Felsökning av lödstation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Fritzell

Felsökning av lödstation

Inlägg av Fritzell »

Hittade denna Weller-stationen i skrotlådan på jobbet. Tänkte försöka få liv i den då själva kolven var i väldigt bra skick och f.n sitter jag på en billig velleman-kolv med värdelöst utbud av spetsar...

Bild

Bild

Högupplöst bild på kretskortet

När man slår på knappen händer ingenting. Lysdioden är död. Säkringen är dock hel och 24VAC finns ut från transformatorn. 24VAC går sedan via en triac ut till kolven samt lysdioden. Lysdioden är halvvågslikrikdad. Triacen verkar vara hel, även alla dioder, kondensatorer (C-mätta) och transistorn. Triacen mäter avbrott mellan A1-A2, samt ett par hundra ohm från G-A1. Triacens gate går till SL443A-kretsen. Inga av kretsarna blir varma.

24-volten (AC) halvvågslikriktas och går via motståndet till vänster om triacen till elektrolyten längs ner i bilden (220uF 35V) för att fixa likspänningen till kretsarna och övriga elektroniken. Här finns det ca 14VDC.

Eftersom triacen verkar vara hel och lysdioden går via den, misstänker jag att triacen aldrig tänder. Kopplar man bort matningsspänningen till LM358 ligger det fortfarande 14VDC men kopplar man däremot ur matningen (pinne3) till SL443A stiger spänningen till ca 25VDC. Enligt ett datablad jag hittade på SL443A rekommenderas matningsspänning 12V.

Vad tror ni? Kan denna IC gett sig och ligger och drar ner spänningen? Max supply current för SL443A är 50mA och det borde väl inte dra ner spänningen så mycket?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Felsökning av lödstation

Inlägg av anders_bzn »

Jag hade ett likande fel på min WECP-20, jag kom fram till att 220uF kondingen var kass. Bytte den och sen funkade stationen.

Har du schema? Jag hittade en PDF på nätet, har den hemma på hårddisken om du är intresserad!
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

hej!

dessa är temp styrda! -utan temp singnal från givaren fungerar den inte...har flera som jag tagit reda på i skolam med kabelbrott på. bytt kabel sen fungerar det.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Tjena. Tackar för svaren!

Intressant, kondingen mätte 222uF med Fluken men visst har man vart med om att kondingar som verkar okej är kass. Kan vara värt att prov-byta. Har tyvärr inte schema men är helt klart intresserad av ett!

nsbvzy: Så han försöker inte lägga ut någon växelspänning alls till kolven om den inte är inkopplad alltså? Har provat att starta stationen med kolven i men händer inget. Tog isär kolven nu för att kolla och den verkar okej, men har inte kollat så noga än. Kan man tjuvkoppla tempgivaren med nått motstånd för att utesluta felorsak tro?

edit: Tog en närmare titt i kolven och en tråd hade lossnat. Verkar som det funkar när man ansluter den! :whoho:
Användarvisningsbild
nsbvzy

Inlägg av nsbvzy »

lycka till!- skicka ett pm vid mer trubbel!-jag kan dessa stationer inan och utan!
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Härligt med kompetens! Tackar tackar. Lödde fast den röda tråden som hade släppt i kolven och nu verkar stationen funka utmärkt!

Stort tack för hjälpen!! Hade nog inte kommit på att det kunde vara fel på kolven..
Pudde

Inlägg av Pudde »

Jag var med om att tempgrejorna i själva lödkolven hade fastnat.Blåste på med 5-56 och sen funkade den
Norpan

Inlägg av Norpan »

Väldigt liten risk för detta på en elektronisk tempregulator.
Berra-vbu

Inlägg av Berra-vbu »

Hej, visserligen längesedan tråden var aktiv, men jag kollar ändå om schemat på lödstationen finns kvar.
Sitter just med en sådan utan värme, men lödpennan är OK testat på annan station), och dioden lyser, men ingen värme.
Tacksam för hjälp och ideér
MVH Berra i Ludvika och ny på forumet.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag borde ha schemat kvar. Jag hittade det på nätet.

Inte schemat: http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=w ... VA&cad=rja

Men kansk ändå nyttigt. Har du ett oscilloskop skulle jag ha mätt tändpulserna till triacen. Sen spänningen för/efter denna.
Berra-vbu

Inlägg av Berra-vbu »

Tack för snabbt svar! Jag ska kolla med ett scope, så får jag se vad det ger. Jobbar på en skola så ett schema vore ju fint, men om du inte har det kvar så är det så. JAg har letat på nätet, men hitar inget schema, men väl manualer.
Tack
// Berra i Ludvika
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag hade inget schema visade det sig. Jag hade bara manualen som jag länkade till. Jag mindes del.

Du har ju alla komponentvärden i manualen, i värsta fall får du rita upp delar av eller hela schemat om det skulle behövas. Lycka till!

Ställ frågor, jag har lagat min och jag minns kanske en del.
Skriv svar