Vem är ansvarig om min elektronik börjar brinna?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Matte

Vem är ansvarig om min elektronik börjar brinna?

Inlägg av Matte »

Hej,

Nu är det så att flickvännen har valt att sälja sin lägenhet och jag har gjort en del special installationer(ej CE märkta lågspänningsgrejer) och frågan är helt enkelt, bör jag riva ur skiten för att undvika att få skulden om det mot all förmodan sklle hända något?

Elektroniken vi talar om är 2st infällda 1W led och en liten PWM kontroller(hemmapulad), strömförsörjning sker genom en väggvårta(ej min och CE märkt)

Vad bör jag göra för att vara säker? Har funderat på att koppla ur PWM-kontrollern och ge den med instruktioner så får köparen vara ansvarig för installationen, bra eller dåligt?

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Re: Vem är ansvarig om min elektronik börjar brinna?

Inlägg av chille »

Jag är ganska säker på att är nya ägaren av lägenheten som bär allt ansvar. Så verkar det iaf vara när det gäller andra saker än el. Till exempel så var det någon som hade kaklat badrummet och gjort fel, det gick därför inte att ränsa ur golvbrunnen till duschen. Vad jag förstog så var det nya ägaren som fick bekosta detta. Självklart kan ju nya ägaren försöka kräva tidigare ägaren på pengar, men detta brukar inte fungera så länge det inte var ett "dålt fel". Så jag tror nog några lysdioder hit och dit är rätt lungt :)

Vill du vara safe så borde det egentligen räcka med att du säger att grejerna inte är godkända och måste rivas bort, sen är det upp till nya ägaren om han/hon vill koppla in kontakten eller inte :)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fastighetsägaren är ansvarig för alla elinstallationer i sin fastighet. Vid försäljning av en fastighet är köparen skyldig att inspektera elinstallationen för att upptäcka eventuella brister. Det enda som säljaren kan krävas på ersättning för är dolda fel, det ska då vara sådant som inte går att upptäcka vid inspektion.

Vill du vara snäll och tala om vad du har gjort för installationer (dom är dessutom inte behörighetskrävande pga låg spänning och effekt), så finns det heller inget utrymme för tolkning huruvida det var svårt att upptäcka och du går helt fri.

OBS: ovanstående är vad jag läst mig till, jag är ingen jurist.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men en lägenhet äger man väl normalt inte?

Är det en bostadsrätt så är det ju formellt sett föreningen som äger den?

Så det här med att fastighetsägaren har ansvaret blir ju då inte applicerbart.
Matte

Inlägg av Matte »

Tack för alla svar,

Kretskortet är hand-etsat och sitter ej täckt under en hylla så det är knappast något som är dolt, blir nog så att jag är snäll och berättar att den inte är godkänd och att han får riva bort den om han vill isåfall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Oavsett vem som ÄGER lägenheten/huset bör man som utflyttare ange om man har byggt in elektriska saker. Skulle det bli tråkigheter är det ganbska riktigt ägaren som får ta ansvaret MEN denna kan fint polisanmäla den som har installerat det som har orsakat problemen och begära ersättning vid domstol.

Så vill man "friskriva sig" måste man meddela ägaren/nya användaren vad som är gjort, sedan får de anse om de ska acceptera detta eller kräva att man gör det lagligt (tar bort det). Har de accepterat är det en påpekat ändring och de övertar ansvaret.

Se till att få kvitto på att de har mottagit och accepterat.
Matte

Inlägg av Matte »

oki men isåfall är det bra mycket enklare att bara skruva bort PWM kontrollern och ta med den än att orka skriva kvitto som ska hålla juridiskt.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Själva det ATT man har berättat är juridisk hållbart, man har inget dold fel ju.
Skriv svar