pic, programerad för mycket

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

pic, programerad för mycket

Inlägg av grym »

hur märker man när en pic har gjort sitt efter för många programeringar?
misstänker att man får fel vid bränningen ,
rätt eller fel?

bara en fundering
Användarvisningsbild
grapetonix

Inlägg av grapetonix »

Du får nog programmera om den JÄKLIGT många gånger.

I databladet för 16F88 står det tex att den ska klara 1 miljon rewrites av programminnet.

Däremot har jag varit med om 3-4 picar som bara "tvärdött" utan anledning. Pang bom så är det bara helt plötsligt praktiskt taget kortslutning mellan Vcc och jord och picen platsar i närmaste soptunna.
Användarvisningsbild
Earendil
EF Sponsor

Inlägg av Earendil »

Hehe, jag råkade koppla Vss och Vdd tvärtom härom dagen. Fy tusan vad varm den lilla stackaren blev, brände mig ordentligt :-) Funkar utmärkt fortfarande dock!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Appropå kortslutning, så kan det kanske bero på en "latch up" eller vad det nu var det hette. Alltså att PICen försöker att både sänka och driva en utgång, och då blir det ju kortslutning mellan Vcc och Gnd. Bryter man matningen innan det brinner borde den inte gå sönder...
Kan bero på orenheter i matningen, har jag läst nånstans här i forumet :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Latch-up är en annan sak än en utgång som har fått spader.

Latch-up händer när en in-/utgång över/understiger matningsspänningen med mer än ett visst nivå.

Om man kollar noga på själva kiselkretsen kan man då uppnå att vissa diodsträckor som egnetligen ska spärra börjar leda och inte sällan är de kopplat så att de bildar en thyristor.

Denna koppling är oönskat men förekommer ändå på grund av de fysiska grejor kring kislet.

När denna thyristor väl är triggad låser den sig till strömmen kopplas bort, onödigt att säga kan det bli en kraftig värmeutveckling och kretsen kan förstöras mycket snabbt.

Man ska därför säkra sig att denna situation inte kan uppstä, det är oftast power-up situationer som kan ställa till det, innan det så att säga blir koll på läget.

Det kan också orsakas av störningar på matningen såklart.
Skriv svar