Vilka laster bör man inte mäta med en billig effektmätare ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Glycol

Vilka laster bör man inte mäta med en billig effektmätare ?

Inlägg av Glycol »

Jag undrar lite över vad de billiga mätare man kan köpa på typ Kjell inte klarar av. Vilka apparater kan jag mäta med dem och få hyffsat rätt värde. Tanken är att mäta tex digitalboxar, lcd och plasma tv. Och lite standbyspänningar på olika saker.
Klarar de bara resistiv belastning med vettiga mätdata?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Vilka laster bör man inte mäta med en billig effektmätare ?

Inlägg av Icecap »

"Och lite standbyspänningar på olika saker"
Det behöver du inte mäta, jag kan redan nu berätta att det är runt 230Vac...

Eller menar du "standby-effekt"?

Jag skulle tro att de sämsta enheter kan ha svårt att mäta de fall där 230Vac likriktas och sedan primärtswitchas, detta gäller väldig mycket hemelektronik, t.ex. video, DVD-spelare, PC, nyare TV osv.

I dessa enheter är det en stor skillnad mellan spänningens och strömmens "fas".
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har provat några

switchade nätdelar kan nästan visa vad som helst, till och med ökad effekt när man slår av skärmen till en vanlig dator

starkt kapacitiva och induktiv är inte så bra

så glöm det mesta av elektronik i dagsläget

vanliga lampor, kyl frys och värmeelement är ok
Glycol

Inlägg av Glycol »

Icecap det var givetvis standbyeffekten jag menade. Jag har tillgång till dyr utrustning för detta ändamål. Men den är upptagen en månad framöver. Vad är det som gör att de inte klarar att mäta rätt. Får jag samma fel om jag skulle mäta ström och spänning med multimeter och sen köra hederliga Ohms lag på det. Tyvärr är det så att när jag gick utbildningen till industrielektriker pulade vi inte mycket med switchade agg. Och i jobbet är det inte mycket uträkningar tyvärr. Så man glömmer en del.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

du får stora fel om du försöker mäta ström/spänning

du måste veta fasläget med

och med switchade nätdelar så måste man kunna mäta trms upp till högsta frekvens du har på strömmen

dock funkar gamla mekaniska elmätare bra, där kan man räkna ut effekten under en tids körning
peter555

Inlägg av peter555 »

De billiga mätarna brukar ha simpla kretsar för att mäta effekten. Det krävs avancerade kretsar ofta med DSPer för att mäta rätt på komplexa kurvformer. De kretsarna brukar kosta lika mycket som en komplett billig mätare.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Vilka laster bör man inte mäta...

Vin, kvinnor och sång ?
Glycol

Inlägg av Glycol »

Sodjan : :lol: Men WAF kan man mäta. Woman Acceptance Factor.

Finns det någon vettig mätare att köpa utan att behöva pantsätta huset. En länk skulle vara bra att ha isåfall.
xxargs

Inlägg av xxargs »

kyl/frysskåp visar ganska rejält fel på billiga elmätare eftersom de inte mäter fasläget mellan ström och spänning.

kyl/fryskåpskompressor kan ha en cos(φ)= 0.3 - 0.7 (0.3 vid start - 0.7 vid full tryck sommartid) vilket gör att enkel mätaren kan visa 30 - 50% för mycket på en kyl/frys.

Då dessa representerar i stort sett halva kökets årsförbrukning i elström så är felvisningen avsevärd.

billiga elmätare visar också fel på switchade laster ala dator/TV/energilampor etc. då dessa som tidigare beskrivet har likriktarbrygga och resovarkonding på ingången - vilket gör att ström går in i apparaten bara vid spänningstopparna och med en styrka av 10 ggr högre under kort tid än om apparaten drog ström på samma sätt som en glödlampa vid aktuell effekt.

Billiga effektmätare använder billiga DMM-kretsar (digital multimeter-kretsar) för spänning och strömmätning och dess mätmetodik bygger på att både ström och spänning är perfekta sinuskurvor - avviker mätströmmen och spänningen som från sinuskurvor så visar dessa fel helt enkelt. Dessutom multiplicerar de spänningen och strömmen med kanske en gång i sekunden utan att mäta fasrelationen mellan ström och spännining vilket gör att de bara mäter i skenbar effekt (betecknas som P) i enhet VA - inte i Watt. dvs samma mätning som man kan göra med en multimeter.

När det gäller mer komplexa kurvformer som dagens spänning ala sinus med tillplattade toppar (klippning) och en ström som är helt noll mestadelen av tiden med en hög spikpuls just när sinusen har sin platta topp - som är typiskt switchade aggregat - så får dessa mätare ofta tuppjuck och visar vad som helst.

---

Till detta så brukar billiga mätare (och även riktiga elektroniska sådan i elcentralen) väldigt svårt att mäta korrekt för effekter under 10 Watt totaleffekt - det är en tröskel där som har att göra med upplösningen på mätkretsarna, och det är under och runt 10 Watt som du förmodligen är intresserad av att mäta...

det bästa är om man kan hitta en gammal 230V enfas mekanisk effektmätare, annar bör det finnas en massa 3-fa mätare ute nu när alla dessa byts ut till elektroniska dito - även om dessa går på 400 Volt normalt så fungerar dessa bra även vid 230V drift och på bara en fas.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Så om det skulle vara rätt skulle mätaren visa VA istället för W.
Iallafall de olika mätningarna man kan få fram är bara Spänningen och strömmen.
Och ja det är mest små belastningar jag skall mäta. Max 900 W.

Edit: Jag behöver en mätare där jag kan se momentan effekt dragen från elnätet. Och även logga under en längre tid.
Det jag är ute efter är bla. att mäta skillnaden mellan avslagen och påslagen digitalbox. Anledningen är att vi har Telia IP-tv. Boxen tar flera minuter att starta och startar ofta om sig 3-4 gånger. Vilket kan göra att det kan ta upp till 15 minuter om det vill sig illa innan man kan se på TV. Mätning med billig mätare resulterade i 25w förbrukning, ingen skillnad om den var avslagen. Man kan ju se på nätverket att den gör något även när den är avstängd. Så drar den inte mer påslagen kan den lika gärna vara på alltid.
xxargs

Inlägg av xxargs »

25 Watt låter mycket - blir boxen lika het som om en tänkt 25W lampa vore monterad inuti den ??

- med lite sådan tänkande så kan man få en viss koll på rimlighet sas.

vad står det på nätadaptern om du har en extern sådan - hur mycket likström går ut ur den (definitivt enklare att mäta och räknat på denna än distorderad växelström)

om du tar det värdet + 20% för adaptern så har du nog en ganska rimlig effektförbrukning på Boxen.
Glycol

Inlägg av Glycol »

Det står 5Vdc 2.0Amp. Skulle bli 10 W då. Plus lite för adaptern som du sa. Runt 15 watt kanske man skulle kunna säga då.
Råkade faktiskt upptäcka att det ända som händer när den är avslagen är att ljud och bild stängs. Utgången förblir aktiv. Med andra ord spänning ut på videoutgångar och S/PDIF lyser. Glömde stänga förstärkaren och plötsligt var det ljud.
Skitboxar är det kan man lungt säga.
Skriv svar