Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av mr.olle.norell »

Tjenare!

För någon vecka sedan blev min senaste förstärkare klar!
Det är alltså en Gainclone det rör sig om! Måste vara det vanligaste förstärkarprojektet här i diy-världen :)

Så här ser den ut:
Bild

Förstärkarkorten har jag etsat själv:
(Bilden blev inte så naturlig...)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Chippen klämde jag fast med fyrkants-aluminium för en bra termisk kontakt :)
Spolen på utgången är lackad koppartråd ifrån en kasserad trafo. Lindad runt en penna :)

Transformatorerna till förstärkaren sitter under aluminiumplåten! Jag tyckte att det var bra att skärma av fälten ifrån dem!

Effekten ligger på runt 40W RMS i 8ohm med min matningsspänning. Distorsionssiffrorna är hyggligt låga!

Låter bra gör den med! Jag är jättenöjd :)
Användarvisningsbild
callelj

Re: Olles gainclone (chipbaserad audioförstärkare)

Inlägg av callelj »

Snyggt, men ska du inte ha en liten lysdiod på fronten iaf?
Ser väldigt kal ut nu... men du gör som du vill såklart!

Var köpte du lådan?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jo, en lysdiod ska jag nog ha :) Helst en sån där som inte är genomskinlig, utan "suddig" ni vet... Och den ska inte lysas så starkt heller!

Lådan har jag ju byggt! Jag tar det som en komplimang :)

Kylflänsarna är ifrån ett gammalt skrotat spänningsaggregat! Sen klippte jag lagom aluminiumplåt och skruvade ihop den!
Fick planfräsa på vissa ställen där det bara var "gjuten yta"
Fick gänga en hel del med!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Kylningen är lite överdriven, men den var som sagt gratis :)
Förstärkaren blir bara några få grader varmare än innetemperaturen om man spelar högt :)
Användarvisningsbild
callelj

Inlägg av callelj »

Jaha, när jag kikar lite närmare så ser jag att du byggt den själv ja...
Var hittar du aluminiumplåt i Linköping?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Det finns en massa plåthandlare i tornbys industriområde du vet! Säkert 4st!
Finns även många andra plåthandlare i stan!

Jag tror att det heter borstad aluminium det jag har! Den är lite matt som du ser... Vanlig alu brukar vara lite halvt blank sådär...

Jag köpte dock inte :) Jag hittade en skrotad informationsskylt lutad mot en proppfull container. Den följde med mig hem!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vad slags utrustning använde du för att klippa aluminiumen?, sånt finns inte överallt direkt.. :)

Planfräste du kylflänsen?, vad slags maskin använde du för det?

Är det stereo eller mono?, halvbrygga eller H-brygga?
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Aluminiumplåten klipptes i en vanlig plåtklipparmaskin! Ni vet en sån där stor kluns som brukar stå i verkstäder.
Man tycker på en pedal och så klipper den! Det finns sidoanslag så att man får exakt 90 grader!

Kylflänsen var från början gjuten och bara planfräst på de områden det behövdes. Man hade bara plan yta där de 4 effekttransistorerna satt, och man planade ju inte hela innersidan i onödan :)

Det var enkelt gjort i fräsen :) Aluminium är mjukt och bra att jobba i!

Det är en stereoförstärkare med LM3886 i icke-inverterat mode! Ett kort per kanal!

Hur menar du med halvbrygga eller h-brygga? Jag har ingen koll på sådant! Bygger mest audioprylar! Lär mig! :)

ps. Ja jag har tillgång till verkstad! Har man inte det kan plåtverkstäderna klippa om man bjuder på vetelängd! :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur har du ordnat tillgång till plåtverkstad? ;)

full-brygga respektive halv-brygga.

I princip så kan en halvbrygga bara vifta på (+) till (-) i en änden av högtalaren med den andra är fixerad vid jord (mittplanet).

Helbrygga kan vifta på (+) till (-) på båda sidor av högtalaren och således utnyttja högtalarens kapacitet till 100%.

Det finns en variant LM4780 med 3 ggr bättre THD. Men den innehåller dubbla antalet förstärkare. Vilket kanske inte är optimalt i kylningssynpunkt?
LM3886 har 1 °C/W i termisk resistans, medan LM4780 med dubbla förstärkare har 0,8 °C/W.

