Är jag ett miljösvin när jag använder den här kylsprayen?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Är jag ett miljösvin när jag använder den här kylsprayen?

Inlägg av kilimanjaro »

Hej forumnissar och nissor.

http://i42.tinypic.com/2hezxuq.jpg http://i42.tinypic.com/oka6ia.jpg

Som framgår av rubriken har jag några mycket gamla burkar kylspray (tidigt 90:tal) liggande och jag funderar på deras miljöpåverkan. Dom luktar misstänkt lika som "biltema 15-197" så kanske är det bättre för miljön att spola in dom i någon passande kylkrets? :?
På tal om kyla, går det att använda en tom CO2 flaska ev. O2 flaska, typ svetsgas, som mottagare för kylskåpsfreoner (R134a)?
Andra forum liknande det här eller med inriktning kylteknik, finns dom? Alla tips välkommnas.

Tack Karl B.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Är jag ett miljösvin när jag använder den här kylsprayen?

Inlägg av Marta »

Står där inte på sprayen att den är mycket brandfarlig så är det en CFC-spray.

Ta väl vara på dem i så fall. De nya är eldkastare. En liten gnista räcker. De är i princip fyllda med gasol.

Det finns Värmepumpsforum som har en avdelning för grundläggande kylteknik.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Flaskan är mycket dålig märkt, enda informationen jag kan se är temperaturen -45C
Baserat på det skulle jag gissa att det är R12 eftersom R134a inte blir riktigt så kallt vid atmosfärstryck.

Det finns nya kylsprayer att köpa som är R134a, dessa är inte brandfarliga men dom orsakar viss växthuseffekt. R12 bör man inte släppa ut alls eftersom det bryter ned ozon.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Den där är så pass gammal att det förmodligen är ren R12 i den - R12 används som drivgas av 'alla' för sprejburkar och annat ända till slutet av 70-talet, på samma sätt som man använder R134a som drivgas idag, även om det sakta men säkert börja byta ut till brandfarliga gasolblandningar och DME.

idag anges - 55 grader - men avser inte koktemperaturen på R134a som används idag utan avser 'avdustningstemperaturen', med -45 grader så indikeras nog 'avdusnstingstemperatur' för R12...

Den där flaskan - om det är något kvar i den, är nästan värt sin vikt guld i vissa kretsar, men annars så bör du inte använda den utan köpa modernare alternativ och lämna den till kemikalieåtervinning eller kanske någon lokal kylnisse då dessa och framförallt köldmedelstillverkarna är skyldiga att ta emot R12 och destruera det på godkänt sätt.

Icke brännbar 'tryckluft' och köldspray finns fortfarande på ELFA och Biltema (R134a-baserat), men annars får man se upp just när det gäller tryckluft på burk då det kan vara mer eller mindre gasol i dessa.

oavsett om man använder produkter med gasol eller R134a så skall man inte ha en cigg i käften medans man sprutar, gasol kan flamma upp medans R134a skadar/dödar mer diskret i form av fluorvätesyra ned i lungorna när R134a har passerat glöden...
kilimanjaro
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av kilimanjaro »

Njae det är knappast någon gasol i burken för det framgår av texten bak på burken att den år obrännbar och neutral. Däremot skall burken inte utsättas för temperaturer över 50 grader men det är ju en annan historia.
Har pratat med CRC Sweden och dom visste inte på rak arm innehållet men har lovat återkomma i frågan.

xxargs: kan du förklara lite närmare "guld värd" för vem och till vad? Går det att med Tryck/temp mätning avgöra innehållet, r12/r134a?

Marta: värmepumpsforumet är redan besökt och sönderläst tänkte mer på något utländskt kylforum. Finns det andra svenska elektronikforum?

Tack Karl B.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vid 20C så håller R12 5,67bar vilotryck
R134a håller 5,71 bar - så det är knappt mätbart.
Vid 45C blir det 10,84 respektive 11,59 (observera vad som potentiellt kan hända med burken om du ökar tempen över 50c... då stiger trycket såpass att burkens hållfasthet kan bli kritisk.'

Det finns fortfarande en del som har system med R12 i som dom inte vill konvertera, även om det är olagligt att använda dom... En sån här liten burk får du dock knappast många kronor för.

Ett par engelskspråkiga forum som är betydligt mer tekniskt inriktade än värmepumpsforum:
http://hvac-talk.com/vbb/
http://www.refrigeration-engineer.com/forums/index.php
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nu skall iof. en EN417 klassad burk (dvs. alla sprejburkar och engångscampinggasolbehållare) hålla för 20.5 Bar samt alla burkar värmas till 55 grader vid tillverkningen som läck och säkerhetstest så...

men man behöver inte utmana ödet i onödan med höga temperaturer - åtminstone inte utan en stabil vägg mellan och burken på utsidan....

Det fins orsaker till att idag använder R134a som drivgas istället för R12 - det är för att de är så lika och kan använda samma burkstandard som man har gjort i typ 30 år och är välbeprövat. Nästa steg är förmodligen gasolblandning och DME (Dimetyleter) som miljövänlig ersättning till R134a då DME också är nästan oskilljbar från R134a rent tryckmässigt, men DME är precis som gasol också brandfarlig.

CRC:s kylspray typ electrocool består av 80% R134a och 20% DME - men man nämner bara 20% DME i säkerhetsdatabladet men missat (avsiktligt?) att ange R134a... utom vissa av engelska säkerhetsdatabladen för produkten.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Dum fråga kanske... varför använder man inte kolsyra som kylspray och/eller drivgas?
Användarvisningsbild
kifkroker

Inlägg av kifkroker »

Finns det andra svenska elektronikforum?
Hädare!
xxargs

Inlägg av xxargs »

1. Koldioxid blir kolsyresnö när den väl kommer ut ur munstycket och därmed fäster och kyler den inte objektet på samma sätt som en flytande och kokande lösning.

2. det blir alldeles för jäkla kallt vilket i sin tur kan skapa brott inne i även friska komponenter mm.

3. trycket är uppemot 70 bar vilket gör att slangar, behållare etc. måste vara tryckgodkänt och därmed lite för dyrt att komma igång med - dock med maskinerna för att kolsyra kranvatten så har man visat att det trots allt går att hantera för vanligt folk samt att det finns fungerande distrubition av koldioxid utan att det kostar skjortan.

Det är skralt med icke brandfarliga alternativ då molekylerna måste ha en viss liten storlek för att få önskvärda beteendet när det gäller tryckintervall och andra egenskaper.

freonerna och HCF är faktiskt motsvarande metan, butan, propan men där man bytt ut flertal av väteatomerna mot förr klor och nu fluor för att det skall bli brandovilligt - det finns inte så många kombinationsmöjligheter att välja mellan så det är bara att glömma någon framtida superlösning på problemet.

Det man bör jobba på är att inte använda de fluorerade kolvätena mer än nödvändning - men här finns det en marknadsföring från freontillverkarna med anspelning på brandfaran som gör att det används i betydligt större omfattning än vad det kanske är nödvändigt. småduttandet med kulspray har högst marginell verkan gentemot det som läcker ut ur olika kylanläggningar och stoppas in som drivgas i sprejburkar trots att de har högst brandfarligt innehåll etc.
Skriv svar