Hur labbar jag med kretsar med LGA16 kapsling ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Hur labbar jag med kretsar med LGA16 kapsling ?

Inlägg av Glenn »

Hittade en skoj krets jag ville labba lite med, mend en finns ju enbart i LGA16..

Nåväl, efterssom man kunde sampla den tog jag hem ändå, och insåg först när jag hade den i handen
hur grymt liten den var..

Nåväl, försökte mej på det ändå med min tunnaste kopplingstråd (som kändes gigantsisk), och det gick sådär, jag lyckades förvisso löda
ihop det ("bara" nio pinnar jag behöävde ansluta) men ganska omgående knäckte jag loss en pad genom att jag ruckade lite på en anslutning *suck*

Iden var ju att gjuta in den i smältlim när allt var klart, men så långt hann jag inte.

Nån som har en ide ? ..finns det nån färdig lösning typ LGA-DIL adapters ? ..var då ? ..LGA är ju en skitkapsling enl mej då den bara har paddar undertill typ BGA, vilket ju gör den tämligen svår att handlöda.

..Här är en hint om storleken då..

http://www.repulsiv.se/pics/lga16under.jpg

(Pennan är en 0.5mm stiftpenna..)
Senast redigerad av Glenn 6 januari 2009, 15:46:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
prototypen

Re: Hur labbar jag med kretsar med LGA16 kapsling ?

Inlägg av prototypen »

Gör ett mönsterkort, förtenna, flussa, lägg på kretsen, värm med varmluft gärna underifrån också. Klart

Protte
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

limma fast den på rygg på en komponentadapter först, och anslut sedan pinnarna med koppartråd från en uppskalad RKUB eller liknande.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-142-65
man kan ju limma fast en plastplatta först så man har något att limma kretsen på. :)
Nackdelen är ju att bennumreringen blir spegelvänd.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jopp, har tänkt den tanken, men jag har ingen möjlighet att göra PCB just nu, och sen har jag ingen varmluft heller, fast det går nog att lösa ändå på andra sätt efterssom det bara är en krets, men det gäller ju att pricka in den tämligen exakt då, några tiondels millimeter åt fel håll )på paddar man inte ens ser) och det funkar inte..
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

MadModder skrev:limma fast den på rygg på en komponentadapter först, och anslut sedan pinnarna med koppartråd från en uppskalad RKUB eller liknande.

http://www1.elfa.se/elfa~se_sv/go.jsp?s ... =48-142-65
man kan ju limma fast en plastplatta först så man har något att limma kretsen på. :)
Nackdelen är ju att bennumreringen blir spegelvänd.
Det var ju det som var min tanke när jag lödde direkt och bröt sönder paddarna :/

Dock får inte krtsen vara uppochner, men det tänkte jag lösa genom att göra sådär på ett verokort, och sedan löda fast det uppochner på en sockel med pinnar åt båda håll typ.

Hur pinnarna kommer är ointressant då jag ändå bara ska labba och det handlar om 9 anslutna pinnar.
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

På den igen bara med patchkablarna och smältlimmet!
Den här är i samma liga:
Bild
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

När jag löder sådana kapslar så brukar jag som sagt limma den upp och ner och sen försöka använda så korta kablar som möjligt som sedan först lödas fast i t.ex verobordet under och sen böjs till med en pincett för att passas in till den pad den ska anslutas till, då slipper man att man råkar knäcka loss kablarna.

/mullemeck
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Lödade på trådar på en QFN16 krets och det går bra bara man tar det lugnt och använder tunna trådar som är mindre än paddarna så minskar risken betydligt att någon pad går sönder. Ju tunnare tråd desto mindre risk och har man tunna trådar så skall normalt tråden gå av först om något skulle hända. Själv limmar jag inte fast kretsen på något utan sätter bara fast den löst så att den kan röra sig lite för om något skulle hända och man av någon anledning rycker till i någon tråd tex eller fastnar i en tråd eller vad som helst så är risken för att ev dra av en pad mindre om kretsen inte direkt sitter fast i något utan kan röra sig mer eller mindre. Det är bara en extra säkerhetsåtgärd jag har men visst det går förstås utmärkt att limma fast dessa med.

