Förbryllad över spänningar på utgångar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Strepto

Förbryllad över spänningar på utgångar

Inlägg av Strepto »

Hejsan allihopa!

Jag har under de senaste dagarna lekt lite med en PIC18F4550 i syfte att få igång UART kommunikation med en RF-modul, och tyvärr så har jag stött på lite problem.

Jag har hyffsad förståelse för enkel elektronik och har läst ellära, digitalteknik och mikrodatorteknik. Men min styrka ligger i programmeringen, inte elektroniken. Vilket troligtvis är varför jag har problem just nu. Jag uppskattar all kritik och tips, även om det bara är kommentarer om hur dum jag är som inte fattar :)

Komponenter:
PIC-ICD2-Programmer/Debugger
PIC18F4550 (arbetar på 5V)
RF-Modul (Arbetar på 3.3V)
Blandade motstånd i E3 serien.

Vad jag försöker göra:
Jag vill med hjälp av min PIC skicka några enkla paket till min RF modul med UART format.

Hur jag tänkte lösa problemet:
Eftersom en logisk etta från PIC-en är på 5V så antog jag att det skulle räcka att göra en spänningsdelare enligt:
Bild

För detta använde jag tre stycken motstånd, 2st 100 Ohm och 1st 47 Ohm. Detta gav mig R1 = 100 Ohm, R2 = 147 Ohm. (vilket skulle gett mig 3V)
Så jag satte ihop allting och läste av spänningen vid Vout och fann att denna låg under 1V (skulle gärna säga exakt, men min ICD2 bråkar just nu).
Jag kopplade in spänningsdelarkretsen till en fast 5V-källa (nätaggregat) och fann att det inte var något fel på mina uträkningar, Vout var 3V.

Viktigt att notera är att jag låter min ICD2 vara strömkälla för min PIC.

Vad jag inte förstår:
Spänningen på en utgång från PIC-en är 5V, samma som nätaggregatet, så varför fungerar inte en simpel spänningsdelningskrets, finns det motstånd i PIC-en jag måste räkna med också?

Jag ger gärna mer information om det är behövligt, har tyvärr ingen bild just nu, men det kan fixas om det är nödvändigt.

Tack på förhand!
limpan4all

Re: Förbryllad över spänningar på utgångar

Inlägg av limpan4all »

Inte en chans att en PIC kan ligga på 5V out vid en last på 247R, det skulle ge ca 20mA, om du ökar värdena med en tiopotens så skall du se att det funkar lite mera som du vill.
Kontrollmät vad som Vin (övre delen av Z1) ligger på skulle gissa att med den belastningen så sjunker utspäningen ned mot 3V så det stämmer ändå inte helt. Troligen så sjunker även späningen som PIC´en ser till 4V eller så.

Av döma av värdena så skall du använda en utgång som matningsspänning till din RF modul.
Gör inte det, det blir aldrig bra. Om det bara är styrsignaler så gå upp till två tiopotenser (100ggr) så löser det sig och funkar bra.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Strepto skrev: Spänningen på en utgång från PIC-en är 5V, samma som nätaggregatet, så varför fungerar inte en simpel spänningsdelningskrets, finns det motstånd i PIC-en jag måste räkna med också?
Skillnaden är att PIC:en utgångar inte klarar att leverera alls lika mycket ström.
På sätt och vis finns det motstånd internt, inte någon konstant resistans man
enkelt kan räkna på dock utan det blir ett mer komplicerat samband mellan spänning
och ström.

Om du tittar i databladet ser du nog någon maxström angiven, och även vilken
minsta spänning du får ut vid den strömmen.
Strepto

Inlägg av Strepto »

Tackar så mycket för hjälpen, det fixade sig jättefint med andra motstånd.

cyr, precis som du sa så va det just därför jag inte fick allt att fungera... kom på detta efter en natts sömn.

Så fort jag får ordning på koden så ska jag fixa lite RS232 kommunikation.
Skriv svar