Kabel testare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Xlntboy

Kabel testare

Inlägg av Xlntboy »

Hej

Skulle behöva lite hjälp med ett bygge eftersom jag har förträngt mina kunskaper från Chalmers. Håller på att bygga ett litet kabeltestare som skall kunna testa om kablaget är rätt byggd, finns ej avbrott i trådarna. Ett ex är om jag har en 24 tråds kabel skall jag kunna testa vilken vilken pinne går från en ändan till vilket pinne i andra ändan. Samma pricip som att testa med fluke (dvs "pipa" sig fram). Har funderat hur skall det se ut. Mitt Ex: är Ansluta kablaget i ena ändan till A/D omvandlare --> Mikro processor ex. HC12 --> A/D omvandlare i andra ändan. När mikro processorn har "pipat" genom pinne för pinne och det stämmer enligt kabelns specifikation skall det tändas en lampa OK el NOK. Anledningen till sådant bygge är att jag har 30 kabelvarianter att testa. Samtliga har 24 trådar i ena ändan men i den andra ändan varierar antal utgångar mellan 2 till 22. Anledningen till sådant bygge är att vår kabelleverantör har ibland bytt plats på vissa utgångar(pinnar) därför vill jag att förprogrammera mikroprocessor med vilken ingång skall "pipas" mot respektive utgång. Anledning att jag vill använda HC12 är att jag har tillgång till programmerings utrustning för HC12 mikroprocessorer.
Hur går jag tillväga och vilka komponenter skall jag använda?

Framför allt är jag ute efter vilka komponenter vore lämpligt att använda.

Tack för er hjälp i förhand.

Hälsningar, Xlntboy
Mindmapper

Re: Kabel testare

Inlägg av Mindmapper »

Samtliga har 24 trådar i ena ändan men i den andra ändan varierar antal utgångar mellan 2 till 22.

Ska du ha OK/NOK på detta och har 30 kabeltyper att välja på så räcker det väl inte med 2st LED som indikerar. Du måste ju välja kabeltyp också. Det kan du göra med en joystick eller ett antal knappar, med du måste ha en display som indikerar vald typ också. Om du ska ha LED-display eller LCD går att välja. Jag skulle kört med joystick och LCD.
En annan lösning är att skriva ett program i datorn som innehåller kabeldefinitioner. Sedan ladda ner det till HC12 via RS232. När testen är utförd överför HC12 en kopplingsbild till datorn så att skärmen på datorn kan tala om var ev. avbrott eller kortslutningar finns, eller OK/NOK.

Sedan behöver du multiplexer på ena sidan kabeln och demultiplexer på andra sidan kabeln.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog säga att det behövs multiplexer och demultiplexer i båda ändar. Om t.ex. en tråd är av i kabeln, men kortsluter lokalt. Antingen enligt design med t.ex. bygling. Eller av misstag.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Jag har löst precis samma problem en gång genom att använda en uC i ena änden av kabeln och en slinga med dioder i ett mötande kontaktdon som förbinder alla ledare i den andra änden. Löste det genom att testa ledarna parvis.

Testprocedur:
Satte ben 1 till ingång med pull-up. Drog ben 2 låg. Om strömmen går rätt väg genom dioden mellan 1 och 2 paret så är ledarna OK. Andra steget i testet blir att vända på steken och göra 2 till ingång med pull-up och dra 1 låg, går strömmen fel väg genom dioden är det kortis mellan ledarna. På samma sät går man vidare och testar alla ledare. Finns säkert bättre lösningar, men det funkade för mig. Den stora fördelen är den löjligt enkla uppbyggnaden, behövs bara uC och en bunt dioder, inga externa kretsar.

| --------------------1
V
-
|
|-------------------- 2 uC
V
-
|-------------------- 3

EDIT:
ASCII schemat blev konstigt, vände på eländet.

/Oskar
Xlntboy

Inlägg av Xlntboy »

Testa avbrott är inget problem. Jag har redan en liknande utrustning som Oskar beskriver. Identifierar avbrott med hjälp av dioder. Jag är ute efter logikkrets som skall förprogrammeras för att kunna testa pinout i vardera ände. Som jag beskrev tidigare är det att vår kablage leverantör blandar ihop pinout i någon ända. Ex K-don1, pinne 1 skall koplas ihop med K-don2, pinne 5 är det int alltid så. Ibland händer att dom koplar till vilken pinne som helst eller värsta scenariot när dom blandar två positioner på närligande pinnar. Sånt scenario medför att utrustning där kabladet skall användas tar ibland skada eller fungerar inte.
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Byt kablageleverantör :) Testar dom inte innan de skickar prylarna till er? Kräv testprotokoll vid leverans eftersom ni haft problem. Lägga ner en massa jobb på att testa något som skall vara rätt från början, käns ju bakvänt.

Men det borde gå att identifiera felkopplingar med diodlösningen. I mitt fall hade jag en sträng i programminnet på uC som sa åt den vilka pinnar som skulle kopplas ihop och eventuella byglingar. Stämmer det inte med verkligheten kommer det någonstans i testkedjan att identifieras avbrott.

