Men det är ju en lite annan sak.

Det fanns CISC instruktioner som inte var så "vanliga".
Det betyder inte att det var generellt svårt att skriva kompilatorer
till CISC arkitekturer. Tvärtom som var det ofta lättare att "översätta"
en konstruktion i ett 3GL språk till motsvarande maskin/assembler-instruktion
i CISC arkitekturen. T.ex en "sting-copy" i C eller COBOL blev motsvarande
"string-copy" instruktion i VAX arkitekturen. I en RISC blev det en lång
sekvens av instruktioner (som alltså i och för sig kördes snabbare).
Sen så är det som de pekar på i ditt citat det faktum att det finns/fanns
speciella kombinationer av instruktioner och adresseringsmoder som är/var
mindre vanliga, vilket är ytterligare en lite annan sak.
Om du läser resten av Wikipedia artikeln (http://en.wikipedia.org/wiki/RISC) som
du citerade lite från, så ser man att väldigt mycket kring RISC handlar om prestanda
genom högre klockfrekvenser, pipelining och effektivare lokala cachar t.ex...