34:41, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

För mig räcker bara bild ut i DVI-format. Amigan hade inte så överdrivet höga upplösningar. Min tanke är att göra en adapter som omvandlar 12 bit RGB (4 bit per grundfärg) + H/V-Sync till DVI. PAL-versionen skickar ut 50 Hz/31 kHz VGA. Någon som har gjort något liknande tidigare?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har för mig HDMI kan sändas som okrypterad RGB till en mottagare. Mottagning däremot..
Å andra sidan ska det inte vara så svårt har jag läst att "lösa" nycklarna. Tydligen mha 40 st olika HDMI chip som man testar mot varann.

Men behöver man verkligen kryptot för att skicka ljud?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag googlade lite och vad jag förstår så är video-delen av HDMI exakt samma typ av signal som DVI?

Så ska man bara ha bild så funkar DVI och HDMI lika bra?

Ljudet tar man väl via surround-anläggningen ändå? :-)
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Vanlig enkel RGB-bild skickas helt lika i HDMI som DVI. HDMI stöder även andra format, YCbCr, större bitdjup osv.
Ljudet och annan extradata kodar man i små paket och skickar i blanking-intervallen (de tomma bitarna mellan raderna i bilden).

Kryptering kan man alltid skippa när man skickar (rent tekniskt), men om man ska få bygga t.ex. bluray-spelare måste man lova att alltid ha den påslagen när man spelar upp skyddat material...
Skriv svar