Detta måste vara en duktigt idiotisk fråga
Men jag har ett sådant här labbkort:
Nu undrar jag vilken sida man sätter komponenterna på, alltså, sitter kopparspåren på kortets fram eller baksida?!
Jag brukar ibland kalla komponentsidan för ovansida och lödsidan för undersida. Men det blir ju fel det också om man har ytmonterade komponenter eller monterar vertikalt. Ytmonterade komponenter ställer till det ibland.
Tja, det är ju inget fel att blanda, hålmonterade sticker man ju igenom, men din kapsel där sätter du ju på undersidan, man gör som det funkar bäst helt enkelt.
När det gäller labbkopplingar så är det inget fel att löda kretsar avsedda för hålmontering som ytmonterade, dvs på 'fel' sida.
Jag misstänker många försöker efterlikna massproduktion helt i onödan!
Gör det som är bäst och strunta i vad som ser 'proffsigt' ut!
Låt saker ta plats. Onödig miniatyrisering är ett gissel.
Jag håller med dig, SvenW. Finns ingen vits att försöka bygga så smått som möjligt, såvida det hela inte måste passa inom ett visst format. När det bara är vanligt labbande så finns det absolut ingen anledning att miniatyrisera, det gör det bara svårare att få ihop prylarna, och dessutom svårare att felsöka.
Det är ju lättare att löda hålmonterat på rätt sida, då kommer lödkolven åt både komponentbenet och kopparbanan. Svårare att komma åt med lödkolven om man löder från ovansidan.