Krävs strömbegränsning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
The_wall

Krävs strömbegränsning?

Inlägg av The_wall »

Jag har en mediaspelare som jag tänkt ansluta till USB 5V för strömförsörjning.
På mediaspelarens väggladdare så står det 5V 2A.

Min fråga är, behöver jag någon form av strömbegränsning då jag laddar inspelningsenheten direkt från USB utan väggladdaren?
Användarvisningsbild
callelj

Re: Krävs strömbegränsning?

Inlägg av callelj »

Nej, det behöver du inte eftersom det som står på väggvårtan är maxströmmen den kan lämna.
USB-uttag har en strömbegränsning på max 500 mA.
The_wall

Inlägg av The_wall »

callelj skrev:Nej, det behöver du inte eftersom det som står på väggvårtan är maxströmmen den kan lämna.
USB-uttag har en begränsning på 500 mA.
Så mediaspelaren har inbyggd strömbegränsning?
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Nja, den använder antagligen inte mer än 500 mA, men kan ju hända att den har en begränsning men det är inte så troligt.

Edit: Sen ska man inte citera föregående inlägg om man inte vill göra folk arga. :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är skillnad mellan när enheten är kopplad till datorn och förhandlat om strömmen - då kan den bli tillelad mellan 0.1 - 0.5 ampere av datorn gentemot när den är kopplad till en USB-laddare med lämpliga motstånd kopplad till D+/D- då det i sistnämda fallet kan ladda upp till 1.5 A och mera. - det är därför det alltid går fortare att ladda via adapter i jämförelse med via datorns USB-port.

I nya USB3 standarden så är det definierat med 1.5 Ampere när det laddas fån nätadapter.

Nätkopplade USB-laddare mm så sitter sitter det en strömbegränsning typ att den kan inte ge mer än 2 ampere om den är stämplad 2 ampere.

Skall man ladda från batterier så bör man ha en strömbegränsad 5.1 V-regulator som stannar vid ungefär 2 ampere även om utgången kortsluts.
The_wall

Inlägg av The_wall »

Det var det som jag menade, alltså om jag laddar mediaspelaren från ett 5V batteri på säg 10Ah. Bör jag då alltså ha en strömbegränsad 5.1 V-regulator? Vad är det och hur mycket kostar en sådan?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Du behöver inte ha strömbegränsning, du kan ha en säkring istället.

Du verkar ha det klassiska missförståndet med vad märkström innebär.

Om en apparat är märkt 5 V 1 A så betyder det att den skall ha 5 V spänning och kan dra max 1 A. Men den måste inte dra 1 A, den drar UPP TILL 1 A. Men den kanske i normala fall bara drar 0,1 A och kortat stunder 0,8 A. Men de har märkt den med 1 A för att den aldrig ska dra mer än den är märkt.

Om en strömförsörjning är märkt 5 V 1 A så innebär det att den lämnar 5 V och orkar ge max 1 A. Självklart kan man dra mindre ström från den. Vad som händer när man drar mer än 1 A framgår inte. Det finns olika varianter. För de flesta prylar är det normalt så att de stänger av om man lastar dem för hårt. Men det beror på HUR hårt man lastar dem.

T.ex. om du drar 2 A från den kanske den fortsätter lämna 5 V tills ett övertemperaturskydd slår ifrån efter en halvtimme. Drar du 10 A stänger den ner direkt eller en säkring löser.

Det här innebär alltså att en apparat som drar 1 A fungerar precis lika bra på en strömförsörjning som är märkt 1 A som en strömförsörjning som är märkt 10 A.

Du kan alltså inte bara titta på vad laddaren är märkt, du måste ta reda på vad mediaspelaren drar, eftersom laddaren kan vara överdimensionerad (de har antagligen köpt in en standardladdare).

Sen tillkommer ju problematiken att ladda via USB. En USB-ansluten apparat får inte dra mer än 100 mA (tror jag) från USB om den inte fått klartecken (via USB-protokollet) för det. Det innebär att om du försöker ladda via USB med en "dum" laddare så kommer din mediaspelare inte att ladda eftersom den inte fattar att den får dra mer än 100 mA.

Jag har en Zen Vision M och den funkar inte att ladda via USB-kontakten annat än från dator (jag har för mig att datorn dessutom måste ha drivrutinen installerad). Däremot har dess dongle även ett DC-jack där man kan stoppa in 5 V. Jag klippte alltså av en USB-sladd och lödde dit en DC-plugg, sen kan jag ladda den från en simpel USB-laddare (gäller bara att inte ansluta den kabeln till en dator).
Skriv svar