Bygga laddare till iPod!

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
asbus

Bygga laddare till iPod!

Inlägg av asbus »

Hej,

Jag har tänkt att bygga en laddare till min iPod touch. Strömkällan skall vara ett 9v batteri.
Bild

Jag hade tänkt mig ett mostånd på 330 ohm. Problemet är dioden, enligt guiden jag följt skall där sitta en zenerdiod 5.1v. Enklast hade varit om jag kunnat inhandla komponenterna på Kjell & Company men dessverre har dem inga zenerkioder. Vad kan man använda för diod istället, om det ens är möjligt?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Re: Bygga laddare till iPod!

Inlägg av Walle »

Nej, zenerdioden kan du inte byta ut, det är den som gör att ipoden får en stabil spänning på 5.1 volt. Skulle du byta ut den mot en vanlig diod så skulle ipoden få 9 volt in.

Fast det skulle kanske gå att seriekoppla flera vanliga dioder åt andra hållet, jag vet inte.
asbus

Inlägg av asbus »

Walle skrev:Nej, zenerdioden kan du inte byta ut, det är den som gör att ipoden får en stabil spänning på 5.1 volt. Skulle du byta ut den mot en vanlig diod så skulle ipoden få 9 volt in.

Fast det skulle kanske gå att seriekoppla flera vanliga dioder åt andra hållet, jag vet inte.
Intressant, hur menar du med seriekoppla åt andra hållet? Dioder fungerar väl som en backventil, släpper bara igenom ström åt ett håll? Eller är jag helt ute och cyklar? :P
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Vanliga dioder fungerar som du säger, zenerdioder däremot släpper igenom en definierad spänning i backriktningen (5.1V för den som du beskriver)
Vanliga dioder har ett spänningsfall i framriktningen. Denna är ofta 0.7V, så om du seriekopplar dessa kan du sänka spänningen med antal dioder*0.7V
asbus

Inlägg av asbus »

stekern skrev:Vanliga dioder fungerar som du säger, zenerdioder däremot släpper igenom en definierad spänning i backriktningen (5.1V för den som du beskriver)
Vanliga dioder har ett spänningsfall i framriktningen. Denna är ofta 0.7V, så om du seriekopplar dessa kan du sänka spänningen med antal dioder*0.7V
Okej, så om jag har EN st diod som släpper igenom 0,7v i framriktning kan jag seriekoppla den med, låt oss säga: 0,7*5 = 3,5. Kommer ipoden då få en spänning på 3,5v?

Ledsen för dom dumma frågorna, är inte insatt i det här :) än.

Om jag köper på kjell & company. Finns där dom dioder jag behöver?
KEMO dioder S011
100st div värden

En fråga till sen ska jag inte besvära er mer. Eftersom jag inte hittar 330 ohm mostånd, kan jag seriekoppla två 150 ohms. Blir det då ett mostånd på ~ 300 ohm?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Du borde kunna använda en liten regulator på 5V; det viktiga är att du matar med en fix spänning på 5V. De ska väl finnas på Kjell&Co också om jag inte fattar illa.

En undran på samma tema: Jag har en iPod-docka som ska plocka ut musiksignalerna ur en iPod och mata en (7W rörförstärkare) med dessa. Men hur ansluter jag en laddare till min docka?

Bild på dockan:

Bild

Och svar på frågan:
http://pinouts.ru/Devices/ipod_pinout.shtml

Jag kan ju slänga ut en annan fråga .... var hittar man billiga dockor? Kjell&Co, Clas-i-Sjön och en del andra har dem, men finns det billigare?

(Ursäkta trådkapningen)
asbus

Inlägg av asbus »

Tack så mycket för informationen. "fix spänning" betyder?

Hittade en spänningsregulator artikelnr: 90061 (Spänningsregualtor,positiv Utspänning=5v) Skulle en sådan fungera och hur kopplar jag in den?