Har du inte sett det innan så kan du se här hur jag kopplade in en QFN16 krets till resten när jag gjorde en Li-pol/ion batteriladdare:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... sk=t&sd=a&
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mjo, tunnare tråd skulle nog ha hjälpt mej ganska mycket, ska se om jag kan ta mej till elfa eller nåt och handla, vet inte hur tunn den tunnaste jag hade var, men den kändes som den var lika bred som paddarna, vilket ju är på tok för stort.

@henry: Jäkligt snyggt, skulle vara MYCKET nöjd om jag fick till det lika snyggt, och bara jag får det att funka är jag nöjd, sen gjuter jag in det i smältlim så man slipper se eländet ;)

Du har inte lust att fixa det åt mej för en lagom ersättning ? ;)
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Jag lödde fast en liknande genom att göra ett kort lägga på ytterst lite vanligt lödtenn på paddarna, flussa som faen och sen lade jag hela alltet på en spisplatta på högsta effekt. Efter en liten stund fräste den till och sen satt allt perfekt.

Bör tilläggas att jag var ganska tveksam till att det skulle fungera först. Trött som jag var kopplade jag in den (det var en accelerometer) och det visade sig att två axlar av tre fungerade, den andra hade en offset på ca 9.82 m/s^2. kam ganska snart på att allt var i sin ordning :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Hehe, Z-axeln ? :)

Jag har nu beställt ett färdigt labbkort istället, hittade en billig leverantör av en treaxlig accelerometer, denna jag lödde på nu är ju bara tvåaxlig, vilket iofs räcker för mej men efterssom den kostade under USD20 inkl frakt till sverige så..

Iaf, då satt jag ju med två exa av den kvar så jag gjorde ett nytt försök, först skaffade jag tunnare tråd, det enda elfa hade hemma var lackad koppartråd som skulle gå att löda direkt, jo tjena, fick ju skrapa den som vanligt.

..Sen gjorde jag ett nytt försök med den tunna tråden, smalaste spetsen på lödpennan (0.8mm, vilket kändes enormt stort) och lödpasta, försökte med tenn först också men lödpastan var enklare.

Och ser man på, jag fick det att fungera, det ser iofs förjävligt ut, men det funkar.

http://www.repulsiv.se/pics/soldered_lga16.jpg

..Ingen lödning jag är stolt över, men jag är nöjd att jag alls fick det att fungera, jag föredrar att slippa löda sådana här pyttegrejer i fortsättningen :)

..och ja, "smeten" på kretsen är fluss.. jag vågade helt enkelt inte ens göra en ansats till att ta bort nåt..

Har även skrivit mjukvara till en pic så den visar två staplar på en LCD, en X och en Y, och det funkar ganska bra, nu ska jag börja skriva nåt som använder den "på riktigt" :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Klister?

Lite trådkapning:
Annars hur känslig är din accelorometer ..?, tänkte om man kan detektera mindre skalv (R1) på säg 260 km avstånd ..?
Diskuterade med några utvecklare av seismografnätverk och deras sensor är med en skala av +/-2g med precision av +/-0.001g och klarar iaf Richter 4.5 på ett avstånd av ~50-100km.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

klister vaddå ? :)

Jag klistrade fast den hjälpligt mot rasterkortet för den skulle bli hyfsat plan.

Vet inte riktigt hur könslig den är, eller snarare hur man ska tolka databladet..

denna är det jag har:

http://www.st.com/stonline/products/lit ... s244al.pdf

Anledningen att jag valde just den är att det är en av dom få som hade analoga utgångar och klarade 5v matning, de flesta
vill ha 3.3v
Skriv svar