Hur Lära sig C?.
Jag har fortfarande inte sprungit på nått projekt där man kör C++ för en MCU än.. och förhoppningsvis dröjer det nått decenium till 
En av de stora skillnaderna är att klasser inte finns i C.
Egentligen borde man nog alltid först lära sig C och sen lära sig C++... Så jag rekomenderar helt klart att lära dig C först, på så sätt kommer du aldrig sakna klasserna
Finns ju faktiskt C for dummies också.. Inte heller den för MCU men den går igenom grunderna rätt bra...

En av de stora skillnaderna är att klasser inte finns i C.
Egentligen borde man nog alltid först lära sig C och sen lära sig C++... Så jag rekomenderar helt klart att lära dig C först, på så sätt kommer du aldrig sakna klasserna

Finns ju faktiskt C for dummies också.. Inte heller den för MCU men den går igenom grunderna rätt bra...
Instinktivt skulle jag säga C, C++ känns lite overkill för MCU men jag är inte hårdvarumänniska. Den väsentliga skillnaden är väl att det ena är funktionell programmering medan den andra (C++) är obejktorienterad.Jonaz skrev:Vad är då skillnaden mellan C och C++? Spelar det nån roll vilket man lär sig för MCU?
Hittade denna kompendium för C++http://www.infa.abo.fi/~chakie/kurser/c ... book1.html Kan det vara nått att ha?
C++ är väldigt trevligt när man skriver större program (arv och generaliseringar) men med min (begränsade) kunskap inom MCU är jag mer benägen att använda C då man sällan behöver de egenskaper som C++ erbjuder.
I mitt tycke är C bättre att lära sig om man vill koda för MCU. C++ är väldigt användbart, men (i min värld) kräver en hel del av platformen man kodar för. C är dessutom oändligt mycket enklare då man (ofta för inbäddade system) kodar rena flöden (vilket C++ är rent av overkill för).
jag hoppas att det var en felskrivning, men C är inte funktionell programmering. C är imperativt....
...funktionella programspråk är t.ex. haskell och ML....just for the record så att säga....
Dessutom så är juh C++ en "supermängd" (innehåller hela c) till c så om man kodar c så kan man juh ....umm....matematiskt säga att man kodar C++
Edit: lite omformulering, för mindre "besserwisserishness"
...funktionella programspråk är t.ex. haskell och ML....just for the record så att säga....
Dessutom så är juh C++ en "supermängd" (innehåller hela c) till c så om man kodar c så kan man juh ....umm....matematiskt säga att man kodar C++

Jag ser dock gram mot att undersöka C++ till Renesas kit, jag har ett tag saknat möjligheten att göra klass med privata variabler osv i min MCU-programmering.
Jag ser den stora skillnad (för mig) mellan C och C++ i att man kan skydda rutiner på ett annat sätt, göra återanvändbara klasser med constructor och destructors och sånt.
Det skulle göra det mycket enklare att göra säker mjukvara men det skyddar inte mot klantig programmering.
Jag ser den stora skillnad (för mig) mellan C och C++ i att man kan skydda rutiner på ett annat sätt, göra återanvändbara klasser med constructor och destructors och sånt.
Det skulle göra det mycket enklare att göra säker mjukvara men det skyddar inte mot klantig programmering.
Tja, det är möjligt, vad jag menade var "procedural" men ibland går det för fort med svenskan.Rymdninja skrev:jag hoppas att det var en felskrivning, men C är inte funktionell programmering. C är imperativt....
Förvisso, min poäng var kanske inte i första hand att programspråken skiljer sig åt utan snarare utvecklingsprocessen för mjukvara. Visst delar de syntaktiska egenskaper men det betyder ju inte att det är samma språk.

Nu har jag börjat allt studera lite C & har några frågor!.
1: När man har gjort ett litet program i C, kan man sen konventera hela C programet så att den visas i ASM för att kunna se hur kompilatorn har gjort?.
2: Om man vill klämma in några rader ASM i ett C program hur gör man då?. Skrivar man ASM raderna direkt i C programmet eller ska ASM programet vara skrivet i en separat fil som sedan anropas av C ,liknande subrutin?.
1: När man har gjort ett litet program i C, kan man sen konventera hela C programet så att den visas i ASM för att kunna se hur kompilatorn har gjort?.
2: Om man vill klämma in några rader ASM i ett C program hur gör man då?. Skrivar man ASM raderna direkt i C programmet eller ska ASM programet vara skrivet i en separat fil som sedan anropas av C ,liknande subrutin?.