blueint skrev:"införa mjukvara som automatiskt startar om den en gång per dygn"
..låter bekant på något sätt..
Ja känns lite Bill Gates helt enkelt...
Men en rättelse, det var visst bara GSM-modulen som resettas. Resten dvs kontrolldelen (processor etc) f.ö. står och går och det har den alltså lyckats med i kanske 9 månader nu utan avbrott.
Ingen som kan peka på någon (prisvärd) IR/Rörelsevakt man kan få i Sverige (12V, NC/NO) istället för att skicka efter från USA?
Det är fullt rimligt att man låter starta om GSM-modulen med jämna mellanrum, då den annars för eller senare kommer tappa kontakten med gsm-nätet annars.
Men jag tycker det är mycket märkligt att enheten får problem med reklam-sms.
Det ska inte alls vara några problem att låta radera alla SMS som inte har rätt huvud,
dvs lösenord eller dylikt. Det skulle isåfall vara att gsm-modulen har någon bugg och därav
inte fixar det.
Har själv byggt ett gsm-larm för länge sedan, så jag har en hygglig uppfattning hur dom
fungerar.
Jeg har 2 stk av GSM Mini 9009 og begge har det samme problem som dere beskriver her
Men i tillegg er det også et problem med forbindelsen på 2,4GHz mot Relay 9010, disse har jeg 3 stk av og det er samme feil på alle sammen!
Ved å slå av spenningen på GSM Mini 9009 løses problemet!
Jeg har prøvd å slå av spenningen på Relay 9010 men det hjelper ikke, det er altså et problem i GSM Mini 9009
Jeg har sendt feilmelding til Ontech Sverige om dette tidligere men de svarer meg ikke....
Nå vurderer jeg retur av alle produktene eller å selge de på netet!
Men prøver igjen å få support i Sverige til å snakke med meg.
Carl_Johan skrev:Jeg har 2 stk av GSM Mini 9009 og begge har det samme problem som dere beskriver her
Men i tillegg er det også et problem med forbindelsen på 2,4GHz mot Relay 9010, disse har jeg 3 stk av og det er samme feil på alle sammen!
Ved å slå av spenningen på GSM Mini 9009 løses problemet!
Jeg har prøvd å slå av spenningen på Relay 9010 men det hjelper ikke, det er altså et problem i GSM Mini 9009
Jeg har sendt feilmelding til Ontech Sverige om dette tidligere men de svarer meg ikke....
Nå vurderer jeg retur av alle produktene eller å selge de på netet!
Men prøver igjen å få support i Sverige til å snakke med meg.
Produkten verkar kunna vara opålitlig, men som du säger funkar efter att man brutit strömmen. Jag har dock inte haft något problem med att få kontakt med företaget, dom har svarat på mail.
Jag köpte en Cisco firewall till företaget för några år sen. Den rekommenderade värsting burken gick på kvarts mille. Så började den hänga sig var annan vecka.
Cisco undrade varför jag ringde dom för när burken inte funkade och dom var mycket irriterade. Dels så var ju burken nästa ett år gammal!? Bäst skulle vara om jag bara köpte en ny burk av en senare modell för att vara "up to date".
Lösningen blev en "blom timer" som startade om den varje natt och att jag aldrig köper en produkt av Cisco igen. Det funkade bra i alla fall... underskatta inte "low-tech".
Har också installerat en Ontech 9009 och har samma erfarenheter att den hänger sig efter någon månad
Kan rekommendera att montera ur temp. givaren om man vill bevaka temperaturen på något externt föremål. Givaren är en KTY81-2 från NXP. Enheten fungerar högre i temperatur än spec. säger. Själv övervakar jag radiatorvattnet från en pelletsbrännare som ligger i området 40-60 C.
netrunner, Det kanske står "Electrolux" på innanmätet..
Nåväl Juniper är det som gäller för större router maskiner har jag för mig.
Cisco lyckades strula bort ett helt universitet upprepade gånger pga taskig programvara (IOS). Jag satt vid samma bord som deras Sverige chef vid något tillfälle och påtalade pinsamheten. Verkade fungera lite bättre ett tag senare. Men min erfarenhet är att Cisco tappade hugget samma dag som deras ursprungliga skapare tvingades att lämna företagets styrelse/VD post i USA.
Jag har en 9009+9010 som jag kört till min husvagn och grannens med två problem.
1) 9009 minns ej påläge efter strömavbrott och slår ifrån, lite slött att jag därför inte lagt den på 12volt från husvagnen.
2) 9010 är känslig för dålig signal på 2.4ghz.
I övrigt är ontech pålitlig och mycket prisvärd.
Kan man bygga om antennen för 2,4ghz till en extern om jag tar tex kontakt o antenn från en trasig router?
Vi skall få tillslag via internet på våra stolpar om ett par veckor och tänkte återanvända 9009 och 9010 till tempvakt och larm i ett hus med:
Del1= Pumprum (9009 tempvakt och ett relä anslutet nc för IR-detektor och no för larm samt 12v batteribackup)
Del2= Grill (9010 med ett relä nc med IR-detektor och no med 12v larm).
Jag har köpt två färdigbyggda relän med två utgångar valbara nc/no hos kjell för att kunna belasta bakom 9009 och 9010.
Mitt problem är nu att de IR-detektorer IR250T jag har verkar i nc bara dra relät under några sekunder vilket är tillräckligt för alarm hos 9009 och 9010, men sirenen slocknar som ligger i relätets andra utgång. För övrigt vore det bra om man kunde tidställa det. Tänker jag fel?
Enklast vore kanske att köpa 220volts siren och lägga den på alarmrelay i 9010 som är ledig i 220voltsuttaget, det tråkiga är att jag har en på 12volt.
I 9009 har jag ett reservelement som jag tänker köra alarmrelay på för templarmet.
vad gäller den felaktiga temperaturangivelsen, som diskuterats här löser man det genom att vända apparaten upp och ner
är det ngn som kopplat ngt IR larm, brandvarnare eller annat till den här och kan ge en beskrivning till en riktig amatör?
vad jag förstått så måste man ha en extern strömkälla, 12v till huvudenheten och 9v till dom andra reläerna (9010) och eftersom den underhållsladdar vore det smidigaste då ett uppladdningsbart batteri,om jag inte missuppfattat det här helt dvs?
Den här produkten är ju prisvärd för att till exempel styra värmen i stugan, men med tanke på driftsäkerheten skulle jag inte ens drömma om att använda den för larmändamål.
Fast det där med att vända uppochner vet jag inte. Jag är inne på mitt andra exemplar av mottagaren och i nya versionen har dom dessutom gjort några lufthål i trakten av där sensorn sitter. Den visar ändå 5 grader för mycket konstant. Oavsett hur den sitter vänd.
F.ö. har den hållit igång i mer än ett år nu utan att hänga sig. Och då var det bara (låg) underhållsvärme i stugan förra vintern dessutom.