Volymkontroll av audio förstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
blueint
Kontakt:

Volymkontroll av audio förstärkare

Inlägg av blueint »

Med tanke på Olles gainclone förstärkare. Hur brukar kommersiella förstärkarkonstruktioner lösa volymkontrollen?

Min egen är ju styrd av en mikrokontroller då den visar med siffror vilken nivå som är aktuell samt styrs med fjärrkontroll. Så jag har funderat på hur den digitala kontrollen av volymnivån går till. Funktionen är dessutom logaritmisk..
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Re: Volymkontroll av audio förstärkare

Inlägg av Rohan »

Man kan använda ett sånt här chip om man vill (PGA2310/PGA2320).

Om jag förstått det rätt så är det en operationsförstärkare med digitalt ställbar gain.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Gamla bra grejor använder nog oftast potentiometer som spänningsdelare med buffer efter. Nya förstärkare särskilt hemabio saker använder oftast någon billig vca (späningstyrdförstärkare).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

VCA är ju inte helt sant heller, vanligast är nog någon IC lik PGA2310 som Rohan skrev. Dock är PGA2310 en av dom bättre och sitter nog inte i allt för många apparater. Dessa kretsar har lik en VCA distrotion och brus men de kan även påverka signalen rejält när man ändrar volymen i form av klipp.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om man vill styra audio förstärkarens volym digitalt finns det något rekommenderat sätt som har rimlig effektförlust och bibehåller en vettig signalkvalite ..?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

En effektförstärkare/slutsteg brukar ha en konstantförstärkning, volymkretsen bara dämpar eller förstärker signalen in till slutsteget. Vill man höja verkningsgraden får man kolla på slutsteget.
FarbrorEstland
Kontakt:

Inlägg av FarbrorEstland »

PGA2310 (och syskon) sitter i flera av dom stora "High-end"-tillverkarnas apparater så som t.ex Classés förförstärkare Delta CP-700 (80 000:-). Länk: http://www.hifiklubben.se/produkter/ste ... erkare.htm.

Skulle dessutom tro att den sitter i flera billigare apparater oxå.
Barry_Lyndon
Kontakt:

Inlägg av Barry_Lyndon »

Det fanns kretsar från Wolfson Micro (wm8816) som vad jag förstått skulle vara snäppet bättre än TI's variant (wm8166 innehöll bara själva motståndsnätet och styrkretsar, op-amp fick man välja själv), men dom har tagits ur produktion. Vill minnas att det finns ett finskt bolag som tillverkar samma eller snarlika kretsar under annat namn, men jag minns inte vad dom heter nu... Google vet nog. :)

Annars kan man ju bygga egna relästyrda motståndsnät om man verkligen vill ha absolut bästa signalkvailtet och matchning, men det blir inte så kostnadseffektivt om man säger så. :shock:

/Andreas
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Har dessa DAC liknande kretsar (PGA2310) bättre egenskaper än en VCA?

Dock har jag fattat det som att de ger hög distrotion när man ändrar volymen. Detta kanske förklarar varför de inte används inom pro-audio, där THAT Coperations VCA:er ses som de bättre alternativen.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

PGA2310 har nollgenomgångsdetektering för att kunna undvika oljud vid volymändring. Den är dock tidsbegränsad så ganska snart byter den volym ändå.

Har ett projekt på gång där jag ska använda PGA2311 men har inte hunnit testa någon av mina kretsar praktiskt ännu. Så jag kan inte säga hur bra det funkar (fast om de sitter i produkter för 80000.- kan de inte vara helt dåliga).
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

50 ms har jag för mig att PGA2310 väntar, 100 Hz signal har ju en periodtid på 10 ms. Dock hinner den väl bara med 5 steg då, om dom inte har löst det på ett smartare sätt, t.ex hoppa över flera steg.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Som jag uppfattat det så hoppar den direkt till den nya inställningen så den behöver alltså inte gå igenom hela sekvensen med volymer för att komma till målet.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Inlägg av mr.olle.norell »

Rohan skrev: Så jag kan inte säga hur bra det funkar (fast om de sitter i produkter för 80000.- kan de inte vara helt dåliga).
När det gäller hifi så hör pris och prestanda alltid inte ihop! Tänk bara på alla dyra kablar som hifihandlarna säljer, som presterar lika bra som en vanlig kabel på elfa..
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om Elfa är billigt är tveksamt :)
Men bra produkter har en tendens att kosta, men att höja priset klarar alla.. :P
Skriv svar