/Oskar
Xlntboy

Inlägg av Xlntboy »

Oskar skrev:Byt kablageleverantör :) Testar dom inte innan de skickar prylarna till er? Kräv testprotokoll vid leverans eftersom ni haft problem. Lägga ner en massa jobb på att testa något som skall vara rätt från början, käns ju bakvänt.

Men det borde gå att identifiera felkopplingar med diodlösningen. I mitt fall hade jag en sträng i programminnet på uC som sa åt den vilka pinnar som skulle kopplas ihop och eventuella byglingar. Stämmer det inte med verkligheten kommer det någonstans i testkedjan att identifieras avbrott.

/Oskar

Hehe, oftast finns det nära relation mellan kvalité och pris. Tack Oskar för din engagemang. Skall sätta mig ner och börja skissa snart hur det ska se ut. Har du lust kanske och dela med dig med ritningen om du har den kvar.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Skulle tro att det blir billigare i längden att byta leverantör. Låter dumsnålt att köpa billiga kablage som sedan måste läggas ned dyrbar tid att kontrollera.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så mitt förslag var inte något du tror på?
Xlntboy

Inlägg av Xlntboy »

Mindmapper skrev:Så mitt förslag var inte något du tror på?
Jag har inte använd multiplexer och demultiplexer så jag är osäker på funktionen. Funderar hur ska de gå rent praktiskt. Har du förslag på några bra multiplexer och demultiplexer. Tänkte mer hur kunde jag designa systemet. Om du ger mig förslag på några bra så kunde jag kolla upp hur dom ska kopplas in och styras.

Systemkravet som jag har är att jag har 24 utgångar som ska "pipas" mot varierande antal ingångar (från 2 till 22) efter viss mönster. Har ca 20 varianter. Programmeringen kommer jag få hjälp med men det är kretskortuppbyggnaden som jag behöver hjälp med.

Hälsningar Xlntboy.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vår vän google ger bl. a. detta svar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexer

Vilket förklarar både mux och demux.

Så här fungerar det hela:
Låt demux lägga ut spänning på pin. 1
Mät med mux alla pinnar på andra sidan kabeln. Då syns exakt vilka pinnar på den sidan som har kontakt (och inte) med pin. 1 på ingångssidan.

Låt demux lägga ut spänning på pin. 2
Mät med mux..........

......

Låt demux lägga ut spänning på pin. 24
Mät med mux..........

Då var alla 24 utgångar på ingångar 2-22 uppmätta! (Vadå 24st till 2-22 ?) :humm:

Alla avbrott och anslutningar till andra pinnar i kablaget är nu registrerat. Det finns alltså en komplett nätlista över kablaget registrerat. Det är bara att jämföra med facit om kabeln är OK/NOK. :bravo: :happy:
Xlntboy

Inlägg av Xlntboy »

Mindmapper skrev:Vår vän google ger bl. a. detta svar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplexer

Vilket förklarar både mux och demux.

Så här fungerar det hela:
Låt demux lägga ut spänning på pin. 1
Mät med mux alla pinnar på andra sidan kabeln. Då syns exakt vilka pinnar på den sidan som har kontakt (och inte) med pin. 1 på ingångssidan.

Låt demux lägga ut spänning på pin. 2
Mät med mux..........

......

Låt demux lägga ut spänning på pin. 24
Mät med mux..........

Då var alla 24 utgångar på ingångar 2-22 uppmätta! (Vadå 24st till 2-22 ?) :humm:

Alla avbrott och anslutningar till andra pinnar i kablaget är nu registrerat. Det finns alltså en komplett nätlista över kablaget registrerat. Det är bara att jämföra med facit om kabeln är OK/NOK. :bravo: :happy:
Kanske beskrev lite otydligt. Ibland används inte alla trådar, därför dom löds ej fast. Ibland används 2 trådar på en och samma pinne för GND.

Tusen tack för dina tips, Mindmapper.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En förenkling både i hårdvara och mjukvara blir det om man använder ett shiftregister istället för demux'en för att skicka in signalerna i kabeln. Man skickar bara in en 1'a som man shiftar fram ett steg för varje ny pinne i kontakten man vill testa.

På så sätt går det bara åt 2st utgångar på MCU'n för att skicka ut signalerna. Man sparar alltså 3 pinnar i förhålland till en lösning med demultiplexer. Och då kanske det finns så många pinnar lediga på HC12 att de kan kopplas till kontakten på andra sidan kabeln så att multiplexern också blir överflödig! :tumupp:
Användarvisningsbild
Oskar

Inlägg av Oskar »

Mindmappers lösning är nog den bästa (1). Jag valde diodvarianten eftersom jag inte hade möjlighet att koppla in andra änden på kabeln till mikrokontrollern, kabeländen måste hänga fritt.

(1) Nej, bästa lösningen är att skrämma upp leverantören så att de levererar korrekta prylar!

/Oskar
Skriv svar