Löda anslutningar på Cree Q5

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
JustNeed

Löda anslutningar på Cree Q5

Inlägg av JustNeed »

Jag har påbörjat ett försök med en lampa som kanske dyker upp som projekt senare om jag inte lyckas förstöra delarna eller dylikt. Till lampan har jag Cree Q5 köpta från dealextreme. De sitter på en sk. Premium star (se länk).
Frågan är: Hur löder man fast sladdar på den så att den tar så lite skada av värmen som möjligt?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Löda anslutningar på Cree Q5

Inlägg av AndLi »

Jag skulle satsa på en rejäl lödkolv med rejäl spets så jag kommer upp i rätt temperatur snabbt.
Annars blir det lätt att man får värma länge, då utsätter man ju kretsen för halvmycket värme under lång tid.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Varm lödkolv med rejäl effekt, först förtennar du paddarna snabbt, det kan vara enklare att löda paddarna om du ruggar upp dom lite med ett fint sandpapper, DX stars är ibland lite väl svårlödda...

När du sen har förtennat paddarna förtennar du sladdändarna och sen lägger sladden på padden, på med lödkolven och när du ser att lödtennet på paddarna börjar smälta tillför du lite mer lödtenn.

Ungefär så brukar jag göra...

Själv använder jag kolv med 50W effekt, småpennor är inte att tänka på då dom leder av värme förbannat bra!

Ser dock att premium star verkar ha förtennade paddar, då behövs nog inget sandpapper eller dylika metoder...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är det inte så att det är blyfritt det är förtennt med?
RoHS borde väl innebära att det är så!
Isåfall är det högre temp som gäller
Skriv svar