Glättar-kodde, på vilket håll ska den sitta?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jjabba

Glättar-kodde, på vilket håll ska den sitta?

Inlägg av jjabba »

Jag har just byggt ihop en krets som matad med 5V gör en 3.3V spänningskälla, med en "LM3940IMP-3.3" och två kondensatorer.

Jag har helt enkelt följt typ-schemat i komponentens broschyr http://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webro ... 326734.pdf.

Nu undrar jag, den kondensator som glättar output volten skall ju ha det positiva benet mot utspänningen och det negativa mot jord. Men den andra kodden i typ-schemat (47 uF kodden) vilket håll ska den sitta på?! Just nu sitter den med neg->jord. Men LM3940 chippet blir ruggigt varmt, och jag undrar om det har med saken att göra.

Föressten, vad gör den andra kodden? glättar input spänningen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Glättar-kodde, på vilket håll ska den sitta?

Inlägg av MadModder »

0,47µF står det, och du kan med fördel välja en polyesterkondensator. En sådan har ingen polaritet, så du kan vända den hur du vill.
Den har till uppgift att plocka upp störningar och förhindra självsvängning av regulatorn.

Och sen här där jag bor säger vi ibland kodd om pitten. :lol:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

haha, kodd om pitten har jag hört, men det var nog första gången jag hörde kondingar benämnas kodde :)
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Ja, det var faktiskt lite udda benämning. :D Konding är väl det gängse smeknamnet.
jjabba

Inlägg av jjabba »

haha.... ja där ser man, :oops: , men det gör ingenting att jag satt en "vanlig" kondensator där då?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Så länge kapacitansen är rätt och spänningståligheten tillräcklig så spelar det ingen roll vad det är för typ av kondingar.

Olika typer av kondingar används mest för att olika kapacitanser är olika lätta att få fram med olika material.

Små kondingar är oftast keramiska, mellanstora polyster och stora (=hög kapacitans) är elektrolyt. Det går att göra t.ex. polyesterkondingar med hög kapacitans, men de blir så stora (skulle gissa på 5-10 gånger större än en elektrolyt).
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nej det kommer att funka bra med den 47uF kondensatorn som du har nu.
Lite värme kommer från egenförbrukningen runt 7-10 grader i ökning.
Resterande värme kommer från förlusteffekten (5-3,3)*I dvs om du har en TO220 kapsel som står upp i 20 graders omgivningstemperatur (TO220 har t-ja 60 grader C per W) så kokar du vatten vid bara 0,78A ström genom regulatorn. Formeln är lite förenklat t=20+P*t-ja. Vid 1A så blir regulatorn 122 grader varm (detta är väldigt nära att den termiska skyddskretsen kopplar bort den), vid 0,25A 45,5 grader varm osv.
Så det är antagligen normalt och bara vanlig fysik.
jjabba

Inlägg av jjabba »

Tack för alla tips, jag kanske borde stoppa två LM3940's parallellt på kretsen för det jag driver ligger nog runt 0.8 A, och varmt värre blir det (jag har en liten kylfläns i alu på min LM3940 just nu och den rör man ogärna...

Men om jag sätter två parallellt, då borde jag la byta kondensatorerna mot en 100uF och en 66 uF? eller klarar det sig ändå?!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Observera att kondingarna i schemat inte är på 47µF och 33µF, de är på 0.47µF och 33µF.

Jag är rätt säker på att du inte ska ha större kondingar om du kör dubbla regulatorer, men det kan någon annan tala om helt säkert.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Dina kondensatorer funkar bra som det är, men allt kan ju förbättras...
Förslag placera en så stor keramisk kondensator som du hittar typ 470nF innan regulatorn den minskar HF ripplet in till regulatorn.
FÖRBÄTTRA kylningen till regulatorn, det är viktigare än att stoppa dit en till (det blir problem med lastbalanseingen om du bara parallelkopplar). Stor eller ännu större kylfläns löser problemet.
Vad driver du?
Har du någon bild på hur det hela ser ut mekaniskt?

Rätt sätt är ju annars switchregulatorer men det vet du säkert redan, lite jobbigare att få till bra är dom dock.
Skriv svar