Freescale HCS08 / RS08 (hur bra)
Freescale HCS08 / RS08 (hur bra)
Någon som testat Freescales HCS08 mikrokontrollers ..?
Som t.ex. denna Freescale MC9S08QD2CSC
Farnell # 1380225 8,25 SEK inkl moms.
Här är en till:
Freescale MC9RS08KA1CSC
Farnell # 1296221 8,81 SEK inkl moms.
Är dom bra / dåliga ..?, mjukvarusupporten verkar lite skral minst sagt (sdcc-m08).
Som t.ex. denna Freescale MC9S08QD2CSC
Farnell # 1380225 8,25 SEK inkl moms.
Här är en till:
Freescale MC9RS08KA1CSC
Farnell # 1296221 8,81 SEK inkl moms.
Är dom bra / dåliga ..?, mjukvarusupporten verkar lite skral minst sagt (sdcc-m08).
Re: FreeScale HCS08
Bara HC08, sen finns RS08 serien som är ännu billigare tror jag, dock saknar dessa UART och säkert en hel del annat bra att ha. Har ingen större erfarenhet men jag tycker IDE:n Code Warrior är trevlig.
En annan tråd om HC08: Freescale 68HC08
En annan tråd om HC08: Freescale 68HC08
Jag gick en kurs där vi höll på med någon gammal stenålderskrest ur serien. Efter att ha hållt på med AVR så kändes det iaf som en nergradering. Sen var våran programmerare knas också och vi hade ett väldigt dåligt IDE, det gjorde ju inte saken bättre precis. Och som grädde på mosen så gillade jag inte heller instruktionsuppsättningen på HC08, speciellt inte efter att ha skrivit assembler på ett flertal plattformar där man har många register att lägga data i.
Så mina erfarenheter är bara dåliga, men det kanske finns folk som har något bättre att säga.
Så mina erfarenheter är bara dåliga, men det kanske finns folk som har något bättre att säga.

Freescale saluför MCU under 15 kr/styck i konkurrens med Microchip PIC, ingen annan gör det på Farnell iaf. Och ELFA verkar instabilt..
Och med tanke på att PIC har sina bankar osv.. som verkar göra programmering krångligt så tänkte jag att detta kanske är ett alternativ utan det problemet.
Och med tanke på att PIC har sina bankar osv.. som verkar göra programmering krångligt så tänkte jag att detta kanske är ett alternativ utan det problemet.
Vet inte hur det ligger till med PIC 16F serien men alla HC08 har 16-bitats indexregister iaf så de passar ypperligt att programmeras med C och dylika språk.
Hittade tråden "PIC "vs" AVR på Universitet/Högskolor??".
Finns en del Freescale diskussion där också tydligen.
Men det verkar skrallt med information utanför AVR/PIC stråket..
Finns en del Freescale diskussion där också tydligen.
Men det verkar skrallt med information utanför AVR/PIC stråket..
Några bokmärken som jag har samlat på mig:
SDCC - Small Device C Compiler
Spgmr08 - Programmer Utility
8-Bit HC08 Application Notes
SDCC - Small Device C Compiler
Spgmr08 - Programmer Utility
8-Bit HC08 Application Notes
Re: Freescale HCS08 / RS08 (hur bra)
Har tyvärr inte hunnit kolla in det, har bara använt Code Warrior hittills. Kanske någon annan som har erfarenhet?