Skydda 3.3V saker vid 5V programmering? (ICSP med Wisp)
- Jine
- Kontakt:
Skydda 3.3V saker vid 5V programmering? (ICSP med Wisp)
Hej!
Jag sitter och ritar lite på ett ethernet kort nu, består av 3.3V komponenter (18LF4620 & ENC28J60), samt en ICSP kontakt till min Wisp628.
Tanken som nu dock slog mig är att om jag kopplar in min 5V programmerare på ICSP kontakten (som är kopplad till direkt till VDD/VSS) kommer jag ju sannolikt bränna 3.3V regulatorn samt elektroniken runt den.
Min fråga är nu hur jag på elektroniskt vis - gör så 5V spänningen jag kopplar till VDD "stannar" vid PICen och inte leds vidare till 3.3V regulatorn/ENC28J60 kretsen och allt där runt om!
Hur gör man?
(Jag gissar att det görs med hjälp av en diod, dock - var ska den sitta? Vilken diod, samt allmänt hjälp behövs!)
// Jim
Edit: Tråd flyttad / blueint
Jag sitter och ritar lite på ett ethernet kort nu, består av 3.3V komponenter (18LF4620 & ENC28J60), samt en ICSP kontakt till min Wisp628.
Tanken som nu dock slog mig är att om jag kopplar in min 5V programmerare på ICSP kontakten (som är kopplad till direkt till VDD/VSS) kommer jag ju sannolikt bränna 3.3V regulatorn samt elektroniken runt den.
Min fråga är nu hur jag på elektroniskt vis - gör så 5V spänningen jag kopplar till VDD "stannar" vid PICen och inte leds vidare till 3.3V regulatorn/ENC28J60 kretsen och allt där runt om!
Hur gör man?
(Jag gissar att det görs med hjälp av en diod, dock - var ska den sitta? Vilken diod, samt allmänt hjälp behövs!)
// Jim
Edit: Tråd flyttad / blueint
Senast redigerad av Jine 13 januari 2009, 02:44:02, redigerad totalt 5 gånger.
- Jine
- Kontakt:
Re: Skydda 3.3V saker vid 5V programmering? (ICSP med Wisp)
Är det verkligen såhär lätt?
Dioden är tex en vanlig 1N4148.

MEN, jag insåg precis att man får ett spänningsfall pga dioden, hur går detta till då?
PICen måste drivas med 3.3v, så exakt det går. (Pga. LF versionen av kretsen kräver den en viss matningsspänning för en viss klockfrekvens)
Dioden är tex en vanlig 1N4148.
MEN, jag insåg precis att man får ett spänningsfall pga dioden, hur går detta till då?
PICen måste drivas med 3.3v, så exakt det går. (Pga. LF versionen av kretsen kräver den en viss matningsspänning för en viss klockfrekvens)
- Illuwatar
- Kontakt:
Hade samma problem på min MiniMig-design där en ytmonterad PIC18LF452 skulle programmeras. Hela härligheten körs på 3.3 V (+ några lägre spänningar till FPGAn). Min tanke till den uppdaterade versionen var att sätta en enkel bygel som skulle göra det möjligt att isolera VDD på PICen från resten av kretsen. Men då har man ett nytt problem när PICen körs på 5 V: vad får I/O-pinnarna för värden under programmeringen? Min Spartan 3 skulle garanterat släppa ut den magiska röken om 5 V dök upp på dess I/O. Om dina grejer anslutna till PICen är 5V-toleranta är detta inget problem...
Min lösning till MiniMig V 2.0: hålmonterad PIC i sockel (och till version 3.0 åker PICen ut till fördel för en ARM från Atmel).
Min lösning till MiniMig V 2.0: hålmonterad PIC i sockel (och till version 3.0 åker PICen ut till fördel för en ARM från Atmel).
- Jine
- Kontakt:
Hmm..
Nu vart det ju ännu mer problem här! :/
"vad får I/O-pinnarna för värden under programmeringen? "
Är du säker på att dom ändrar sig? PGM/PGC och MCLR förstår jag att dom ändras - men det struntar jag i.
Nu vart det ju ännu mer problem här! :/
"vad får I/O-pinnarna för värden under programmeringen? "
Är du säker på att dom ändrar sig? PGM/PGC och MCLR förstår jag att dom ändras - men det struntar jag i.
Frågan är väl inte om dom ändrar sig, utan just vad dom ö.h.t får för spänning i programmeringläget. Är dom konstant tris-state eller låga så bör det ju vara ofarligt. Är dom däremot höga med 5V mot 3.3V logik runt om så är det inte lika självklart.
- Jine
- Kontakt:
Jag har suttit och läst igenom ICSP datablad och även databladet för 18F4620 kretsen och vad jag fattat så ska inga andra pinnar än dom inkopplade beröras - alls.
Resten av I/O:na kommer fortsätta vara låga.
I nuvarande schemat så sitter det en liten ytmonterad lödbygel på kortet för att koppla bort 3.3V-delen ifrån PICen - men det känns inte direkt ultimat :/
Resten av I/O:na kommer fortsätta vara låga.
I nuvarande schemat så sitter det en liten ytmonterad lödbygel på kortet för att koppla bort 3.3V-delen ifrån PICen - men det känns inte direkt ultimat :/
> Resten av I/O:na kommer fortsätta vara låga.
Så vitt jag vet så är de tri-state, d.v.s varken höga eller låga.
Så vitt jag vet så är de tri-state, d.v.s varken höga eller låga.
Illuwatar, 5V toleransen kan lösas med 100 ohms motstånd i serie med ingångarna enligt Xilinx egna datablad. Och det är väl bättre med en AVR så att kostnaden och komplexiteten hålls låg?
- Jine
- Kontakt:
Jag söker fortfarande en lösning på detta problem, nån som har några idéer?
En lödbrygga fungerar iof, men det är en ruskigt ful lösning jag helst inte vill ha med.
Fungerar det att programmera en PIC18LF även när matningsspänningen bara är 3.3V - eller kräver den 5V då?
*Begraver sig i datablad*
En lödbrygga fungerar iof, men det är en ruskigt ful lösning jag helst inte vill ha med.
Fungerar det att programmera en PIC18LF även när matningsspänningen bara är 3.3V - eller kräver den 5V då?
*Begraver sig i datablad*
- Jine
- Kontakt:
Fan!
Hittade detta precis:

Hittade detta precis:
ochThe datasheet indicates that Block Erase cycles require a Vdd of at least 4.5V. All other ICSP cycles are supported at all operating voltages.
You cannnot perform a full chip erase at 3.3V.
Jumper/Bygling?
Annars kanske man sonika kan skriva över det gamla programmet byte för byte. Iofs mycket långsammare men kan lösa Vcc problemet?
Annars kanske man sonika kan skriva över det gamla programmet byte för byte. Iofs mycket långsammare men kan lösa Vcc problemet?