Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Det kunde ju också vara intressant att över huvud taget diskutera alla sorters kondensatorer i audiosammanhang.
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Företaget Sencore har en lätt läst artikel om dielektrisk absorption, Understanding Dielectric Absorption.
Av annat jag läst om dielektrisk absorption är problemet just störst vid konstruktion av sample hold-kretsar, dock tar Sencores artikel upp problemet med distorsion vid AC-koppling. Men jag har inte sätt några siffror och då är det svårt att få någon uppfattning av storleksordningen för distorsionen som kan uppkomma.
Av annat jag läst om dielektrisk absorption är problemet just störst vid konstruktion av sample hold-kretsar, dock tar Sencores artikel upp problemet med distorsion vid AC-koppling. Men jag har inte sätt några siffror och då är det svårt att få någon uppfattning av storleksordningen för distorsionen som kan uppkomma.
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Jodå, minns att jag sett detta fenomen när jag designade och mätte på sample & hold kretsar. Innan jag visste bättre så undrade jag hur i h-ete kan det se ut såhär, effekten var ganska påtaglig hursomhelst
Har för mig att jag lagt en hel massa länkar på något annat ställe, kanske var det på Faktiskt, men jag har hållit mig borta därifrån sedan länge

Har för mig att jag lagt en hel massa länkar på något annat ställe, kanske var det på Faktiskt, men jag har hållit mig borta därifrån sedan länge

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Effekten är i princip obefintlig när man kör AC-signaler.
Det dyker upp spännnade (
) trådar om företag som förspänner elektrolyter för att komma runt denna DC-effekt, men grejjen är att den förekommer vid alla nivåer.
Det dyker upp spännnade (

Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Ja, just det, elektrolyter står det. i min Sample & Hold krets där jag första gången stötte på det så var det nog en keramisk kondensator har jag ett svagt minne av.
Jo, i de tester och mätningar jag läst, och har i nån gömma, så jämförde man olika parametrar för flera olika typer av kondensatorer.
EDIT: Men nog bör man väl förspänna elektrolyter så att de alltid har rätt polaritet, annars har de ju inte det driftfall de är gjorda för?
Jo, i de tester och mätningar jag läst, och har i nån gömma, så jämförde man olika parametrar för flera olika typer av kondensatorer.
EDIT: Men nog bör man väl förspänna elektrolyter så att de alltid har rätt polaritet, annars har de ju inte det driftfall de är gjorda för?
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
För att se hur olika kondensatorer påverkar distortionen
kan man tex ta 3 sinustoner, 30Hz, 300Hz och 3000Hz och
mixa ihop till en komplex 3-tons signal.
Sedan belastar man signalen med olika kondensatorer.
Kommer samma signal ut efter kondensatorn finns ingen distortion.
(det hela skulle kunna gå att mäta med en spektrumanalysator)
Minsta skillnad är det samma som distortion. Det här borde gå bra
att analysera i tex PSPICE.
kan man tex ta 3 sinustoner, 30Hz, 300Hz och 3000Hz och
mixa ihop till en komplex 3-tons signal.
Sedan belastar man signalen med olika kondensatorer.
Kommer samma signal ut efter kondensatorn finns ingen distortion.
(det hela skulle kunna gå att mäta med en spektrumanalysator)
Minsta skillnad är det samma som distortion. Det här borde gå bra
att analysera i tex PSPICE.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Fast i S&H-kretsar ska det ju sitta synnerligen stabila kondingar med låg läckström osv. Där sätter man inte elektrolyter.
Ofta skyller man på dielektrisk absorption när man väljer "audio"kondensatorer. Dessutom ger man denna effekt helt felaktigt "minnesdistortion".
Ofta skyller man på dielektrisk absorption när man väljer "audio"kondensatorer. Dessutom ger man denna effekt helt felaktigt "minnesdistortion".
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
4kTRB:
Du menar att man ska mäta intermodulationsprodukter då?
Du menar att man ska mäta intermodulationsprodukter då?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Inlägg: 34919
- Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
- Ort: Lilla Paris
- Kontakt:
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Fast det finns specifierade metoder hur man mäter en kondensators olika parametrar, och bäst är att hålla sig till dessa så har man en universell bas.
Den klirrfaktormätning jag ska försöka genomföra är en sådan universalmetod.
Den klirrfaktormätning jag ska försöka genomföra är en sådan universalmetod.
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Nej jag menar att om signalen ser annorlunda ut
än originalet så har kondensatorn gett upphov till distortion,
det är ju det som är definitionen på distortion.
Troligtvis kommer den inte se lika ut pga att det är en frekvensberoende komponent.
Det går säkert hitta den kondensator som presterar bäst med avseende på distortion
med någon liknande metod.
än originalet så har kondensatorn gett upphov till distortion,
det är ju det som är definitionen på distortion.
Troligtvis kommer den inte se lika ut pga att det är en frekvensberoende komponent.
Det går säkert hitta den kondensator som presterar bäst med avseende på distortion
med någon liknande metod.
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Men då räcker det att sätta in en sinuston och mäta klirrfaktorn istället.
Re: Elektrolytkondensatorer i audiokopplingar
Ja om du lyssnar på en sinuston och inga musikstycken med fler toner
så är det mer rättvisande.
Om cd spelaren ger en signal ut vill du att öronen ska höra samma sak
efter att ha passerat förstärkare, högtalare och i rummet. Alla skillnader
är distortion.
så är det mer rättvisande.
Om cd spelaren ger en signal ut vill du att öronen ska höra samma sak
efter att ha passerat förstärkare, högtalare och i rummet. Alla skillnader
är distortion.