Ingångar på logikanalysator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jo, vi har faktiskt beställt komparatorer från Maxim, får se när de kommer, hoppas att det fungerar bra :)

/Johan
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hur går det Strombom?
Vill ni släppa designen fritt? hade varit väldigt praktiskt o haft en logikanalysator ibland... :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Håller på för fullt just nu :) Ska etsa usb-interfacet imorgon eller idag om jag hinner. Mjukvaran är påbörjad och CPLD-programmeringen är klar. Så om några veckor borde jag ha en prototyp klar.

Jodå vi tänkte släppa designen fri. Det blir förmodligen öppen källkod också... :)

Edit: men jag är fortfarande osäker på hur man gör med ingångarna, på förra logikanalysatorn jag byggde hade jag ingenting mellan mätobjektet och CPLD:n, då var 50MHz inga problem. Får se hur det går nu med 100MHz versionen... Ingen som vet hur man brukar göra?

/Johan
Michel

Inlägg av Michel »

Jodå,
HP (Agilent), Lecroy och några till.... :D

--
Jag sitter själv och funderar (har liksom ont om pengar) på min egen logikanalysator.

Hittade en L2 cache till en gammal Pentiumdator med hyffsat snabba pipeline SRAM (2st) på 32kx36@8nS.
Önskar att jag hade fler... någon som har sådana liggandes?

...så (teoretiskt) antingen 32kx72signaler i 8 nS eller 32kx36signaler i 4nS.
Siktar dock på en 100-150Mhz i första vändan ialla fall - så 4nS är nog att ta i lite för mycket.

Har inte bestämt hur triggningen ska ske ännu, men kommer nog bl.a. att bygga in en singelstep-generator så att man kan debugga t.ex. uP's utan att behöva göra det 'realtime'.

Skulle även vilja köpa på mig en Spartan 3 så man har lite - pulver - att leka med...

Sitter med ett 3-djepart cpukort som jag skulle behöva debugga minst 16data + 17adress + 5signaler på. Så jag kanske satsar på bredd istället för hastighet...

Och om man nu får ihop det hela - hur ska man på ett smidigt sätt komma åt 72 testpunkter på t.ex. en tqfp 100/208? :shock:
Agilent har dock en smutt lösning som dom kallar Wedge Adapters - som beskrivs i den här pdf'en. Någon här på forumet som är bra på finmekanik? :eh:

Beslut, beslut... :wink:

Edit: Läste precis senaste EPN där Tektronix promotade ett DSO med 64M@2GS/s. Man har en bit kvar... :vissla:
Skriv svar