Roterande rör!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Clue144

Re: Roterande rör!

Inlägg av Clue144 »

jag tror nog att jag satsar på en mekanisk lösning på något vis, ska sitta å skissa på papper å se om det går. 2 motorer borde det fan gå med på något vis, kmr jag på det så kommer jag posta lösningen här :D
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Med endast två motorer som "aktiva" komponenter så kan du teoretiskt styra

Hur många olika lägen har du?

1 = motor 1
2 = motor 2
H = Högervarv (medsols)
S = Stilla
V = Vänstervarv (motsols)

1H 2H
1H 2S
1H 2V
1S 2H
1S 2S (detta läger går bort eftersom båda motorerna står stilla)
1S 2V
1V 2H
1V 2S
1V 2V

Altså totalt 9 olika "lägen". Av dom kan du ta bort ett, för hur ska nånting kunna drivas om båda motorerna står stilla?
Återstår altså totalt 8 "lägen" som du kan använda. Du har 6 stycken axlar som du vill driva, så då kan du ju ställa upp det som en sanningstabell.

1H 2H Axel 1
1H 2S Axel 2
1H 2V Axel 3
1S 2H Axel 4
1S 2V Axel 5
1V 2H Axel 6

Altså, när motor ett och två båda snurrar högervar ska endast axel 1 rotera. När motor 1 står still och motor två snurrar vänstervarv ska endast axel 5 rotera.

Ett annat tekniskt möjligt alternativ är ju att använda centrifugalkopplingar med olika inkopplingsvarv och urkopplingsvarv.
Du skulle då behöva 2 centrifugalkopplingar på varje axel (det räcker med en centrifugalkoppling på en av axlarna). Tanken är då att den ena centrifugalkopplingen kopplar in axeln vid ett visst varvtal. Den andra centrifugalkopplingen kopplar ur axeln vid ett något högre varvtal, som är samma som nästa axels "inkopplingscentrifugalkoppling". När varvtalet stiger så kommer den andra centrifugalkopplingen att koppla ur axeln. Vid ytterligare något högre varv så ska nästa axels första centrifugalkoppling koppla in den axeln. När varvet stiger ytteligare så kopplas den ur, och nästa kopplas in, o.s.v.

Som du kanske förstår så är ett sånt system oerhört komplicerat att få ihop och intrimmat. Dessutom så kommer ju inte axlarna att snurra lika snabbt, de som ligger "högre upp i kedjan" kommer ju snurra betydligt snabbare. Lösningen på det skulle vara en viskositetsbroms på själva ut-axeln (efter urkopplingscentrifugalkopplingen), men det skulle ju å andra sidan slita ut den andra centrifugalkopplingen.

Men nu tycker jag faktiskt du är skyldig att berätta vad det ska vara till.
Clue144

Inlägg av Clue144 »

tack för tipsen ska kolla upp det så fort jag kan. Jag kmr säga vad det är så fort jag har fått den här klar, ett litet men samtidigt stort projeckt, bilder kmr komma.
Tack walle!
Skriv svar