Hur ladda serie/parallell kopplade blybatteri !?
Hur ladda serie/parallell kopplade blybatteri !?
Efter en del sökande här och googlande finner jag inga vettiga svar.
Det jag undrar är följande:
2st. parallellkopplade 12V 12Ah. Hur beräknas laddströmmen. Är det samma som för ett ensamt batteri fast med längre laddtid!? I mitt stilla sinne borde det klara att laddas med dubbla laddströmen men med samma spänning som ett ensamt.!?
2st. seriekopplade 12V 12Ah. Laddas med högre spänning än 24V men samma strömstyrka som ensamt batteri eller?
Tänk att det skall vara så svårt att hitta ett bra svar så fort det kommer till batterier och laddning.
Det jag undrar är följande:
2st. parallellkopplade 12V 12Ah. Hur beräknas laddströmmen. Är det samma som för ett ensamt batteri fast med längre laddtid!? I mitt stilla sinne borde det klara att laddas med dubbla laddströmen men med samma spänning som ett ensamt.!?
2st. seriekopplade 12V 12Ah. Laddas med högre spänning än 24V men samma strömstyrka som ensamt batteri eller?
Tänk att det skall vara så svårt att hitta ett bra svar så fort det kommer till batterier och laddning.
Re: Hur ladda serie/parallell kopplade blybatteri !?
Glycol: Du har helt rätt i hur du tänker. Vid serie får du köra dubbla spänningen men samma ström. Vid parallel får du köra dubbla strömmen men samma spänning.
Och hoppas att batterierna är någorlunda likaVid parallel får du köra dubbla strömmen men samma spänning.
Batterierna kommer från en 1 år gammal UPS. Truckskadad kan man säga. En del av batterierna blev krossade.
Så det borde vara ungefär lika gamla. Polspänningen skiljer sig 0,2 V efter ett dygn vilande. Och vad jag har förstått skall det vara bättre med parallellkopplade ur både utjämnings och urladdningssynpunkt. Jag skall driva en laptop i exprimentsyfte. Har en biladapter som kan använda antingen 12 eller 24 volt. Dock så vill utrustningen för mätningar jag skall utföra ha 12V. Tänkte att man kanske kan vinna lite drifttid på att driva den direkt från batterierna om man parallellkopplar så slippper man reglera spänningen och bränna upp lite i värme.
Om jag parallellkopplar mina batterier skulle det bli 24Ah. Och då räknar man väl 0,2 C A * 24=4,8 Amp.
Det jag inte blir klok på är värför vissa säger att man skall ladda med konstant spänning och begränsad ström. Vissa säger tvärt om. Och vissa att man skall sätta strömgräns på sitt labbagg på 4,8A och spänningen på 14,4. I början kommer spänningen vara låg och strömmen hög. När sedan strömmen är nästan noll och spänningen 14,4V sänker man till 13,8V och underhållsladdar.
Hmm man kanske skulle investera i en ctek ändå. Men det har jag inte just nu. Så hur gör jag för bästa manuella laddning.
Edit såg att jag hade räknat fel, det är ordnat nu.
Så det borde vara ungefär lika gamla. Polspänningen skiljer sig 0,2 V efter ett dygn vilande. Och vad jag har förstått skall det vara bättre med parallellkopplade ur både utjämnings och urladdningssynpunkt. Jag skall driva en laptop i exprimentsyfte. Har en biladapter som kan använda antingen 12 eller 24 volt. Dock så vill utrustningen för mätningar jag skall utföra ha 12V. Tänkte att man kanske kan vinna lite drifttid på att driva den direkt från batterierna om man parallellkopplar så slippper man reglera spänningen och bränna upp lite i värme.
Om jag parallellkopplar mina batterier skulle det bli 24Ah. Och då räknar man väl 0,2 C A * 24=4,8 Amp.
Det jag inte blir klok på är värför vissa säger att man skall ladda med konstant spänning och begränsad ström. Vissa säger tvärt om. Och vissa att man skall sätta strömgräns på sitt labbagg på 4,8A och spänningen på 14,4. I början kommer spänningen vara låg och strömmen hög. När sedan strömmen är nästan noll och spänningen 14,4V sänker man till 13,8V och underhållsladdar.
Hmm man kanske skulle investera i en ctek ändå. Men det har jag inte just nu. Så hur gör jag för bästa manuella laddning.
Edit såg att jag hade räknat fel, det är ordnat nu.
Senast redigerad av Glycol 11 januari 2009, 21:02:12, redigerad totalt 1 gång.
Konstantströmsladdning av blybatterier görs mig veterligen endast som steg ett i en multi stage-laddare.
För manuell laddning skall konstantspänningsladdning användas. Laddströmmen ska begränsas till ca 0.2C. Jag vet inte hur du fick 0.2 x 24 att bli 7.2, det blir 4.8A.
För manuell laddning skall konstantspänningsladdning användas. Laddströmmen ska begränsas till ca 0.2C. Jag vet inte hur du fick 0.2 x 24 att bli 7.2, det blir 4.8A.
Walle : Räknade på 2 saker samtidigt innan. Så det blev fel. Det är fixat nu.
Då kan man med andra ord inte ladda med mitt labbaggregat eftersom spänningen sjunker när det begränsar strömmen.
Typ såhär ställer jag in 14,7 V och 2,5 Amp och batterierna är urladdade.
