Köpa axelstål/Linjärlager
Re: Köpa axelstål/Linjärlager
http://www.worldofcnc.com/main.asp?cate ... low+Blocks
Har selv handlet fra dem og er meget fornøyd. Forrige pakke kom etter en uke, og frakten for en liten pakke på < 1kg var 52 NKR.
Har selv handlet fra dem og er meget fornøyd. Forrige pakke kom etter en uke, og frakten for en liten pakke på < 1kg var 52 NKR.
Är det någon som vet vad det är för "Linear bearings" på denna maskin? http://www.cnc-step.com/S-720_Fraesmasc ... STEP_2.jpg
Ser ut som att POS har rätt, jag trodde faktiskt att det skulle vara kullagrat, men det ser onekligen bronslagrat ut.
Fördelar:
Tål större krafter för sin storlek jämtemot kullager pga dess större kontaktyta
Billiga
Nackdelar:
Slits snabbare
Högre friktion
Måste smörjas oftare
Tål större krafter för sin storlek jämtemot kullager pga dess större kontaktyta
Billiga
Nackdelar:
Slits snabbare
Högre friktion
Måste smörjas oftare
Okej, tack så mycket. Finns det något alternativ till dessa glidlager i tex kullagerväg? (tänker mig samma konstruktion). Har kollat en del på "Linear bearings with Flange" och det verkar ju vara ett alternativ men dessa är väldigt dyra, i alla fall på worldofcnc.com.
Dom kullagrade kostar som du har sett lite mera, ett par hundringar styck, men har å andra sidan betydligt lägre friktion och håller precisionen bättre.
Det finns liknande fast i typ teflon, lägre friktion än brons men slits ännu snabbare, så dom får man räkna med att byta lite nu och då.
Så nej om man vill ha den typen av konstruktion så blir det nog inte så mkt billigare än på worldofcnc,
men titta på hur många av småfräsarna är byggda här på forumet med avgasklämmor, aluminiumvinklar och billiga kullager,
det är nog alternativet man har om man inte kan tänka sig att betala för dom kullagrade varianterna men inte vill ha dom billigare glidlagren.
Det finns liknande fast i typ teflon, lägre friktion än brons men slits ännu snabbare, så dom får man räkna med att byta lite nu och då.
Så nej om man vill ha den typen av konstruktion så blir det nog inte så mkt billigare än på worldofcnc,
men titta på hur många av småfräsarna är byggda här på forumet med avgasklämmor, aluminiumvinklar och billiga kullager,
det är nog alternativet man har om man inte kan tänka sig att betala för dom kullagrade varianterna men inte vill ha dom billigare glidlagren.
-
Hej Larsson90
jag har ett knippe Bronslager liggandes !
Säg till så kollar jag dimensionerna jag har , men har från ca 15-30mm nya , i bra kval.
/Johan Bor ju nära Dig ! (Alingsås )
jag har ett knippe Bronslager liggandes !
Säg till så kollar jag dimensionerna jag har , men har från ca 15-30mm nya , i bra kval.
/Johan Bor ju nära Dig ! (Alingsås )
30mm, ska ha 12 st så:P men funderar på glidlager med fläns ändå