Diameter på trapetsskruv?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ove

Diameter på trapetsskruv?

Inlägg av ove »

Jag har börjat fundera på vilken trapetsskuv jag ska använda i nästa CNC fräs.

Storleken på den nya fräsen blir troligen samma som den gamla, max 1.5meter som den längsta axeln. En M10 gängstång böjer sig någon millimeter av sin egen vikt om den är 1.5m lång och detta orsakar hämska vibrationer om man kör fort.

Jag ska återanvända stegmotorer och kontroller från den gamla fräsen så det blir jojjes kort och 57STH76 motorer.

Muttern har jag tänkt att tillverka själv av plast och en hemmagjord gängtapp tillverkad av en överbliven bit av trapetsskruven.

Hur grov trapetsskruv kan jag använda innan friktionen i muttern blir för stor eller massan i skruven blir för stor för mina motorer?

Jag tror att jojje använder en 12mm trapetsskruv i sin stora fräs... är det tillräckligt grovt för en 1.5meters fräs?

En 16mm trapetsskruv har en stigning på 4mm per varv men är den för grov?

När jag har valt diameter så mäste jag hitta på något sätt att bearbeta ändarna, det går att köpa färdigt från tex Ledarskuv AB men det blir lite för dyrt för min hobby budget.

Jag har 4 st alternativ just nu:

Dubbelmutter (http://jojje.eu/ElektronikForumet/IMG_0940.JPG), Enkel och beprövad men axial lagren måste ha samma innerdiameter som trapetsskuven och jag har inte hittat billiga axiallager med innerdiameter större än 10mm. Man kan svarva ner änden och gänga med M10 men M10 muttrar är inte alltid så bra http://i46.photobucket.com/albums/f117/ ... mutter.jpg.

Borra och gänga en stoppskruv i en mutter (http://cnczone.com/forums/attachment.ph ... 1222988542). Samma problem med innerdiametern på axiallager som dubbelmutter.

Svarva ner trapetsskuven till 10mm i ändarna och använda stoppring (http://www.wiberger.se/templates/din705.htm). Stoppringar är ganska billiga.

Svarva ner trapetsskuven till 10mm i ändarna och använda spännring (http://www.wiberger.se/templates/gn706.htm). Spännringar är dyrare men är dom bättre än stoppringar?

Hur tycker ni att jag ska bearbeta ändarna och fästa axiallagren?
H.O

Re: Diameter på trapetsskruv?

Inlägg av H.O »

Hej Ove,
Mekanex har en beräkningssida för kritiskt vartal.Om jag fattar det rätt så blir "max tillåtet" varvtal på en 1.5m lång TR16X4 768rpm. Det hänger mycket på hur den lagras etc.

Varför inte svarva ändarna till 10mm för lagringen (om nu lagrena har d=10mm), sedan en bit M8 gäng för en låsmutter att förpänna lagrena med och till sist en stump 6mm eller 1/4" för axelkoppling till motorn?

/Henrik.
ove

Inlägg av ove »

Tackar för länken.

Fördelen med en grövre skruv är att den tål högre varvtal men nackdelen är att den har större massa som stegmotorn måste hantera och friktionen i muttern borde bli större om diametern är större.

Är det rimligt att anta att mina motorer klarar av en 16mm trapetsskuv?
H.O

Inlägg av H.O »

Japp, mer massa och större tröghetsmoment. Jag får hänvisa till Mekanex igen, dom har en beräkningsida för skruvdrift också, där du kan knappa in hastighet, verkningsgrad etc och se hur mycket effekt det går åt. Hur mycket effekt du har tillgängligt bör du kunna se i motorns datablad. 1Nm vid 1000rpm är väl i princip 100W.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Har några 40mm trapetser i lagom längd, nya med mutter i rödmetall :vissla:
ove

Inlägg av ove »

techno: Tack för erbjudandet men jag tror att 40mm blir för mycket för mina motorer... Hur mycket väger dom per meter?

H.O: Databladet jag hittade hos jojje säger 1.6Nm vid 500 steg/s dvs 150rpm eller 10mm/s med en TR 16x4 skruv. Vid 1000rpm så ser det ut att bara vara 0.3Nm. Men databladet har bara kurvor för helsteg vid 30V och 2.8A. Jag kör inte helsteg och precis 30V så jag vet inte hur mycket jag kan lita på dessa siffror.
H.O

Inlägg av H.O »

Jag förstår budgetsynpunten och så men om du nu ska du bygga en ny och bättre maskin så kanske du inte ska konstruera den runt befintliga motorer OM nu dom inte räcker till.

I princip kan man väl säga att momentkurvan du har i databladet "flyttas upp" linjärt med höjd matningspänning - inte i de lägsta regionerna men på högre varvtal. Så om du har 0.3Nm vid 1000rpm och 30V så har får du, i princip, 0.6Nm vid 1000rpm och 60V.

Verkningsgraden på en trapets är ju lite högre än på en vanlig gängstång men jag håller med om att motorerna "låter" lite små. Du kan ju alltid prova och funkar det inte får du väl uppgradera. Men bygg maskinen med "rätt" grejer och anpassa sedan motorerna efter vad som krävs - inte tvärt om, det är min åsikt iaf.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Mitt råd baserat på erfarenheten jag fått från min fräs är att du tar trapetz 14x4 eller 12x3 och att du byter drivning av stegmotorerna till gecko 251 eller 540 och skaffar ett 48V 7,2A nätagg (liknande de JB-cnc säljer).
Jag tror det skulle ge dig fyrdubbla snabbmatningen mot vad du har nu och inte kosta dig speciellt mycket heller om du säljer det du har nu och köper nya saker.

Själv har jag köpt mina trapetzstänger 12x3 och acetalmuttrar fån JB, han har även lås/stopp-ringar 12mm.
Jag har likadana motorer som dig och G251 och ett 48V agg, det ger en snabbmatning på 4000mm/min i min fräs.

Edit: Nätaggen är justerbara +-10% och jag har mitt på min. Om man har det på max så går det säkert bra med 4mm stigning.
ove

Inlägg av ove »

Nu börjar det likna något... konkreta tips baserat på egna erfarenheter :D

Synd bara att många bilder i din byggtråd inte fungerar :cry:

Fungerar det bra med JB:s stoppringar? Vilka axiallager använder du och hur spänner du stoppringen mot lagren?

Jag har tänkt att byta till gecko 251 eller motsvarande någon gång i framtiden men just nu får jag klara mig med jojjes kort. Du kunde köra 1200 mm/min med jojjekort och samma motorer som jag har nu med en TR 12x3 och det är dubbelt så snabbt som jag kör nu med M10 :D

Om jag minns rätt så kör jojje med TR 12x3 i sin stora fräs... någon som vet om det fungerar bra??
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Om du menar jojjes fräs som är byggd i mdf så har jag ju haft en exakt likadan och det var 12x3 trapetz på båda, farten jag fick med 24V, 76:motorer och jojjes kort var ungefär 1200 på den också.

"Fungerar det bra med JB:s stoppringar? Vilka axiallager använder du och hur spänner du stoppringen mot lagren?"

Stoppringarna funkar bra, det är lite pill att få dom att sitta tajt men det går. Jag har dubbla radiella lager som jag har pressat ringarna imot för att få glappfritt axiellt. Syns på bilderna i min tråd när jag fixat dom...

Ska fixa bilderna på en gång, dom låg inte på min sida och han som lånat ut plats har inte betalat för sin sida... :roll:
Skriv svar