Fråga ang styrning av motor till 230 volts lerduvekastare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
amatörelektrikern

Fråga ang styrning av motor till 230 volts lerduvekastare

Inlägg av amatörelektrikern »

Hej,

Har köpt en gammal 230v lerduvekastare där elsystemet måste dras om helt pga att den stått ute i 10 år. Kastaren är från 80-talet och heter LaPorte 185.

Min plan är sedan att bygga en sorts vagn till den som den kan mponteras fast på.

Jag har klart för mig hur själva motorn till kastarmen styrs, så den är ok.

Däremot förstår jag inte hur motorn som snurrar den horisontalt fungerar / styrs.

Det går tre kablar + en jord till motorn. En kabel går direkt till motorn och de andra två går via en kondensator. Motorn som är en asynkronmotor måste jag byta då den är helt sönderrostad.

Motorn ska snurra åt båda hållen då det sitter två sk gränslägesbrytare på varje som bryter strömmen när kastaren snurrat ett halv varv. Gränslägesbrytarna är kopplade till olika ställen på en och samma kontaktor som i sin tur är ansluten till de två trådarna som går via kondensatorn till motorn.

Jag har fattat det som att när den fungerar så snurrar motorn kastaren tills en gränslägesbrytare slår till (bryter strömmen), därefter byter motorn håll och kastaren snurrar på andra hållet tills den andra gränslägesbrytaren bryter strömmen. Så fort kastaren har börjat röra sig på andra hållet så bryts inte strömmen längre av gränslägesbrytarna.

Jag förstår inte riktigt hur det hela går till. Någon som känner till hur en sådan här krets ska kopplas??
Någon som vet var jag kan köpa en billig 230 v asynkronmotor med kondensator som gör ca 1300 rpm/ 0,18Kw och som kan gå på båda hållen??

Tacksam för hjälp!
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Fråga ang styrning av motor till 230 volts lerduvekastare

Inlägg av ghost_rider »

jag har inte en aning, men jag kommer gärna o testar den när den är klar ;)
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Ta gärna lite bilder så blir det lättare att förstå konstruktionen. Angående rörelsen, vet du om den bara gör en rörelse och stannar eller om den ska gå upp och ner hela tiden? Våran (eller klubbens rättare sagt) kastare har nämligen detta valbart för att man skall kunna välja lätt eller svårt läge... Man kan ju också tänka sig att rörelsen upp och ner är helt mekanisk (och att lägesbrytarna bara är en säkerhetsfunktion). Men som sagt, bilder, gärna många och med detaljerna från flera håll... (tänk på bildbredden bara :wink:)
Norpan

Inlägg av Norpan »

Det borde funka med en helt vanlig 3fasmotor, kopplad i D så det blir 230V.
Sen en kondensator mellan två av anslutningarna.
Då kan du släppa på ström mellan anslutningen som är kvar, och ena eller andra sidan på kondensatorn beroende på vilket håll den ska gå.
Kondensatorn ska vara 80µF per kilowatt, så ska du ha en 0,18 motor blir det runt 14µF.
Det enda är att motorn tappar ~30% av märkeffekten när man kör den på detta vis, och startmomentet blir inte så högt.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tråd flyttad...
Altså är det ingen som läser denna tråden?.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kopplingen borde vara enkel
vanlig tvåfas asynkronmotor (enfas med konding) där man har kondingen mellan dom två lindningarna

beroende på vilken lindning man ansluter 230v så går den åt var sitt håll

kontaktorn är med växlande utgång, är den dragen går motorn åt ena hållet
är den släppt så går den åt andra

strömbrytarna är kopplade i en hållkrets ihop med en kontakt på kontaktorn
om den är avslagen så går motorn tills den når strömbrytaren för on, går sedan åt andra hållet till den når offbrytaren och så snurrar det på

har en nyare och en äldre elektrisk lerduvekastare, men byggde om den gamle 230v till 12v, mycket smidigare

byggde även en liten kärra till den

gammal bild
Bild
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Vet du om en sak. Jag ritade upp en sådan relästyrning till en miniälg en gång i tiden. Har inte kvar något av det men rakt ur huvudet så var det ungefär så här.

