Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
Provade precis min fräs (lillasyster) för första gången och får nog säga att jag vart ganska nöjd.
Använde en penna först för att se om den gick som den skulle och det gjorde den. Satte då dit kressen och en V-fräs och körde den där exempel filen som följer med EMC2 i en bit plexiglas
Framifrån, frässidan

Bakifrån

Lite glapp är det, dels för att allt inte är kontrollerat riktigt, kressen satt inte helt rätt, bordet var inte fastskruvat, plexiglaset satt inte fast så bra. Matningshastigheten (jog speed, nere i hörnet på EMC2) stog på 120mm/min, kressen på 3 tror jag, hur rätt eller fel det är har jag ingen aning om, provade inte mer än så.
Så under omständigheterna får jag nog säga att resultatet vart ganska bra.
För övrigt fungerade ju EMC2 väldigt bra, än sålänge ser jag ingen anledning till att betala dyrt för Mach3 när detta är gratis.
Använde en penna först för att se om den gick som den skulle och det gjorde den. Satte då dit kressen och en V-fräs och körde den där exempel filen som följer med EMC2 i en bit plexiglas
Framifrån, frässidan

Bakifrån

Lite glapp är det, dels för att allt inte är kontrollerat riktigt, kressen satt inte helt rätt, bordet var inte fastskruvat, plexiglaset satt inte fast så bra. Matningshastigheten (jog speed, nere i hörnet på EMC2) stog på 120mm/min, kressen på 3 tror jag, hur rätt eller fel det är har jag ingen aning om, provade inte mer än så.
Så under omständigheterna får jag nog säga att resultatet vart ganska bra.
För övrigt fungerade ju EMC2 väldigt bra, än sålänge ser jag ingen anledning till att betala dyrt för Mach3 när detta är gratis.
Har under de närmsta veckorna byggt på ett nytt serverchassi, bygglog finns på sweclockers men om det önskas kan jag skapa en projektlogg här också. Total effektiv frästid ca 3h varav 50 minuter gick till frontens fläktgaller ^^. Allt är fräst i MDF förutom sidorna som är av eklaminat från en IKEA lack hylla.

http://www.sweclockers.com/forum/showth ... did=826043
Om nu andra än jag vill se bygget på sweclockers
Om nu andra än jag vill se bygget på sweclockers

-
Kan man få se mer av fräsen och är spindeln stabil nog för fräsning i aluminium?Morgons skrev:Okej här kommer lite bitar som är gjort i ek.
T.ex 1mm djup per pass?
Har sätt en held del som fräser ödlan, finns det öppen G-kod till den? Någon som vill dela med sig?
Jag tänkte lägga upp en projekt tråd om min fräs så fort jag har tid.
Den klara inte Alu med den spindel som syns på bilden.
Den har en förlängning (liknande pennhållare) för att kunna komma längre ner på bordet (För mycket flex). Har spindel som jag kan köra Alu och järn med idag men har inte orkat köra så mycket med den, låter för mycket
Håller dock på men en ny spindel/fräs som ska klara Alu och förhoppningsvis lite järn med...
Jag kan anpassa programmet för dina fräsar om du vill!
Den klara inte Alu med den spindel som syns på bilden.
Den har en förlängning (liknande pennhållare) för att kunna komma längre ner på bordet (För mycket flex). Har spindel som jag kan köra Alu och järn med idag men har inte orkat köra så mycket med den, låter för mycket

Håller dock på men en ny spindel/fräs som ska klara Alu och förhoppningsvis lite järn med...
PM mig så kan jag skicka G koden på mail eller dyligt. Den är först grovkörd med en 19mm fräs och sedan har jag en som är körd med 6mm och en med 3mm radie fräs.Larsson90 skrev:Har sätt en held del som fräser ödlan, finns det öppen G-kod till den? Någon som vill dela med sig?
Jag kan anpassa programmet för dina fräsar om du vill!
Den här tråden förtjänar att hållas vid liv så här kommer en bild på
en nyckelring jag gjorde nyligen som ett litet test hur smått jag kunde fräsa
med min cncfräs (trapetzstång & acetalmutter från JB på X&Y så det finns ett litet glapp)
Bokstäverna är drygt 3mm höga.
Körde med ett gravyrstift med 0,2mm bios

en nyckelring jag gjorde nyligen som ett litet test hur smått jag kunde fräsa
med min cncfräs (trapetzstång & acetalmutter från JB på X&Y så det finns ett litet glapp)
Bokstäverna är drygt 3mm höga.
Körde med ett gravyrstift med 0,2mm bios

Jag hoppas det inte är dina hemnycklar som du visar för hela internet...=)
- FormerMazda
Ifall nån skulle kopiera nyckeln med hjälp av bilden ovan för att sen ta reda på var han bor, gå in med nyckeln och se om han har nåt att stjäla?
Låter ju enklare att bara slå in ett fönster faktiskt..
Låter ju enklare att bara slå in ett fönster faktiskt..

Finns väl några POSY A4 och andra fräsar...=)
En tjuv föredrar dörren, låter mindre och väcker betydligt mindre uppmärksamhet att kliva in genom dörren till skillnad från en kraschad dora. Som tur är sitter den där Christine inne...
En tjuv föredrar dörren, låter mindre och väcker betydligt mindre uppmärksamhet att kliva in genom dörren till skillnad från en kraschad dora. Som tur är sitter den där Christine inne...

"gör en kopia och kom förbi.
"
Det skulle inte jag våga, Man vet aldrig vad POS har för hemska robotar som springer runt och vaktar huset!!!

Det skulle inte jag våga, Man vet aldrig vad POS har för hemska robotar som springer runt och vaktar huset!!!