Cr123-batterier - hur mycket ström kan de leverera?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
mr.veal

Cr123-batterier - hur mycket ström kan de leverera?

Inlägg av mr.veal »

Hej

Håller på att bygga en portabel fotobelysning m.h.a. xenonlampor (från början för billyktor) och har kommit till delen när jag behöver bekymra mig över batterierna. Lampan kräver en spänning på 12V och för att tändas en strömspik på 10-15 A. Har hittills kört med blyackumulator vilket funkar bra men är inte så vikteffektivt. Därför har jag nu kollat på CR123-batterier vilket verkar vara betydligt bättre. Frågan är hur stark ström de kan ge, behöver som sagt minst 10 A i en kort stund i början. Har tänkt mig att seriekoppla fyra batterier för att få 12 V samt parallellkoppla fyra sådana för att få längre batteritid (kommer alltså totalt att ha 16 batterier).

Så om det är någon som har erfarenhet av detta eller bara kunskapen (själv är man rätt så nybörjare på elektronik) så får ni gärna dela med er. Tack på förhand.

Letar också idéer för att ladda allt, tänkte sätta krympslang över alla batterier och ladda det som ett paket, vore rätt jobbigt att ladda varje batteri separat.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: Cr123-batterier - hur mycket ström kan de leverera?

Inlägg av mrfrenzy »

Ett cr123 av bra kvalitet kan utan problem leverera 2-3A kontinuerligt, det dubbla är säkert inga problem under kort tid.

Om du ska seriekoppla dom bör du nog se till att dom är balanserade först, och ha skyddade celler. Annars om en cell blir urladdad i förtid eller utsliten/trasig av någon anledning så kan den lätt fatta eld pga den ström som flyter igenom den från dom andra cellerna.

cr123 är både billiga och effektiva, men när du ska göra ett statiskt pack är frågan om det inte blir billigare och enklare att använda lödceller typ sådana som sitter i laptopbatterier? Det finns några siter som säljer färdiga pack i önskad konfiguration, främst tänkt för RC-bruk.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Cr123-batterier - hur mycket ström kan de leverera?

Inlägg av Meduza »

RCR123 (som jag förutsätter att du pratar om, CR123 är dom primära cellerna) har såpass låg kapacitet att jag inte tycker att dom lämpar sig för den applikationen, i så fall är det mycket bättre att gå på lite större celler men färre, ta och gå på en bunt 18650-celler i stället, bättre på alla sätt och vis!

där blir 8 celler samma storlek, men mer kapacitet och mer strömtålighet!
Skriv svar