Någon som har tips på hur man löder bort monterade IC-krets

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
magnartbl

Någon som har tips på hur man löder bort monterade IC-krets

Inlägg av magnartbl »

Hej
Jag har 3x gamla Commodore 64 burkar som är alla söndriga.
I den burken som har socklar är jag ganska säker på att det är CPU'n som är sönder. De andra två är det nog istället video chiparna som är söndriga.

Min tanke är att laga det moderkortet som har chippar på socklar.

Jag har då provat lossa CPU chipet ifrån ett av de andra 2 moderkorten varav alla chiparna är fast monterad utan sockel. Jag har inte lyckats med att få av chipet.

Har ni några bra tips? Strykjärnsmetoden fungerar ej hellre... :)

Mvh Magnar
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Någon som har tips på hur man löder bort monterade IC-krets

Inlägg av Marta »

Löd loss en pinne åt gången med hjälp av kolv och tennsug. Vissa pinnar går mycket lätt, andra som har stor kopparyta på kortet är svårare. Ibland kan det då gå lättare att värma från andra hållet. Även när hålet ser ut att vara helt rent kan pinnen sitta fast. Tryck då med ett verktyg mot den in mot kretsen i sidled så den släpper det allra sista mot hålets väggar och kan röra sig fritt. Känn på alla pinnar så de verkligen är lösa. Sedan trillar kretsen nästan ut av sig själv.

Går det inte så för att ta vara på en krets kan man kapa kortet med en bågfil och sedan fila ned det från kanterna så att hålen blir öppna, men utan att fila på pinnen. Sedan är det lätt att löda av från sidan.

Du måste även tänka på att skydda mot statisk elektricitet. En ledning mellan kort och kolv, bågfil, fil eller vad Du nu använder samt att även hålla i denna kabel. Lämpligen genom några seriekopplade 100k motstånd. Använd av säkerhetsskäl jordad kolv eller en som drivs av lågspänning. Arbeta inte på metallunderlag eller platta som lätt laddas upp. Har Du inte tänkt på detta innan så kan det redan vara för sent.
Senast redigerad av Marta 14 januari 2009, 10:24:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Är det 40 pinnars DIL kapslar?
Är du inte rädd om moderkortet på de utan sockel så går det köra värmepistol, men ta det lungt
kanske fäst en kylfläns på chippet så det håller sig svalt under uppvärmningen.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är man ovan är det svårt att ta med värmepistol. Svårt att snabbt få tillräcklig och jämn värme över alla lödningarna. Det krävs också en utdragare för att få bra grepp om kretsen, går inte så bra att hålla med fingrarna.

Den som är ovan lämnar nog med fördel bort detta jobb till någon kunnig bekant, annars är risken stor att stå där med en död krets. Lite synd på kretsar som inte tillverkas längre.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

ett annat tips som kanske är uppenbart men många gör fel är ju att man måste addera mer tenn hela tiden, att bara värma på det gamla och försöka suga bort det är ju dömt att misslyckas.

På mer mer tenn och sug benen ett och ett med tennsugen, sen sticker man under en mejsel och bänder försiktigt samtidigt som man antingen petar på benen eller värmer på dom som fortfarande sitter.

Men det är ju inte så överdrivet roligt att löda loss stora kapslar.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är min metod också som Glenn beskriver, ös på med mera tenn och se till att ha en 'bra' tennsug så går det som en dans ska du se.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mycket bra beskrivning av Glenn, den borde få hamna i FAQ-avsnittet.

Kan inte nog betona vikten av en *bra* tennsug. Det säljs alldeles för många som är totalt undermåliga. Tycker det bara är Introvac av de jag provat (och det är många) som varit bra och de finns ju tyvärr inte längre.

