Matilda järndotter
Brukar inte norrlänningar kalla drivbandet för matta kort och gott?
Ser att det i framtiden kan bli en del glapp på din Z-axel. Du har ohärdat stål (rören) mot kullagren, på en väldigt liten yta till en början och de kommer att manglas ut ganska fort. Vad ska du justera på då för att få bort det glappet? Ser ut som du har lämnat ena sidan av vinkeljärnet öppet, där kan du passa på att göra något för att spänna in konstruktionen så att det framtida glappet försvinner.
Ser att det i framtiden kan bli en del glapp på din Z-axel. Du har ohärdat stål (rören) mot kullagren, på en väldigt liten yta till en början och de kommer att manglas ut ganska fort. Vad ska du justera på då för att få bort det glappet? Ser ut som du har lämnat ena sidan av vinkeljärnet öppet, där kan du passa på att göra något för att spänna in konstruktionen så att det framtida glappet försvinner.
Re: Matilda järndotter
Jag har uppdaterat portalen lite byggt ny y z linjär

Senast redigerad av tudorr 19 januari 2009, 15:42:33, redigerad totalt 1 gång.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Snyggt! 
Ser en galen och påhittig idé som jag gillar. För visst är det cykelslang?

Ser en galen och påhittig idé som jag gillar. För visst är det cykelslang?

jo det är det! hittade inget annat kabelskydd som va mjukt
jag uppgradera denna fräs för att jag ska kunn fräsa alu. för jag håller på att konvertera
min "bf20L" DSMD25V till cnc styrning och då kan det ju vara bra att man kan fräsa ut motor fästen o dyl
återkommer med info om det bygget om någon är intresserad

jag uppgradera denna fräs för att jag ska kunn fräsa alu. för jag håller på att konvertera
min "bf20L" DSMD25V till cnc styrning och då kan det ju vara bra att man kan fräsa ut motor fästen o dyl
återkommer med info om det bygget om någon är intresserad

Är det en mutter från JB eller har du svarvat den själv?
Ser bra ut, jag antar att den är ganska glappfri?
Ska ta och svarva spår för o-ring och slitsa upp mina så fort jag får tid.
Ser bra ut, jag antar att den är ganska glappfri?
Ska ta och svarva spår för o-ring och slitsa upp mina så fort jag får tid.

Ja den blev bra! har inte mätt upp men känns glappfri och den är från JB
Är det någon ide att sätta dit encoders när man har stegmotorer? tänkte att
det skulle vara bra om motorn gör stegfel någongång isåfall tips om vad man ska ha
för sorts givare ,stykort,odyl
Är det någon ide att sätta dit encoders när man har stegmotorer? tänkte att
det skulle vara bra om motorn gör stegfel någongång isåfall tips om vad man ska ha
för sorts givare ,stykort,odyl
En tanke bara, flexar inte den långa gummiremmen så att stegningen kan hamna efter lite på den sidan där motorn inte sitter?
För övrigt ett väldigt väl genomfört bygge.
För övrigt ett väldigt väl genomfört bygge.

EDIT: Tudorr var före...
Det brukar vara stål eller kevlarcord i såna remmar så det tror jag inte...
EDIT2:
Angående Encoders på stegmotorer så finns det i dag ingen större anledning då det inte finns så mycket styrsystem som kan hantera denna feedback för att få det hela rätt igen, utan dom som finns tvärstoppar bara systemet när den ser för stor error, dvs rätt värdelöst...
Det brukar vara stål eller kevlarcord i såna remmar så det tror jag inte...
EDIT2:
Angående Encoders på stegmotorer så finns det i dag ingen större anledning då det inte finns så mycket styrsystem som kan hantera denna feedback för att få det hela rätt igen, utan dom som finns tvärstoppar bara systemet när den ser för stor error, dvs rätt värdelöst...
En liten rättelse... Det finns visst styrkort som funkar med stegmotorer tillsammans med encodrar där encodern används föra att rätta till om stegmotorn tappar steg. T.ex. ISCM4805 från technosoft (allmotion är återförsäljare) klarar detta och jag har själv testat det. Man kan köra stegmotorn mycket hårdare eftersom man slipper ha en stor säkerhetsmarginal för att inte riska tappade steg.
Är det "lätt" att få det att fungera med mach3 
om bilderna slutar att visas så är det servern som dom ligger på som "chokar" dom kommer tillbaka i morgon
annars så lägger jag in dom på en annan sida
nu är servern bytt

om bilderna slutar att visas så är det servern som dom ligger på som "chokar" dom kommer tillbaka i morgon
annars så lägger jag in dom på en annan sida
nu är servern bytt

EN fråga. Jag som skall ha stora hemmafrästa kuggremskivor. Å då behöver jag längre typ av kuggrem. Så då undrar jag ju givetvis vart du har hittat remmen? Å vilka storlekar och bredder de finns i?
Förövrigt så är de intressant bygge du gör
Förövrigt så är de intressant bygge du gör

Var det inte den han köpte på momentum ?sniffer skrev:EN fråga. Jag som skall ha stora hemmafrästa kuggremskivor. Å då behöver jag längre typ av kuggrem. Så då undrar jag ju givetvis vart du har hittat remmen? Å vilka storlekar och bredder de finns i?
Annars är jag ganska säker på att Rotera har också (www.rotera.se) dom är mycket trevliga att ha att göra med också, iaf om man åker dit.
..Tyvärr ligger dom inte på min bilväg mellan hemmet och jobbet längre, var skitsmidigt att bara trilla in där när man behövde ett lager eller nåt