För LM3886 ger 50W uteffekt, 30W förlusteffekt vid Vs=25V (sid 14, diagram 01183347).

Med LM3886 i H-brygga skulle man kunna klämma fram dubbla effekten för samma värme per chip. Om man nyttjar endast en förstärkardel i LM4780 kan man göra detsamma med 3 ggr bättre THD, fast för dubbla priset :)

Kanske någon mer har tankar runt detta? ;)

Om man kör LM3886 med 50W uteffekt utan kylfläns värms chippet med 900 °C över omgivande temperatur :lol:

Datablad:
http://www.national.com/ds/LM/LM3886.pdf
http://www.national.com/ds/LM/LM4780.pdf
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Snyggt bygge :) (Mitt snyggaste är en bandspelare som fått plåt över framsidan och blivit nätaggregat...)

> I princip så kan en halvbrygga bara vifta på (+) till (-) i en änden av högtalaren med den andra är fixerad vid jord (mittplanet).
> Helbrygga kan vifta på (+) till (-) på båda sidor av högtalaren och således utnyttja högtalarens kapacitet till 100%.

Jao, men det har ju inget med högtalaren och huruvida dess kapacitet utnyttjas att göra. Däremot kan man med ideala komponenter få 4 ggr så hög effekt i samma lastimpedans med samma matningspänningar - men effektförlusterna blir ju då också 4 ggr så stora.

> Med LM3886 i H-brygga skulle man kunna klämma fram dubbla effekten för samma värme per chip. Om man nyttjar endast en förstärkardel i LM4780 kan man göra detsamma med 3 ggr bättre THD, fast för dubbla priset :)

Ja, men det behövs 4 ggr så många då (eller två LM4780 kanske duger). Dubbla effekten kan man få om man sänker matningsspänningen också och bara kör med 1 chip per sida men det lär nog inte funka så bra i 4-ohmslaster längre då.

> Om man kör LM3886 med 50W uteffekt utan kylfläns värms chippet med 900 °C över omgivande temperatur :lol:
Nä det är nog ingen bra idé 8) Övertemperaturskyddet ska aktiveras iofs vid 150 grader, men det kan ju hända att det inte räcker när den är helt utan kylfläns...
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Jag fattade inte när ni skrev h-brygga. Jag kallar sånt för bryggkoppling :)

Visst kan man bryggkoppla, men jag tycker inte att det är speciellt lyckat med ett chipp per kanal!
Det går bara vid mycket snäll last som kimmen skriver!

Då får man parallellkoppla två eller gärna tre chipp, och sedan bryggkoppla dessa med ytterligare tre!
Det kräver en del matchning av komponenter förstås!

Att LM4780 skulle ge 3ggr lägre distorsion än LM3886 är jag tveksam till!
Det ska vara två LM3886 i samma kapsel vad jag vet!

Däremot kan man minska distortionen genom en bryggkoppling eftersom att distgubbarna tar ut varandra/dämpas/reduceras!
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

kimmen skrev:Snyggt bygge :) (Mitt snyggaste är en bandspelare som fått plåt över framsidan och blivit nätaggregat...)
Tack! :)

Jag vet en kille som byggde om en trasig video till en liten klass-D förstärkare :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Här kan man läsa massor om mer kraftfulla varianter med LM3886:
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf

Mitt nästa bygge kommer att vara en mer kraftfull variant! :)
Användarvisningsbild
rectumfrier

Inlägg av rectumfrier »

Riktigt snyggt bygge! Man bli avundsjuk när man ser vad man kan få fram med en fräs :(

Måste säga att jag mer eller minde älskar den rena/kala fronten! Det är stilrent och ser ut som en audiofilförstärkare (inte så mycket krimskrams) :)
Användarvisningsbild
mr.olle.norell

Förstärkaren ska förstärka signalen, i övrigt vill jag haden så oförändrad som möjligt! (HiFi)
Jag klarar mig utan krimskrams som du skriver :) Förstärkare och inget annat :)
Har kollat hur det skulle se ut med en volymratt på framsidan, men det såg inte vettigt ut :o

Så jag snodde ihop ett passivt försteg på 20min :)
Bara dämpning genom en potentiometer...
Skriv svar