Juicemaskin

Berätta om dina pågående projekt.
victor_passe

Juicemaskin

Inlägg av victor_passe »

Hej, Jag läser en kurs som heter företag... och någonting. Aja, man ska i alla fall starta ett företag och bygga en produkt och visa upp den på någon UngFöretagare mässa i mars.
Jag och min grupp gör en juicemaskin. Man lägger i vatten och saft/juice koncentrat och väljer vilken smak man vill ha och trycker på en knapp så kommer den ut.
Nu är det 1vatten och 3 olika smaker men man kan få ut 6olika smaker.

Maskinen styrs av en pic16f887, vi använder bara 14I/O så på nästa variant blir det en mindre processor. Man ser 4knappar och en 2*20 lcd.

Bild
Här har vi skönheten(inte han i backgrunden) är är hon helt stängd.
knappar och lcd till höger och in med glaset till vänster.

Bild
Från sidan där man stoppar in nätkabeln.

Bild
Den ena pumpen.

Bild
Framifrån öppen, det nedre facket är där drickan är.

Bild
Uppifrån insidan, man ser alla slangar och nätagget.
Först byggde jag det snyggt med kablarna runt nätagget, löde av dem vi inte skulle ha osv.
men någon hade såklart ställt in agget på 110V så det blev inte långlivat.
Sen orkade jag inte göra om allt.

Bild
Här har vi elektroniken 4relän till pumparna och lite annat smått och gott.

Bild
Man kan öppna både toppen och fronten så man kommer åt allt.
Bild

Bild
I slangarna sitter det pluggar som stryper flödet, då kan man mer precist styra mängden.

Bild
Så här ser pluggarna ut.

Det tar ca 3sek att göra ett glas vilket är ganska exakt 2,5dl.

Vi håller på att bygga sensorer som slår till när nivån är för låg.
Sensorn är ett rör med en kork i, under korken sitter en liten magnet och längst ner i röret en hal-sensor.
Inte snyggt, inte vattentätt men det funkar.

Hur kan man göra det bättre?
Det är viktigt att det är så billigt som möjligt att göra det.
Målet är att tillverka hela maskinen för under 2000:-
victor_passe

Re: Juicemaskin

Inlägg av victor_passe »

Ny dag nya bilder.

Idag har jag spacklat och monterat en lucka som man ska fylla på vattnet i.
Vattnet räcker nämligen till ca 25glas sedan måste man öppna frontluckan, ta ut vattnet, ta ut pumpen, fylla på vattnet, montera pumpen och ställa tillbaka tanken.
Alldeles för mycket jobb!
Så nu öppnar man en liten lycka och häller i vatten.

Nivåmätningen blev väldigt simpel och kostar 0:-.
var 15:de glas den gör så står det "Check levels" eller något likande på skärmen, man måste sedan klicka på en "check" knapp för att få göra mera dricka.

Det bygger dock på att operatören inte är dum och inser att låg nivå=dåligt.

Jag råkade också spackla fast den övre luckan men märkte det innan spacklet hade stelnat för mycket.

Bild
Luckan för vatten påfyllnad, nu är stoppet som begränsar rörelsen till 45grader inte där.
Bild

Bild
Luckan stängd

Bild
och lite spackel

1Kg spackel har gått åt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Att döma av den sista bilden så verkar spackelslipning vara en stor hobby? :wink:

Mycket kul projekt! :tumupp:

En fråga bara: Det ser ut som att det koppar-rör här?
Tycker mig tillochmed ana lite kopparspån i ändarna, men det kanske är en synvilla.
Hur som helst, koppar och t.ex äpple eller apelsin-juice brukar inte vara en bra kombination. Delvis med tanke på att koppar missfärgar sådana vätskor.

Hur som helst så ser jag fram emot det färdiga resultatet.
En sånhär skulle man ha i labrummet! :)
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Första gången jag spacklar.
Och kopparn är bara 3cm 12mm rör.
Jag har svårt att tro att något hinner bli missfärgat på de typ 100ms det har kontakt med kopparn.
Nu kan jag inget om detta men chansar bara.

Och ja, det är lite kopparspån, men det ska filas till när jag fixar den sista biten på juicens färd, på alla rör ska en bit (4cm?) slang sitta som går ihop till en klunga tätare än kopparrören.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

"Hur kan man göra det bättre?"

Om du vill ha ärliga svar, och det förutsätter jag så:

Outsourca tillverkningen av själva skalet, lägg jobb på en snygg design, det behövs.

Gör en modul för elektroniken, som ni monterar i det köpta chassit.
Nån på forumet kan säker fräsa utt lite bitar i tex mdf för en billig slant om ni har dxf:er/ritningar.
Använd tex lite plexi eller borstad aluminum så den ser lite mordern ut.
Graverad led-belyst plexi med en logga kanske!

