Ny leksak i verkstaden, någon som har manualen?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Ny leksak i verkstaden, någon som har manualen?

Inlägg av Forsgren »

Har skaffat en planslip, en malcus mp9, någon som har en manual eller vet vart man får tag på en?
Bild på slipen:

Bild

Å sen ännu en fråga, hur starkt skall ett magnetbord vara? :humm:
Sätter man fast en järnbit bryter man ganska lätt lös den för hand.. Bordet är elektriskt, å trycker man på knappen för magnetisering så blir det magnetiskt, men för lite tycker jag. Om man då trycker och håller in knappen en gång till så klickar det och burrar lite i elektroniklådan å sen blir det tyst igen. Men under den halva sekunden det låter något så känner man att bordet blir bra mycket starkare, så skall det väl ändå inte vara.. Någon med en idé?
Bild på magnetbordselektroniklådan:

Bild
Norpan

Re: Ny leksak i verkstaden, någon som har manualen?

Inlägg av Norpan »

Har du provat med en ren och plan järnbit?
Och är bordet rent och plant?
Magnetbord brukar väl inte vara jättestarka men en plan bit på en kvadratdecimeter ska du nog ha stora problem att flytta.
Burrandet kan kanske vara avmagnetiseringen, som behövs om du har en större bit på.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Njä, järnbiten var väl plan, men obearbetad och med lite färg på. Kanske 0,3dm2 och 1 dm hög, inga problem att bryta loss den och att flytta den gick ganska (för) lätt tyckte jag.
Bordet är helt plant och fint.
Men varför blir den starkare då när det låter i lådan, och det är ju inte när man trycker på avstängningsknappen som det låter.. Borde väl vara då den avmagnetiserar?
Rent spontant tyckte jag att det lät som om något var fel och att den på något vis blev överbelastad och slog ifrån, men den drar ju "lite" när man starta den, och inget alls när man stänger av..
Norpan

Inlägg av Norpan »

Jahaja, du menar så.
Det kan ju vara att den inte håller kvar matningsspänningen efter du släppt knappen, så din bit sitter kvar i remanensen, eller resterna av magnetfältet som tas bort vid avmagnetiseringen.
Ditt burrande låter ju som att det låter som en dålig kontaktor.

Eller att den släpper på fullt pulver en liten stund för att magnetisera och sen minskar lite för att hålla ner värmen i bordet.
Kan du kanske ta en bild i lådan.
Annars kan du ju höra om de har nåt schema eller information här.
http://www.eclipse-magnetics.co.uk
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

:humm: Låter ju vettigt båda idéerna, jo jag tänkte skruva isär lådan i morgon om jag hinner. Men om man har bordet påslaget ett par minuter, borde det bli lite varmt då? Kan ju vara ett sätt att se om det fungerar, iaf lite.. ;)
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Ruggans trevligt med en planslip. :)
Körde en sådan liknande för ett par århundraden sedan (känns det som iafa).

Detta vet du säkert redan men jag nämner det i all välmening ändå....
Misstänker att du kommer köra med kylning, glöm då för f*n inte att torrköra skivan efteråt
bara. En skivsprängning är inte så skojsigt att vara med om.

Tyvärr fann jag ingen manual men jag ska hålla ett vakande öga om jag skulle springa på en.

Lycka till med slipen! :tumupp:

/ Tompa
Användarvisningsbild
Krille Krokodil

Inlägg av Krille Krokodil »

Finns både sådana bord som går kontinuerligt och sådana som magnetiserar med en kraftiga pulser bara vid start/släpp. De kontinuerliga drar några 100W och blir märkbart varma. Pulsmodellerna kan ha trefas in och märkeffekt på 10-tals kW men alstrar ingen märkbar värme.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Håller med tompa74.
Men jag tycker nog att du ska prova med en plan bit utan färg. Det är väldigt viktigt att det är rent mellan ytorna och fritt från grader.
Så länge du inte kan flytta den för hand i sidled så borde den sitta kvar förutsatt att du inte tänkt köra med några monster skärdjup.
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

tompa74 skrev:
Detta vet du säkert redan men jag nämner det i all välmening ändå....
Misstänker att du kommer köra med kylning, glöm då för f*n inte att torrköra skivan efteråt
bara. En skivsprängning är inte så skojsigt att vara med om.
Jo jag visste det, men tack ändå! Antar att det kan bli rätt läskigt om man har otur..
Ungefär hur länge kör man den för att torka?

Skall ta mig en närmare titt på bordet i morgon, kanske mäta lite å se vad som händer när man trycker på knapparna..

Jo, skall fixa en bättre bit att prova på i morgon, den jag provade med idag kunde jag dra åt sidan utan problem.
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Om jag kommer ihåg rätt så behöver man torrköra minst ett par minuter.
Viper

Inlägg av Viper »

Ah den där ser ut precis som en sådan vi hade på skolan, mycket trevlig maskin även om den är något till åldern kommen men vad gör det när den gör ett utmärkt jobb?

Underligt det där med magnetbordet men som fler har sagt prova med en riktigt fin järnbit utan färg och annat på och se hur det sitter då.

Ha så roligt med nya leksaken!

Mvh,
Viper
Användarvisningsbild
Forsgren
EF Sponsor

Inlägg av Forsgren »

Har nu testat med en planfräst klump på 1x1x1dm och den satt lite bättre, men man kunde dra den i sidledd om man tog i ordentligt. Lämnade bordet på ca 30 min men det blev inte det minsta varmt. Skall kika mer på elektroniklådan så fort jag får lite tid..
Användarvisningsbild
DW
Kontakt:

Inlägg av DW »

[quote="Forsgren"]Har skaffat en planslip, en malcus mp9, någon som har en manual eller vet vart man får tag på en?
Bild på slipen:

Med lite tur kan du nog få köpa en från Daniel på Gnosjömaskin. 0370-332361
Hälsa från Dan
Skriv svar