Playstation2-->USB-konverter
Playstation2-->USB-konverter
Jag gillar spelet Guitar Hero 3, dock har jag ingen spelkonsol, utan jag kör det på min HTPC. Men det är ju inte så roligt att lira guitar hero med tangentbord och mus! Så jag köpte mig en trådlös "Kramer Stryker" eller vad den nu heter, för PS2. Sen skaffade jag en PS2-->USB-adapter på Claes Ohlson, men den fungerade ju såklart inte.
Nu undrar jag helt enkelt om någon vet en PS2-->USB-konverter som faktiskt fungerar med trådlös guitar hero-gitarr, innan jag börjar kolla upp hur PS2-gränssnittet fungerar för att konstruera min egen konverter.
Nu undrar jag helt enkelt om någon vet en PS2-->USB-konverter som faktiskt fungerar med trådlös guitar hero-gitarr, innan jag börjar kolla upp hur PS2-gränssnittet fungerar för att konstruera min egen konverter.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Inlägg: 7305
- Blev medlem: 31 december 2004, 16:26:37
- Ort: Trelleborg
Re: Playstation2-->USB-konverter
Annars kan du köpa en Xbox360 gitarr samt en 360adaper. (Då går det att använda 360-kontroller till datorn med).
Re: Playstation2-->USB-konverter
Kan man använda en Xbox 360 gitarr som även funkar till pc till en ps2?
Re: Playstation2-->USB-konverter
Problemet är att jag sitter med en gitarr för just PS2, känns onödigt dyrt att byta. Då försöker jag nog hellre fippla ihop något själv.
Fast helt lätt är det nog inte att göra det själv. Att interfaca PS2 var lätt, SPI. Men hur sjuttsingen man gör en USB-device som spelkontroller har jag ingen aning om.
Fast helt lätt är det nog inte att göra det själv. Att interfaca PS2 var lätt, SPI. Men hur sjuttsingen man gör en USB-device som spelkontroller har jag ingen aning om.
Re: Playstation2-->USB-konverter
Om du först lyckas läsa ut datat från gitarren så är det ingen problem att få den den sista biten, skaffa en X-Keys Matrix board härifrån:
http://www.xkeys.com/developer/hidusb.php
Bara att koppla en µC som påverkar pinnarna där så är du klar
Alternativt tar du matrix-board och går lös på din gitarr, dvs kopplar om switcharna i gitarren direkt till matrix-board i stället för elektroniken i gitarren
http://www.xkeys.com/developer/hidusb.php
Bara att koppla en µC som påverkar pinnarna där så är du klar
Alternativt tar du matrix-board och går lös på din gitarr, dvs kopplar om switcharna i gitarren direkt till matrix-board i stället för elektroniken i gitarren
Re: Playstation2-->USB-konverter
Nämen, dunderbra tips Meduza! Det tackar jag för!
Mycket intressant kort det där, mycket användbart!
Det blir nog till att beställa två, ett sånt där blir perfekt den dagen jag får för mig att bygga en simulatorcockpit 
Men då ska det ju inte vara några problem att kladda ihop en egen konverter. Hittade en guide om hur man pratar med PS2-kontrollers här. Det verkar ju inte vara några större bekymmer.
Hmm, fast frågan är ju hur X-Keys-kortet behandlar en knapp som man håller nere. Undrar om det kommer rapporera korrekt till datorn, eller om datorn kommer få flera upprepade tryck?
Mycket intressant kort det där, mycket användbart!
Men då ska det ju inte vara några problem att kladda ihop en egen konverter. Hittade en guide om hur man pratar med PS2-kontrollers här. Det verkar ju inte vara några större bekymmer.
Hmm, fast frågan är ju hur X-Keys-kortet behandlar en knapp som man håller nere. Undrar om det kommer rapporera korrekt till datorn, eller om datorn kommer få flera upprepade tryck?
Re: Playstation2-->USB-konverter
Den här meningen som fanns på sidan verkar vara svaret på din fråga angående hålla nere knappen.
"Software Mode with MacroWorks software -- the X-keys sends SPLAT Messages to the HID driver and MacroWorks translates them into the desired response such as a keystroke or mouse action."
OT: gillade det här som stod på sidan. "Note: SPLAT is not an acronym. It is the sound a toad makes when landing in wet concrete. The original description of our data report format was Special HID Input Terminology, and we found that acronym to be inappropriate."
"Software Mode with MacroWorks software -- the X-keys sends SPLAT Messages to the HID driver and MacroWorks translates them into the desired response such as a keystroke or mouse action."
OT: gillade det här som stod på sidan. "Note: SPLAT is not an acronym. It is the sound a toad makes when landing in wet concrete. The original description of our data report format was Special HID Input Terminology, and we found that acronym to be inappropriate."
Re: Playstation2-->USB-konverter
Stekern, hur tolkar du den meningen? Jag vet faktiskt inte hur jag ska tolka den. Jag tycker bara det verkar vara en grundläggande förklaring hur X-Keys fungerar, men jag ser inget specifikt om när man håller en knapp nere.
Ot: hahaha ja det var ju lite komiskt!
Ot: hahaha ja det var ju lite komiskt!
Re: Playstation2-->USB-konverter
De flesta av de här projekten kan nog användas som grund till din adapter: AVR-USB Human Interface Devices. Det enda som krävs hårdvarumässigt är en billig AVR och lite småkomponenter.
Re: Playstation2-->USB-konverter
EBD: toppentips! Visserligen kör jag hellre PIC (eftersom jag har programmerare och ett lager PICar ligger), men jag kan nog använda mig av informationen från den sidan om hur man kör sin USB-slav som HID.
Re: Playstation2-->USB-konverter
Jag tolkar meningen som jag citerade som så att xkeys skickar meddelanden, som du med makroworks kan översätta till det du vill. dvs om du vill att ett knapptryck ska tolkas som att "dra musen halva skärmen till vänster" så skall det gå.
Hursomhelst skulle jag nog gå vägen att bygga ett eget USB-Hid som EBD föreslog, verkar roligare.
Hursomhelst skulle jag nog gå vägen att bygga ett eget USB-Hid som EBD föreslog, verkar roligare.
Re: Playstation2-->USB-konverter
Japp, det får nog bli ett eget USB-HID. Dock ska jag nog ändå beställa en X-Keys för andra ändamål 