Kolla upp vilka hygienkrav mm som ställs eftersom nån kanske dricker det som kommer ur den, kylhållning måste ni väll ha eller är det rumstempererad dricka som man får?
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Det var inte riktigt så jag menade, detta är en prototyp.
Jag menade snarare nya funktioner typ som kunna spara egenprogramerade juicer på minnen och föra in i maskinen osv.
Om vi mot förmodan kommer fram till att vi kan producera och sälja sådana här så gör vi en mer seriöst såklart, detta är mer proof of concept.

Kylning har vi funderat på, peltier eller kompressor är det enda vi kan tänka på.
kompressor är för dyrt och ska man då kyla all vätska eller bara precis innan utsläppet med peltier elementet?
Eller finns det någon annan kylanordning som inte är för stor och är billig?
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Ställ flaskorna i en sån där 12v kylväska och borra hål i locket för slangarna, på prototypen alltså :wink:
Senast redigerad av POS 14 januari 2009, 21:30:36, redigerad totalt 2 gånger.
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Peltierelement har så dålig verkningsgrad att du förmodligen kommer spara in en kompressor på elpriset under produktens livslängd om den ska vara på 24/7.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Typ som du säger pos är ett alternativ vi har tänkt på, klä nedre insidan i 5cm frigolit och montera peltier element med 2 kylflänsar och en fläkt igenom frigoliten.
Men det lär väll ta ett sekel att kyla allt. och den måste som Nihilim sa vara på 24/7.
Om man istället skulle kyla vattnet efter pumpen, då kan man ha på elementet säg 10sek innan det kommer dricka och köra ut drickan under 10sek.
Men hur mycket blir kyla av 200W peltier element? 70W? 50W? 10W?

för man vill ju kunna sänka tempen med 10-15 grader. Det är ju nästan 4,19(vatten) i värmelednings förmåga(eller vad det nu hette) så man kan ju enkelt räkna ut den sänkta temperaturen om man vet energin som har tagits bort.
Men om man måste köra typ 60sek med ett glas juice för att det ska bli 7grader är det ju ingen ide att göra såhär.

Men man kanske kan kyla bara vattentanken? Inte koncentrat tankarna?
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Gamla kylar finns det väl buntvis av nästan överallt? Borra genom dörren och vips ett riktigt skåp. Peltierskåpen (ja jag har ett själv) är inte mycket att hänga i granen, det blir kallare än rumstemp men det tar tid de är ju även ineffektiva så god ventilation är ett måste.

Ska man kyla bör man kyla allt. Säg att ni får ner vattnet till 3 grader och blandningen är 1:5 med koncentrat som är 20 grader så dubblar ni nästan tempen om jag räknat rätt. Kan dock tänka mig att man kan kyla ett block som vätskan går igenom och på så sätt slippa kyla "allt". Kanske lite enklare att konstruera? Kan ju tex vara ett kylskåp med ett vattendunk i som man har tunna slangar igenom, dunken är då kyld.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

victor_passe skrev:Första gången jag spacklar.
Hehe, då kommer du snart att inse att det är viktigt att man ser till att det är så lite att slipa som möjligt redan vid spacklingen :)

..Detta efterssom det är SKITJOBBIGT att slipa de flesta spackelsorter ;)
Och kopparn är bara 3cm 12mm rör.
Jag har svårt att tro att något hinner bli missfärgat på de typ 100ms det har kontakt med kopparn.
Nu kan jag inget om detta men chansar bara.
Fast det kommer ju att stanna kvar lite och ligga och fräta, sen sköljs det med nästa gång.

Funkar väl för POC dock, men rostfritt eller plast är ju bättre.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Koppar är INTE lämpligt för livsmedel. Gissa varför alla kopparkärl är förtennta på insidan?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nerre: Är inte vatten ett livsmedel? Kopparrör är inte förtennade på insidan..

Juice och koppar är dock inget bra...
Matte

Inlägg av Matte »

Nerre: gissar att de kopparkärl du tänker på är för uppvärmning och då är inte koppar bra, o visst kör man även varmvatten i kopparrör men vad jag vet ska man inte dricka det.
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Idag har vi byggt på vatten inkasst systemet, men det blev fel så vi bygger på ett annat sätt.
Även en behållare att ha under glaset så eventuellt spill inte ligger på trä.
Den är gjort i koppar och lödd med varmlufts pistol.

här är en film när vi häller på vatten i inkastet så som det ser ut nu(ska göras klart) och några glas juice(nu är det vatten med vattensmak men ni fattar nog poängen.)
Imorgon blir det första glaset riktig juice.

Bild
Brickan eller vad man ska kalla det.
Bild
Senast redigerad av victor_passe 15 januari 2009, 20:01:58, redigerad totalt 1 gång.
Skriv svar