z-axel på optimum bf20

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Elias

z-axel på optimum bf20

Inlägg av Elias »

Hej.

Jag har en optimum BF20 som jag håller på att CNC convertera. Jag har fått till X & Y Axlar utan några större problem.

men Z-Axeln känns knöligare att få till på ett bra sätt tycker jag.

Orginal utan cnc kit så ser det ut som överst på den översta bilden fast det är två sådana muttrar som är dragna imot varandra. Det är alltså ovansidan på Z "pelaren" som syns

Som jag har fattat från monterings manualen till fabriks kittet som finns så vill dom att man gängar på ett remhjul rakt på z-axeln och bara dra åt det imot muttern, man tar alltså bort den ena muttern. Behåller man båda så finns det nästa ingen frigång på gängan kvar.

jag gillar inte riktigt tanken på att det som håller kvar remhjulet när man kör det moturs är endast friktionen som blir av att man har dragit åt dom imot varandra.
Så hur har ni andra som redan fixat detta gjort? eller fungerar deras variant klockrent och det bara är jag som är känslig?

/ Elias

Bild
Bild
H.O

Re: z-axel på optimum bf20

Inlägg av H.O »

Jag har ingen BF20 men jag har en idé...
Kan du inte borra och gänga ett hål i centrum på skruv-änden, skruva på remhjulet så det låser muttern enligt fabriksinstuktionen och sedan sätta en skruv med en stor bricka i det nyss gängade hålet. Inte optimalt men om fabrikskittet sitter genom att bara gänga på hjulet så borde det hålla.
Elias

Inlägg av Elias »

Ja det borde ju funka, Om man dessutom tar en vänstergängad skruv så borde den ju inte gänga upp sig alls.
jaras

Inlägg av jaras »

Jag har precis gjort konverteringen på min maskin, inga problem att ha remhjulet som låsmutter. Det är inte så stor kraft åt skruva-loss-hållet, den huvudsakliga kraften är åt motsatta hållet. Så genom att inte krångla till detta så kan jag fokusera på mina riktiga problem, back-lash, vibrationer och parallell-korts-spänningar som inte stämmer..
lenny

Inlägg av lenny »

Hej !
Elias jag har också gängat kuggremshjulet med M16x1.5 och dragit det mot den andra muttern, jag ska tillägga att jag har använt låsvätska.
Detta har fungerat utmärkt hittills. :tumupp:
Skriv svar