Då lyser currentlimit. Strömmen är 2,5 spänningen kanske ligger på 11V. När sedan batterierna suger i sig mindre än 2,5 slocknar currentlimit och spänningen går upp till inställt värde. Under laddning går spänningen upp sakta samtidigt som strömmen sjunker.
Detta är då fel sätt att ladda. Kommer jag förkorta livet på batterierna mycket eller?
Skall köpa en bra laddare när ekonomin tillåter det. Så jag kanske kan klara mig några laddningar!?
Då kan man med andra ord inte ladda med mitt labbaggregat eftersom spänningen sjunker när det begränsar strömmen.
Då lyser currentlimit. Strömmen är 2,5 spänningen kanske ligger på 11V. När sedan batterierna suger i sig mindre än 2,5 slocknar currentlimit och spänningen går upp till inställt värde. Under laddning går spänningen upp sakta samtidigt som strömmen sjunker.
Detta är då fel sätt att ladda. Kommer jag förkorta livet på batterierna mycket eller?
Skall köpa en bra laddare när ekonomin tillåter det. Så jag kanske kan klara mig några laddningar!?
Det som ditt labbagg gör i det fallet är just konstantspänningsladdning med begränsad ström. Det vill säga tills strömmen har sjunkit till 0.2C sänks spänningen, sedan stiger spänningen upp till inställd spänning, och den fortsätter att ladda där alltmedan strömmen sjunker mer och mer.
Jag kan rekommendera denna switchade laddare från elfa
Jag kan rekommendera denna switchade laddare från elfa
Detta är bara viktigt om dessa är seriekopplade, parallekopplade så arbetar båda med samma floatingspänning under laddning så det spelar ingen roll - dock kanske batterierna bör plockas isär under förvaring utan underhållsladdning då det trots allt kan vara 0.2 Volt skillnad mellan helt olika batterier - tex mellan en AGM-batteri och en gelbatteri och den med lägre spänning håller sig laddat på bekostnad av den andra batteriet och efter långtidslagring ihopkopplad så kanske laddstatusen är 70/30% och och batteriet som är under 50% har börjat sulfatisera medans om båda hade varit delade så kanske statusen hade varit 50/50%...AndersG skrev:Och hoppas att batterierna är någorlunda likaVid parallel får du köra dubbla strömmen men samma spänning., fast det jämnar ju ut sig..
Är batterierna från samma batch så kan de i regel förvaras parallellkopplade.
Glycol skrev:Walle : Räknade på 2 saker samtidigt innan. Så det blev fel. Det är fixat nu.
Det är precis så dom flesta bättre laddare fungerar - strömbegränsning när spänningen är låg - dels för att laddaren inte skall kräkas, dels för att lagom ström ger inte så stor batteriuppvärmning, och sedan när spänningen når inställd värde (13.8 Volt om det alltid är kontinuerligt inkopplad ala UPS eller upp till 15 Volt (enlig ofta påstämplad rekomendation för batteriet vid cyklisk laddning) och då sjunker strömmen sakta till när noll - det här sista skedet med sakta minskade ström vid konstantspänning står för ca 30% av batterikapaciteten och kan ta upp till 48 timmar innan det blir helt fullt om det laddas vid 13.6 Volt. Därför höjer man ofta spänningen till 14.4 (flooded battery) eller tom 15 Volt för AGM-batteri så att det blir hyffsat laddad inom 6- 12 timmar - men... batteriet får inte stå med denna höga spänning längre än nödvändigt då den korriderar fort invändigt (när det 'kokar') och om man glömmer kvar batteriet vid 14.4 - 15 Volt laddning även vid ganska liten ström så är det totalt förstörd inom en vecka till 14 dagar.
Moderna laddare för cyklisk laddning med programmerad och tidsberoende karaktär ligger kanske på 14.0 - 14.2 Volt under den sista absorbtionsfasen och först när strömmen går under en viss gräns så höjer man till på 14.4 - 15 Volt inte mer än högst någon timme i slutet på av laddningen och sedan går ned i spänning igen till 13.6 - 13.8 och sedan lämnas där och underhållsladdar batteriet i många månader därefter.
CTEK-laddare mm. som finns lite överallt har liknande beteende som ovan och kan lämnas inkopplade på batteriet i många månader i sträck utan att skada batteriet - medans billigaste möjliga Lidl-laddaren som består av en trafo, likritarbrygga och ett seriemotstånd utöver termosäkringen så kokar den sönder ett bilbatteri inom 1-2 veckor om den lämnas kvar inkopplade mot batteriet..
--
Du kan ofta inte köpa en 'vanlig' switchad 'nätaggregat' på injusterad 13.8 Volt då när du kopplar in till dina ganska tomma batterier så kommer den att låta illa eller helt enkelt stänga av sig och bara blinka (sk. hickmode) av överström just för att dom flesta switchade nätaggregat du kan köpa (inklusive PC-aggregat) inte har någon strömbegräsning utan bara en skyddsbeteende i avsikt att upptäcka kortis - inte mer, dessa smäller också direkt om man kopplar polerna fel (vilket iofs. också kan gälla din labbagregat)
Det är just bristen på väl fungerande 'current limit' som gör dom flesta nätaggregat odugliga för batteriladdning även om de har rätt spänning inställd - medans labbagregat är perfekta för det och är är lite väl lyxig lösning för ladduppdraget.