Om någon hade kunnat peka ut vilken/vilka motstånd & isåfall spänningsregulator jag behöver hade det varit guld värt! Kom ihåg: 9v strömkälla skall ladda en ipod touch på något sätt :badgrin:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Med "fix spänning" menar jag en fast och stabil spänning. Du ska ha 5V till iPoden; om du fixar den med zenerdiod/motstånd eller en fast spänningsregulator spelar inte så stor roll.

Fasta (trebens) spänningsregulatorer brukra ha mittenbenet till nollvolt, det vänstra som ingång och det högra som utgång. Sedan sätter man några kondingar på säg, 10uF resp 100nF på in- respektiveutgångar. Sådana regulatorer brukar (ofta) heta LM7805. Dessutom brukar en regulatorkrets ha lite skydd som en zenerdiod helt saknar. Går det fanders får du 9V rakt in på iPoden.
Undran: varför bygger du inte en nätdriven laddare?

http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

Problemet med att sätta en linjär spänningsregulator kan vara att de inte tycker om att ge särskilt stora strömmar.
Jag använde en switchregulator (LM2576) när jag byggde en laddare till en Ipaq,
den (Ipaqen) vägrade gå igång om den inte fick 1A när batteriet var helt urladdat.
Den laddade givetvis med mindre ström utan att vara igång,
men i det här fallet var det ett krav att den skulle gå igång när batteriet var urladdat och man satte i kontakten.

länk till LM2576: http://www1.elfa.se/elfa~fi_sv/go.jsp?s ... =73-068-05

EDIT: kom på att en del av problemet i min applikation var att inspänningen skulle vara runt 30V, vilket gjorde en linjär regulator ännu mer olämplig
asbus

Inlägg av asbus »

Hej igen!
Har lite ändrade planer. Bygger en enligt guiden här istället: http://www.instructables.com/id/ENX8G12IKQEP286ZVM/.

Var på Kjell igår och köpte alla sakerna jag behövde. På guiden står det att man ska ha LM or MC 7805 voltregulator, den jag köpte heter UA7805. Men den bör väl fungera också?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var ju en bra guide. Suffixen anger bara tillverkare. LM är National, MC är väl Motorola och uA typiskt Fairchild.
asbus

Inlägg av asbus »

Ah okej, jag kör ifall med en 7805 regulator och en 25v 100uF & en 50v 0,1 uF kondensatorer. Jag har en konstant spänning på 5.03v ända ut till USB porten men hur jag än gör vägrar iPoden att laddas.
Vad kan det bero på?
Användarvisningsbild
stekern

Inlägg av stekern »

I guiden står det att på en del modeller så kommer inte "laddningsskärmen" upp, men den laddas ändå.
Jag skulle gissa på att Ipoden vill ha 3.3V på D+ (eller D-), du kan lätt lösa detta genom att göra en spänningsdelare med 2 motstånd.

Edit: du kan nog lugnt köra pullup direkt till 5V, kom på att jag läst att detta ska vara ok enligt USB-specen.
asbus

Inlägg av asbus »

stekern skrev:I guiden står det att på en del modeller så kommer inte "laddningsskärmen" upp, men den laddas ändå.
Jag skulle gissa på att Ipoden vill ha 3.3V på D+ (eller D-), du kan lätt lösa detta genom att göra en spänningsdelare med 2 motstånd.

Edit: du kan nog lugnt köra pullup direkt till 5V, kom på att jag läst att detta ska vara ok enligt USB-specen.
Okej! Håller på och tömma ipoden nu ska sen försöka ladda den med hemmabygget :P Får se hur det går!

Ser ut såhär i dagsläget föresten:
Bild

EDIT: Härligt den fungerar jättebra, dock får man inte upp någon laddbild på skärmen men den laddas!
Senast redigerad av asbus 11 januari 2009, 15:08:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Har du testat 3.3V på D+?
Skriv svar