Led-ljusslinga hur många watt per meter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Led-ljusslinga hur många watt per meter

Inlägg av gOry »

Har kikat lite på en led-ljusslinga på dealextreme, och undrar hur många watt den skulle kunna dra per meter.
Lite svårt att räkna ut ifall man inte vet hur ledsen är kopplade, men enligt bilder så tycker jag de ser ut som alla är parallellkopplade.
Men man tycker väl att ledsen borde sitta i grupper om 3-4st i serie.?? Någon som vet eller har någon teori?
Normalt för en vit led är väl 3-3,6Vf och 25-30mA

Länk till Dealextreme
Mindmapper

Re: Led-ljusslinga hur många watt per meter

Inlägg av Mindmapper »

Normalström brukar vara 20mA. De strömmar som du nämner är mera åt max hållet "absolute maximum rating". Där håller sig ingen normal konstruktör, som vill att grejorna ska hålla länge.

Cuttable every 3-LED / 3CM
Stämmer också bra med att den drivs på 12V. Om du tar 3,5V*3 (3-3,6Vf) så får du ca 10,5V för 3st seriekopplade. Då har du möjlighet att sätta dit en resistor som tar upp 1,5V för att begränsa strömmen.

På 1m skulle du få 100 LED men de är seriekopplade 3 och 3 alltså blir totala strömmen en tredje del. 20mA * 100st/3 = ca 660mA.

Effekten 12V * 0,66A = ca 8W

Ska du vara på säkra sidan, dra till med 15- 20W så går du inte på gränsen.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Räkna med 900mA per meter @ 12V så borde du klara dig.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Tack för svaren, Hade missat att den var "Cuttable every 3-LED / 3CM" Då blir de ju genast lite lättare att räkna ut. Och sen så tog jag väl i lite väl mkt på strömmen kanske, men i detta fall så kanske det är bättre att ta i lite än att snåla ifall man ska hitta lämpligt nätdel.
Det är inte jag som ska ha den, utan en kompis till mig som håller på och renoverar hemma och ev ska ha den längs väggen uppe i taket i vardagsrummet.
Får väl försöka fixa fram lämplig PWM-dimmer också.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Vill man spela safe kan man ju helt enkelt räkna på 1A per meter och även få det enkelt att räkna :)
Skriv svar