Siemens DECT-basstation går på AC - funkar det med DC?
Siemens DECT-basstation går på AC - funkar det med DC?
Har planerat att sätta en gammal DECT basstation i båten för att kunna ha interntelefoner (smidigt med headset när man ska lägga till och en står på fördäck). Problemet är bara att Siemens DECT-prylar vill ha växelspänning 9,5V AC. Vill helst mata den direkt via 12->9 konverter men då blir det likspänning (det blir lite väl mycket förluster om man går via 220V-omriktare).
Kan det finnas hopp att det fungerar med likspänning istället? Det borde väl vara bland det första som händer i basstationen att strömmen likriktas, antar jag.
Jag har inte öppnat den ännu för att försöka titta efter ev likriktare men det blir väl nästa steg, om jag inte vågar mig på att testa rakt av.
/Johan
Kan det finnas hopp att det fungerar med likspänning istället? Det borde väl vara bland det första som händer i basstationen att strömmen likriktas, antar jag.
Jag har inte öppnat den ännu för att försöka titta efter ev likriktare men det blir väl nästa steg, om jag inte vågar mig på att testa rakt av.
/Johan
Re: Siemens DECT-basstation går på AC - funkar det med DC?
Om den inte gör negativa spänningar internt kan det fungera alldeles utmärkt med DC, AC'n blir ju likaväl likriktat. Men du ska då mata med 12V (eg. 12,7V) då toppspänningen på en 9V sinus är 12,7V.
Annars så går det ta en liten AB förstärkare utan ingångskondensatorer och generera 50Hz sinus från den på, handlar ju inte om några stora effekter här.
TDA2004 är en 2x10 watt förstärkare, bör kunna kopplas som en följare tycker jag.
TDA2004 är en 2x10 watt förstärkare, bör kunna kopplas som en följare tycker jag.
Ah, naturligtvis... Ännu bättreIcecap skrev:Om den inte gör negativa spänningar internt kan det fungera alldeles utmärkt med DC, AC'n blir ju likaväl likriktat. Men du ska då mata med 12V (eg. 12,7V) då toppspänningen på en 9V sinus är 12,7V.
Negativa spänningar ska jag försöka kolla efter, ska se vad det sitter för kretsar som verkar ha med strömförsörjningen att göra.
Tackm för tips. 400 mA är originaladaptern på så basstationen drar ju inte mer än så iallafall.Micke_s skrev:Annars så går det ta en liten AB förstärkare utan ingångskondensatorer och generera 50Hz sinus från den på, handlar ju inte om några stora effekter här.
Hm, funderade lite till, kanske är bäst att ha kvar alla kondensatorer på förstärkaren.
Skulle nog säga att det är bättre med en H-brygga då för att mata den med enkel fyrkantsvåg.Micke_s skrev:Annars så går det ta en liten AB förstärkare utan ingångskondensatorer och generera 50Hz sinus från den på, handlar ju inte om några stora effekter här.
Bara frågan hur mycket störningar du orsakar med fyrkantsvåg i Dect telefonen bara.
-
Mindmapper
Jag kan inte tänka mig att något går sönder om du matar den med 10 - 12V likspänning. I det fallet att du har en minusspänning där inne som fattas tycker jag knappast att något ska gå sönder av det. Om det är en minusspänning där inne som behövs är det isåfall till någon op, och dom brukar inte gå sönder om det fattas en matning. Är den så gammal att den har minnen som kräver minus tror jag inte att du vill använda den längre.
Är det något jag missat?
Att köra in fyrkantvåg är nog sämre än likspänning.
Jag kan inte tänka mig att något går sönder om du matar den med 10 - 12V likspänning. I det fallet att du har en minusspänning där inne som fattas tycker jag knappast att något ska gå sönder av det. Om det är en minusspänning där inne som behövs är det isåfall till någon op, och dom brukar inte gå sönder om det fattas en matning. Är den så gammal att den har minnen som kräver minus tror jag inte att du vill använda den längre.
Är det något jag missat?
Att köra in fyrkantvåg är nog sämre än likspänning.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag kör en Siemens Gigaset (1000?) med en DC-adapter från Clas. Telefonen funkar fint, men det brummar litet i luren. Å andra sidan är adaptern switchad, så några kondingar i basstationen skulle nog inte skada.
Basstationen verkar f.ö. ha en halvtrasig likriktarbrygga direkt på ingången (den går fint på AC tills trafon lägger av), så är det kopplat på samma sätt i din kommer det funka fint.
Basstationen verkar f.ö. ha en halvtrasig likriktarbrygga direkt på ingången (den går fint på AC tills trafon lägger av), så är det kopplat på samma sätt i din kommer det funka fint.
Har nu testat med 12V DC och det verkar fungera alldeles utmärkt. Nu får jag bara hoppas att den inte vantrivs allt för mycket med att få upp emot 14V som det kan bli under laddning. Finns det någon superenkel spänningsstabilisering annars? (ursäkta n00b-frågan...)
Basstationen är en nästan ny SL100, det blir sådana över på jobbet eftersom man får basstation på köpet när man köper lurar nuförtiden... Med andra ord finns det reserver
Tack för alla tips!
Basstationen är en nästan ny SL100, det blir sådana över på jobbet eftersom man får basstation på köpet när man köper lurar nuförtiden... Med andra ord finns det reserver
Tack för alla tips!
Superenkel reglering: LM7812 + 2st 10uF kondensatorer (en på ingången, och en på utgången).
Transient skydd kan ordnas med Zenerdiod med brytspänning på 25V på ingången av spänningsregulatorn.
Transient skydd kan ordnas med Zenerdiod med brytspänning på 25V på ingången av spänningsregulatorn.
-
Mindmapper
7812 tappar mycket spänning, inte så bra om det är lite spänning i batteriet.
Du kan sätta ett gäng kiseldioder som tål strömmen och låta dessa droppa lite spänning.
Du kan sätta ett gäng kiseldioder som tål strömmen och låta dessa droppa lite spänning.
Tack, hade precis googlat fram just denblueint skrev:Superenkel reglering: LM7812 + 2st 10uF kondensatorer (en på ingången, och en på utgången).