Bygga laddare till iPod!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
xxargs

Re: Bygga laddare till iPod!

Inlägg av xxargs »

På många USB-enheter med batteri så måste man trixa med D+/D- innan laddningen går igång - alternativt förhandla med inkopplad dator innan den slår på laddningen övh.

USB-standaden har nämligen inte tagit med hur man skall ladda en enhet utan förhandling med datorn och standarden säger då max 4 mA eller så när det är oförhandlad status.

Efter detta för att kunna ladda med externa aggregat utan komplett USB-hubb inbyggd med rätt programvara så har man trixat med att spänningsätta D+/D- enligt vissa regler och den vägen öppna kanalen för laddning utan förhandling - och det börja bli i stort sett standard och i det läget kan laddas upp till 1.5 ampere i ström. Ipod, sony mfl - har förståss avvikande metoder bara för att hålla sin tillbehörsmarknad för sig sjäva med massa extra krångel eller att adapterns strömuttag går på egen pinne i till Ipoden och inte nyttjar USB standard 0/5-voltskanalen - där USB-laddningen bara aktiveras efter förhandling med dator.

I nya USB3 så är laddningsmetoderna från externa laddare standardiserade och liknar det som dagen noname-utrustning använder sig av idag.
asbus

Inlägg av asbus »

Ni är allt några snillen här :D

Det här med D+/D- vad betyder det? Behöver jag köpa några nya grejor för o få den att uppföra sig på ett korrekt sätt?
Kan det vara skadligt för ipoden att ladda den så som jag gör nu?
willmans

Inlägg av willmans »

D+ och D- är de två stiften i mitten på USB-kontakten där data skickas. Ipod touch och Iphone vill ha runt 2v på D+ och D- för att indikera att den laddar. Kolla på den här sidan, http://tzywen.com/modules.php?name=News ... le&sid=683
och den här
http://tzywen.com/modules.php?name=News ... le&sid=696
Där finns allt förklarat.
Senast redigerad av willmans 11 januari 2009, 23:52:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

willmans: Fast trådskaparen uppger ju att den laddar ändå, så uppenbarligen behövs det inte. Om jag har förstått det rätt så är det för att den ska indikera laddning som den vill ha spänning på D+ och D-.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det beror på vilken modell och hur den är implementerad - normalt sett så räcker det med motstånd mellan + och någon av datapinnarna - dvs 5 Volt, men ipod mfl. märken har förståss special för att det inte skall vara kompatibelt med noname-laddare utan bara sina egna.

för att laddningsprocessen övh. skall igång så måste någon av pinnarna vara spänningssatta på något sätt, det räcker inte med bara atta är 5 resp 0 Volt på resp strömmatningspinnarna och pinnarna i luften på de flesta USB-prylar då enligt USB-standarden så får det bara dra några få mA i det läget tills det har förhandlat med USB-hubben - och den delen uppfylls nog av de flesta USB-enheter.

hur man kickar igång laddningen är alltså märkes och modellberoende - tom. creative har olika varianter där vissa modeller är nästa omöjliga att lura igång medan dom senare verkar ha valt standardlösningen som gör att det går att ladda med vilken USB-laddare som helst.
asbus

Inlägg av asbus »

Okej grabbar, billigaste sättet att omvandla 5,03v till ~2v som jag kan köra på D-/D+ ? :tumupp:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Spänningsdelare med två resistorer i förhållandet 2/3, altså t.ex. 400Ω och 600Ω. Nu finns ju inte 400Ω och 600Ω i varken E12- eller E24-serierna, så man får ta något som ligger i närheten. Sen kanske det är lämpligare att tidodubbla de siffrorna, altså ta resistorer som ligger runt 4kΩ och 6kΩ.
asbus

Inlägg av asbus »

Låter lite för komplicerat för mig. I allafall, har lyckats dra några sladdar så har 2,20v över D-/D+ polerna när jag mäter likström med multimetern.
Fortfarande ingen laddskärm? Varför?
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Altså, en spänningsdelare av två resistorer måste vara den enklaste kretsen som bara går att göra, men som fortfarande fyller en funktion..

Hur har du "dragit några sladdar" för att få 2.2V? Och du mäter inte likström om du får 2.2V, du mäter likspänning. Enheten för ström är Ampere.
asbus

Inlägg av asbus »

Walle skrev:Altså, en spänningsdelare av två resistorer måste vara den enklaste kretsen som bara går att göra, men som fortfarande fyller en funktion..

Hur har du "dragit några sladdar" för att få 2.2V? Och du mäter inte likström om du får 2.2V, du mäter likspänning. Enheten för ström är Ampere.
Jag mätte spänningen på lysdioden och den fick 2.2v vilket jag tyckte lämpade sig för D-/D+ så jag drog i stortsätt bara vidare kablarna. Kanske inget man kan göra? :vissla:
asbus

Inlägg av asbus »

Ingen som kan hjälpa mig så jag får denna laddaren att fungera?
Skriv svar