Det skall gå att sätta fingret över spetsen, trycka på knappen och kolven får inte fara upp omedelbart. Gör den det är tennsugen kass. Ibland kan det hjälpa att göra en ny packning till dem och att smörja denna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tennsug tycker jag bara fungerar när ett tomt hål skall rensas på tenn.
Det är bara en avlödningspenna (värme i spetsen) som hjälper när man vill låta kretsen överleva.
Annars så när kortet är det viktiga och skall räddas, klipp av varje ben individuellt, lyft bort varje ben med pincett och lödkolv, töm hålet med hjälp av extra tenn samt fluss och lödfläta, det ger minimalt med termisk och mekanisk belastning på kortet och kopparens vidhäftning till mönsterkortet.
Eli
EF Sponsor

Inlägg av Eli »

Andra metoder:
Lödfläta eller
Värma och snabbt slå kortkant mot bordet.

Ytmonterat fås lättast loss med mycket lödtenn som hålls varmt runt om med en eller flera lödkolvar. Sedan enligt ovan.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag brukar göra så att jag håller lödpennan kvar på avlödningspunkten medans jag siktar in tennsugen. Följaktligen har det blivit en urgröpning i spetsen på tennsugen så att den "passar" min lödpenna. Misslyckas nästan aldrig med en avlödning då man på detta sätt får tätt och inte kyler av nästan något iom att pennan är där nästan hela tiden.

Viktigt är att addera lite tenn som Glenn skriver och suga flera gånger samt se till att det är rent från tenn på baksidan.

Att ha en liten mejsel och peta till benen så att alla är helt loss är starkt rekommenderat. Ett sliter man loss men sitter mer än ett så är risken att nåt pajjar överhängande.

Kör med billigaste tennsugen från biltema så det är inga toppengrejjor jag har men ändå går det förhållandevis bra.

Blir värre i framtiden då allt är gjort med blyfritt :?

Edit:
Gjorde en "simulering" då en bild säger mer än 150 ord:
Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Borde man inte kunna göra en lödsug med vakuumpump och en kanyl modell stor?
Frågan är om lödtennet fäster på kanylen isåfall..
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Den första och enda gången jag gjorde det där, använde jag ett speciellt tillbehör till Wellern, det var en "lödspets" som var formad efter undersidan av DIL-kapseln, det var alltså en kloss med två diken för benen på DILen.
Det var en stor rackare, jag kommer inte ihåg formfaktor eller nåt, men den var väl bred som en MC68000 fast bara hälften så lång.
Man fick skruva fast kolven upprätt i ett städ och vrida upp tempen rejält.
Lodet fick smälta ner i dikena, sedan placerade man kortet med ena handen ovanpå klossen så att DILens ben hamnade i dikena.
Med andra handen ryckte man upp kapseln med en tång från ovansidan.

Fast det gick inte till helt på det viset när jag gjorde det.
Jag hade bråttom och höll kolven löst i handen, med 450 grader hett lod skvalpande i dikena.
Det hade kanske funkat, men kortet var stort, ca 12"x12", så det var svårt att pricka kapseln utan att vicka på kortet för att titta under.
Då vickade jag förstås också på kolven, och fick en stålhandske gjuten efter fingerknogarnas form.

Hur jag hade tänkt komma åt att använda tången har jag ingen aning om.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Två personer och fastspänt kort är den rekommenderade metoden.
En står för siktandet underifrån den andre tar bort kretsen ovanifrån.
Gör man på det sättet är det skitenkelt.

Eller så handlar man någon av de speciella fjäderbelastade ic-klämmorna (dyra som fan och jag har inte sett några sen sjuttiotalet).
Två, tre eller fyra pinnar/ben som är fjäderbelastade trycker upp från kortet när tennet är smält så lyfts kretsen rakt upp.
Allt förstås med fastspänt kort.

Det finns snarlika lösningar idag för SMD kretsar främst stora BGA, dom har en skyddande "skål" runt själva kretsen där man blåser in varmluften.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

finns även liknande spetsar för PLCC och annat "enklare" ytmonterat ("enkelt" till skillnad från BGA/LGA),både för varmluft och vanlig lödkolv..

dom brukar kosta en halv förmögenhet dock.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, lödspetsvarianterna kostar ju runt 1000:- per styck, vilket oftast är mindre än kostnaden för ett bestyckat kort.
Skall man byta några CPU´er och få ut några kort till kund så är dom snabbt intjänade.
Men för en privatperson som skall löda bort en krets så blir ju kalkylen rätt annorlunda.
Skriv svar