Du har 2 växlande relä/kontaktor som har ena kontaktparet i en låsande funktion och det kontaktparet till att växla lindningar mellan kondingen.

Den ena brytaren triggar låskretsen och den andra helst tvåpoliga klipper den.

Den andra reläet har en knapp som triggar låskretsen och den tvåpoliga brytaren andra kontakt klipper låskretsen

Mikael
amatörelektrikern

Inlägg av amatörelektrikern »

Hej igen,

Tack för svar.

Men jag är inte riktigt på det klara med hur det ska kopplas. Den ena gränslägesbrytaren är kopplad i serie med den andra. Förstår inte hur de kan få motorn att byta håll genom en momentan brytning av strömmen.

Skulle vilja lägga till en bild på ett kopplingsschema som jag gjort över hur det var kopplat, men fattar inte hur man lägger upp bilder här.

Om jag skulle göra om den till 12v, har någon koll på var man kan hitta 12 motorer som passar kastaren?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lägg upp bilderna på exempelvis pici.se
och länka

elmotor, tog en billig 12v winch, lagom utväxling ingick då och det var lätt att få på ett kugghjul för cyckelkedja
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Nu så kladdade jag lite snabbt här på jobbet så jag är inte helt 100% på att jag tänkte rätt. Men tror att det bör se ut något så här. Fast någon kanske funderar ut en smidigare lösning.

Men det är omöjligt att veta exakt hur det ska se ut utan att sett kastaren IRL.

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Flyttar man brytaren startläge till att ligga i serie med reläkontakten under brytare vändläge så borde den gå fram och tillbaka automatiskt.

där orginal brytare startläge sitter bör man stoppa in en normalt sluten stoppknapp istället.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ja självklart. Jag trodde det var någon udda lösning på kastarmens drivning så jag ritade för att det skulle gå fram o tillbaks för att sedan stanna. :oops: Läste inte ordentligt. :lol:

Då var det en helt annan femma. Då ritar vi om då....

Edit > Så nu är det omritat i bilden ovan. Men hela arrangemanget med start o stoppknapp samt tillhörande relä kan då tas bort och ersättas med en vanlig strömbrytare. Bilden nedan

Men det finns en nackdel med lösningen som sådan. Motorn hinner inte att stanna innan man kastar om körriktningen. Det kommer att ta onödigt med ström i vändningarna och slitas hårdare. Men det borde inte vara någon fara.

http://www.oem-motor.se/produkter/vaxel ... otorer.htm

http://www.oem-motor.se/produkter/vaxel ... otorer.htm

Bild
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

På den ändrade orginalbilden finns brytare vändläge finns två gånger och ingen brytare startläge.

Det borde ge ett oväntat resultat :)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ja det är väl pendlingsrörelsen han ska koppla. Kastaren står bara och pendlar fram o tillbaks i sidled hela tiden. Ett vändläge i varje ända av pendlingsrörelsen. Dvs vändläge1 och vändläge2

Finns inget särskilt start eller stoppläge bara att den ska vända riktning när den kommer fram till brytaren

Kastaren kommer alltid att starta i riktning mot vändläge1 (den som aktivera reläet) när man slår på strömmen. Dvs om den inte redan står på brytaren. När den sedan kommer till vändläge1 så reläet drar så kommer den att byta riktning, sedan kommer den till andra vändläget2 som klipper av manövern till reläet så låskretsen släpper samtidigt som den byter riktning igen mot vändläge1.

Eller har jag snurrat till det? Nääe det kan jag väl inte ha gjort. :humm:

Mikael
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Inte alls, bara det att på bilden så står det bara vändläge på bägge två, jag tolka det då som samma vändläge. Och då funkar det ju inte så bra. Men är det som du skriver en i varje ända så är det ju precis som jag menar.
Skriv svar