Funderingar till egen lampa i projektor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sdujolo2

Funderingar till egen lampa i projektor.

Inlägg av sdujolo2 »

Hej har en projektor Sony HS20 där lampan lagt av. Har lite funderingar innan jag testar att bygga en egen lamplösning.

1. Är det en xenon lampa som sitter i projektorer? Om det är så går det att sätta in en vanlig xenon lampa typ som sitter i bil?

2. Det är två kablar till lampan hur tjuvkopplar man så den startar utan lampa?

Mvh /Jörgen
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Funderingar till egen lampa i projektor.

Inlägg av Electricguy »

Kan inte svara på vad det sitter för lampa i, men om du ska tjuvkoppla den så borde du väl kunna sätta ett effektmotstånd på samma trådar som lampan har suttit på.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Min tråd innehåller liknande frågor som du har, läs den så lär du dig kanske nått.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 66&start=0
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Har tagit isär projektorn nu och det ser inte så lätt ut:( Det ända som går från kortet ditt lampan går är en 5-polig kontakt och matning. Inte lätt att veta vad det är för signaler som går i den 5-poliga kontakten. Några förslag?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ett vänskapligt tips är att *inte* koppla in din dyra fluke-multimeter på lampan och försöka mäta, det gjorde jag och nu är den död.

:(
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det ligger högspänningar lite här och var till lampan när den startas, och kanske även när den lyser, så nej det är inte att rekommendera att mäta med vanliga intrument om man inte tex gör en spänningsdelning eller dylikt innan.
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Får nog lägga ner det här och köpa en lampa eller skrota projektorn:( Har inte så mycket tid att leka med sånt här:(
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Det är tyvär inte så lätt att ersätta en lampa till en modern LCD/DLP proj. Jag har sett bilder på folk som bytt ut själva lamp-röret mot ett nytt och använt samma reflektor och allt med bra resultat. En ny Metal-hadile lampa kan kosta en 400-700:-, men det är oerhört svårt att göra. Det är urladdningslampor i 99% av alla projar så glöm motstånd och mäta saker och ting.

Vill man byta ut något helt så först måste man knäcka interfacet mellan lamp-ballasten och moderkortet. Sen om du lyckats med det, ja då måste du hitta en bra lampa med rätt format, ljusbild, färgspektra och ljussyrka.

Jag lyckades konvertera min gammla ASK/Infocus 3LCD till LED med hjälp av en Seoul P7 LED (12W) med inte bra, men intressanta resultat.

Från min tidigare tråd:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 00#p385400
sdujolo2

Inlägg av sdujolo2 »

Jag har fått ut lampan i reflektorn och fått in en xenon lampa men det hjälper inte mycket när jag inte får igång projektorn. Har inte så mycket tid att börja försöka lista ut komunikation menllan ballast och mb.
Skriv svar